Bestaan ook mensen die het gevoel hebben in het verkeerde lichaam te zijn geboren, maar zich een andere soort voelen?

Ik denk de laatste tijd zowat elke dag na over transgenders, over hoe die zich in het verkeerde lichaam geboren voelen (het gevoel dat de geslachtelijke identiteit niet past bij hoe zij zich voelen). Nu ging ik me afvragen of er ook mensen zijn die zich in plaats van mens een dier voelen en die dus ook het gevoel hebben in het verkeerde lichaam te zitten? Zijn daar in de psychologie gevallen van bekend? En beschouwt men dergelijke individuen dan als geestesziek of neemt men hen ernstig?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Nou ja, er zijn wel voorbeelden van mensen in een beesten lichaam!
Marc Dutroux bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ga toch maar happen. Je bedoelt het vast andersom; beesten in een mensenlichaam.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Haha dat is geen happen, maar een verbetering. Dat was idd een foutje van mij. Maar ik bedoelde exact wat jij schrijft.

Het beste antwoord

Ja denk maar eens aan Dennis Avner die ook wel de Catman wordt genoemd. Hij paste door tatoeages en huidmodificaties zich zo aan dat hij meer op een (vrouwelijke) tijger ging lijken.

Toegevoegd na 1 minuut:
En waar een deskundige hem geestesziek noemt zal een andere hem dit niet noemen. In psychologie kunnen die zaken dicht bij elkaar liggen.
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Jazeker! Mensen die zich als een dier voelen, of die het idee hebben dat ze in een dier veranderen, lijden aan zoantropie. In nauwere vorm kun je spreken over (klinische) lycantropie. Het gaat bijna altijd om een psychose. Het gevoel dat men in een dier verandert kan kortdurend zijn, bijvoorbeeld na een woede-aanval, maar ook langdurend en zelfs chronisch.

Ik kan je de film Birdie (Alan Parker, 1984) aanraden. Een oorlogsveteraan kan zijn verleden maar moeilijk verwerken en voelt zich veranderen in een vogel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat soort afwijkingen zijn geestesziektes, die horen bij psychoses. De geslachtsidentiteit is een bijzonder proces dat door geslachtshormonen en het uitgroeien van bepaalde hersengebiedjes wordt vastgelegd, door positieve terugkoppeling van geslachtshormonen, wordt een klein verschil in een vroege periode uitvergroot en zijn mensen na de gevoeligevperiode ofwel man of vrouw, ook in hun hersenen treden dat soort verschillen op, maar dat hoeft niet altijd plaats te vinden, doordat de gebiedjes bij sommige personen niet willen uitgroeien om de een of andere reden. Meestal zie je dan een soort tussenvorm tussen mannen en vrouwen, in alle mogelijkheden en variaties. De geslachtsidentiteit kun je denk ik zien als een voorbeeld van natuurlijke variatie, dat geldt misschien ook wel voor aanleg voor psychoses, maar dat lijkt meer op een echte ziekte en de psychotische afwijkingen treden ook in een veel latere levensfase op.