Hoe kan het dat als ik op TV een filmpje ziet dat iemand een bal in zijn kruis krijgt, ik vaak dezelfde pijn ervaar?

s hier een Psychologische verklaring voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit komt door spiegelneuronen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Empathie

Het zichzelf kunnen verplaatsen in anderen draagt bij tot het kunnen begrijpen van emoties van anderen en de communicatie met je medemens. Zonder empathie praat je langs elkaar heen of ontstaan er meningsverschillen. Empathie steunt ook op een goed 'lezen' of verstaan van verbale en non-verbale communicatieboodschappen van anderen.

Als kinderen worden blootgesteld aan videoclips met situaties waarin zij mensen zien die door toeval pijn lijden dan worden in de hersenen neurale circuits geactiveerd die betrokken zijn bij fysieke pijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is empathie het antwoord? ik ervaar namelijk een lichamelijke reactie..
Dat is omdat je je dan inleeft in de persoon die je op TV ziet. Je voelt de pijn niet echt, maar je stelt je voor hoe het zou voelen. Ik heb soms ook zo iets. Als ik water of sneeuw of ijs op TV zie, dan krijg ik kippenvel, terwijl het toch echt niet ineens zoveel kouder werd. Zelfs nu ik dit typ krijg ik al kippenvel, grappig, hè? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja , en die pijnsensatie is zo echt dat het met een fMRI aangetoond is dat dezelfde gebieden in de hersenen oplichten als belandde de bal tussen de twee die mannen al hebben, noen het empathie, spiegelneuronen of hoe dan ook, het kan en het is bewezen dat het kan.