Waarom blijven mensen bang voor iets wat niet nodig is in hun situatie?

Hiermee bedoel ik vooral op psychologisch gebied. Waarom blijven mensen bang voor dingen die niet gaan gebeuren, ze weten dat het niet gaat gebeuren maar toch zijn ze bang dat er misschien een kans is.

Komt dat omdat ze beelden in hun hoofd halen of omdat ze erg bezorgd zijn en hoe dan ook alles eraan doen dat het niet gebeurd. Ookal zeg je tegen deze mensen het is niet logisch en je hoeft er niet bang voor te zijn.. toch blijven ze er bang voor.

Is het een soort gevoel voor deze mensen dat ze controle over iets proberen te houden omdat , dat tijdelijk uit handen door iets is geraakt?

Waarom kan het mensen zolang in hun greep houden, terwijl ze het zelf eigenlijk makkelijk kunnen stoppen?

Toegevoegd na 3 uur:
Hoe kom je er dus vanaf?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet omdat iets moeilijk is en dat we er daarom bang voor zijn. Het is omdat we ergens bang voor zijn en daarom is het moeilijk...

Antwoorden (10)

Omdat het gevoel sterker is dan het verstand.
Dit geeft weer eens aan dat je zelfs met gezond verstand je gevoel niet kunt uitschakelen of veranderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mens lijdt dikwijls 't meest
Door 't lijden dat hij vreest
Doch dat nooit op komt dagen.
Zo heeft hij meer te dragen
Dan God te dragen geeft.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wilde ik ook antwoorden. Dus een plus.
Je kan bijvoorbeeld bang zijn om in een vliegtuig te gaan zitten. Meestal gaat het goed, er is dus geen reden om bang te zijn, denk je dan. In de praktijk gaat het weleens mis. En dan denk je, zie je wel. Ik heb reden om bang te zijn. Het leven is nu eenmaal onvoorspelbaar. Alles kan opeens gebeuren, verkeersongeluk, van de trap afvallen, hartaanval. Mensen die naief zijn, zijn niet bang, want die zien geen gevaar. Je hebt ook mensen die de dood compleet accepteren, die zijn ook niet bang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat angst geen logica kent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zit inderdaad ook wat in. +1
Dat is de angst voor het onbekende... Dat is het angstige what-if scenario... Ratio werkt niet, want het is niet rationeel... Angst is niet rationeel, dus je kunt het ook niet met rationaliteit pareren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is toch heel normaal en zelfs gezond om angsten te hebben? Dit zorgt ervoor dat we voorzichtig blijven en blijven nadenken, afwegen,waarschuwen enz. Anders zou niemand zich aan de regels houden en er maar op los leven. Zou jij thuis alles doen om geen brand te kunnen krijgen( rookmelders,alles nalopen als je naar bed gaat enz) gaan je buren weg terwijl de kaarsen nog branden, omdat zij niet bang voor brand zijn. Veel mensen zijn jaloers als hun partner tegen iemand lacht van de andere sekse, uit angst dat hier iets door kan ontstaan waardoor ze hem/haar kwijtraken.Ouders zijn altijd bang dat hun kind iets overkomt, daarom leer je ze ook dat vuur gevaarlijk is, over te steken en noem maar op. Je hebt hier zelfs bepaalde hormonen voor die automatisch waarschuwen. Als je zelf sterk in je schoenen staat, zal je die hormonen sneller onder controle hebben, maar ben je labiel of onzeker heb je automatisch meer angsten. Soms zo erg dat een psycholoog /psychiater je moet helpen meer te kunnen relativeren en ze onder controle te krijgen. Zij hebben precies geleerd hoe ze je kunnen helpen als je angsten hebt bij alles en ze je leven beheersen.
amc
14 jaar geleden
Zoals je zelf al zegt: ''..maar toch zijn ze bang dat er misschien een kans is''. Je hebt nooit zekerheid. :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de angst overheersend is. Iemand anders kan het onnodig vinden om bang te zijn maar voor die ander is de angst gegrond. En hoeveel redenen je ook aandraagt om niet bang te hoeven zijn, de angst is hiermee niet zomaar weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen kunnen inderdaad bang blijven doordad zij zich van alles in hun hoofd halen.
Positieve fantasie (visualisatie) is vaak moeilijker voor een mens dat negatieven visualisatie.

Wanneer iemand ooit ergens erg bang voor is geweest en daardoor in paniek is geraakt, zijn ze meestal bang voor een herhaling van die paniek. Ze beginnen al vaak te denken voordat zij datgene gaan ondernemen;'Stel je voor dat ik weer in pamniek raak'. Dan gaat er al iets mis.
Op die manier komen ze vaak in een vicieuze cirkel terecht.
En om deze te doorbreken is erg moeilijk.

Zij krijgen angst voor de angst.

Daarnaast is het ook zo, zo je vraag, dat er inderdaad veel mensen bang zijn om de 'controle' te verliezen.

Vaak gebeurt het dat zij de dingen die hen bang maakt gaan ontwijken.

Waarom het hun zo lang in een greep kan houden, komt omdat zij het (nog) niet aandurven om te gaan kijken naar angst.
Wanneer je kijkt naar angst en deze over je heen laat komen, door bijvoorbeeld te zeggen;"Kom maar op dan."
Pas dan zullen zij ontdekken dat achter die angst rust zit. Als je echt los laat en je overgeeft. onstaat er rust.
Veel mensen durven dit niet aan te gaan omdat zij weer deneken;"Maar stel dat ik in pamiek raak." Dat is weer het begin van die vicieuze cirkel en de kans op paniek is zeer groot. Maar wanneer zij die paniek aan durven gaan, en durven voelen wat er met hun gebeurt, zullen zij uiteindelijk rust vinden.

Ik heb zelf geleerd. door heel hard positief te denken.
Bijvoorbeeld kunnen die mensen voordurend een soort van regel opzeggen;"Ik voel me overal veilig". Het is dan erg belangrijk dat zij visualiseren dat zij zich inderdaad erg veilig voelen in een voor hen angstige situatie. Wanneer de situatie verbetert, moeten zij vooral nog lang doorgaan met deze regel.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het brein blijkbaar het makkelijker vind om angst te creeren dan positief te denken. Heeft met de opvoeding, maatschappij en je persoonlijkheid te maken..