Wanneer spreek je van een behoefte en wanneer van een verlangen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wellicht vind je dit interessant om te lezen: http://psy.cc/psy/wiki/pmwiki.php?n=Main.4550

Antwoorden (12)

Als je niet zonder kunt is het een behoefte, anders is het alleen maar een verlangen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behoefte hoeft toch niet te betekenen dat je er niet meteen zonder kunt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet meteen, maar ook niet lang. VOlgens mij is het een prima antwoord.
Behoefte is brood.
Verlangen is beleg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een behoefte is iets dat je 'behoeft', dus 'moet hebben', zuurstof, eten en in mindere mate geld, een huis etc.

Een verlangen is iets dat je 'verlang't, met andere woorden je reikt hier naar. Zonder het gene waar je naar verlangt, kun je overleven (misschien psychisch niet, maar lichamelijk wel).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ieder mens heeft behoefte aan onderdak, voedsel en kleding. Dit zijn de basisbehoeftes. Naar de rest kan je verlangen maar is niet noodzakelijk om te leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel dat ik in een oorlogsgebied ben en ik ben ondergedoken. Ik verlang dan toch naar vrijheid, anders word ik doodgeschoten. Lijkt mij wel belangrijk om te leven dan.
Behoefte is een sterk streefdoel.

Een concreet verlangen kan beantwoorden aan verschillende behoeften.

Behoeften zijn wat algemener, verlangen is meer concreet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar leg eens uit, als ik verlang naar een perfectie, wat is dat dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een verlangen naar perfectionisme en een behoefte ernaar te streven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dan lijkt het mij toch juist dat het verlangen algemener en wat abstracter is en de behoefte wat concreter?
Een behoefte is een noodzakelijk verlangen dat buiten je normale denken omgaat, je hebt het dus gewoon nodig.
Een verlangen is het resultaat van je denken zelf en heb je niet noodzakelijk nodig.
Je kan een behoefte hebben aan eten.
Je kan een verlangen hebben naar lekker eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus jij zegt: Behoefte= empirisch
Verlangen= niet-empirisch Denk je juist niet dat je verlangen de essentie van je leven is om je aan vast te houden? En waarom leren wij onszelf dan allemaal behoeftes aan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een behoefte om te drinken b.v. is toch niet aangeleerd?
Maar raak je aan de drank dan weer wel.
Begrijp je misschien niet helemaal?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eddijst, ik vind je geweldig +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is raar, hij geeft aan dat mijn punten te laag zijn. Zit op 103. Bij deze..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
loes, hou ik nog te goed van je, maar je welgemeende antwoord is meer waard.
Een behoefte is iets wat ontbreekt als het er niet is - inderdaad brood, lucht, een dak, maar ook een goed gesprek, de aanwezigheid van vrienden, warmte, gezelschap. Je verwacht, dat er aan die behoefte kan worden voldaan.
Verlangen is iets dat ver weg is, maar waarvan je hoopt, dat het naar je toe zal komen. Verlangen is meer ongrijpbaar, met een element van dromen erin. Het zou kunnen, dat je verlangen vervult wordt, maar evenveel kans dat het verlangen altijd een verlangen zal blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
belang is primair
behoefde is secundair
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een behoefte is - het zit ingebakken in het woord - iets wat je nodig hebt dat je 'behoeft' . Feitelijk zelfs iets waar je eigenlijk niet buiten kunt of althans niet lang. Een mens heeft behoefte aan concrete dingen waar je echt niet zonder kunt (eten, kleren, drinken, dak boven je hoofd) en abstracte dingen waar je niet direct onder hoeft te lijden maar die je strikt gezien wel nodig hebt om een goed leven te lijden (liefde, aandacht, waardering). Je hoeft je niet eens altijd concreet bewust te zijn van die behoefte, vooral niet als je nooit gebrek hebt gehad.

Een verlangen is iets waarvan je dénkt het nodig te hebben, of dat je gewoon heel graag wilt hebben. Ook dat kan heel concreet zijn (een grotere televisie, een nieuwe auto, een spijkerbroek) of heel abstract (roem, verre vakantie, het weekend).

Vaak gaan behoefte en verlangen natuurlijk hand in hand, als je ergens behoefte aan hebt verlang je er ook naar, maar niet alles waar je naar verlangt is ook echt een behoefte. Behoeften zijn veel basaler, verlangen kan uitgesproken materialistisch zijn. Iemand wiens primaire behoeften niet bevredigd zijn, komt aan dát verlangen nauwelijks toe.

Een verlangen dat heel lang wordt uitgesteld kan een grote diepe wens worden, en een concreet doel om aan toe te werken, wat ook heel leuk kan zijn. Een behoefte die heel lang niet wordt bevredigd wordt een hunkering, en daar is de lol snel af.

Beide termen zijn wel aan wat inflatie onderhevig, en in de huidige maatschappij kunnen mensen het onderscheid tussen wat ze nodig (denken te) hebben en waar ze echt niet buiten kunnen niet altijd meer goed maken. Met alle (financiële) consequenties van dien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behoefte, ik behoef, iets dat je denkt nodig te hebben.. eerste levensbehoefte.. water, lucht, voedsel, etc.
Verlangen is iets onbereikbaarder. Je kunt of mag niet, maar wilt wel.. ik verlang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de woorden BEHOEFTE en VERLANGEN zit een verschil van inhoud die (mee)bepaald wordt door de tijd en duur van de verwachte invulling.

Een behoefte staat voor een min of meer direct in te vullen/op te lossen probleem (bijv. dorst-drinken) en een verlangen blijft misschien altijd bestaan, kan in ieder geval niet direct worden ingevuld

Een behoefte staat niet op zichzelf maar treedt altijd op in functie van iets anders. Men heeft bijvoorbeeld voedsel nodig om te overleven of een racket om tennis te spelen. Als dusdanig is de vervulling van wat men nodig heeft niet belangrijk op zichzelf, maar enkel als noodzakelijk middel om een bepaald doel te bereiken.

Een vrijwillig verlangen is het resultaat van eigen beslissing. Zo kan de behoefte aan nieuwe kleren ontstaan uit het vrijwillige verlangen om fatsoenlijk voor de dag te komen en de behoefte aan wintersportvakantie omdat men er eens tussenuit wil zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
behoefte zit in je hoofd
verlangen in je hart