hoe kan je leren om je niet te veel aan te trekken van opmerkingen. vele zijn dan als grap bedoelt maar jij neemt het te sterk op. kan je dit afleren?

als mensen opmerkingen zeggen die ze eigenlijk niet letterlijk bedoelen, maar jij neemt deze dan weer te hard op. kan je oefenen om dit af te leren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Dit is altijd lastig. Mensen zijn nu eenmaal sociale dieren, en daarom vinden we (van nature) de mening van anderen van belang. Helaas.

Ik heb mijn kinderen geprobeerd een stevig zelfbeeld mee te geven. Dat scheelt al iets, maar lastig blijft het wel.

Als ze wel eens verdrietig uit school kwamen omdat iemand ze stom had genoemd (of erger) stelde ik ze de vraag wat die opmerking waard was. Natuurlijk, het is niet leuk om dat te horen, maar je kan nu eenmaal niet iedereen aardig vinden, en niet iedereen kan jou aardig vinden. Dat hoeft ook niet.
Maar als iemand zegt dat jouw haar blauw is, wordt het daar ook maar iets blauwer van?
Dus als iemand jou stom noemt, wordt je daar ook echt niet stommer van. Grappig bedoeld of niet.

Helaas ie het niet iedereen gegeven om zich daar ècht niks van aan te trekken, maar het goede nieuws: je spieren hebben ook een emotioneel geheugen. Als jij doet alsof het je niks kan schelen (bijvoorbeeld door overschillig je schouders op te halen) dan herinneren je spieren zich het gevoel dat bij dat gebaar hoort, en dan komt dat gevoel naar boven. Dan ga je het je ook echt minder aantrekken.

Er vind dus een soort omgekeerd effect plaats. Als je je rot voelt, dan neemt je lichaam (en gezicht) de bijbehorende houding aan, maar als je expres een blij gezicht opzet dan ga je je vanzelf blij(er) voelen.

Probeer maar. Werkt echt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Je kunt iedere keer vragen of het als grap bedoeld was of niet. Niets zo erg als n grap die je maakt steeds uit te moeten leggen, dus die zullen dan wel evrminderen.
Verder ook iedere keer ebdenken of degene die de opmerking maakt, vaker grappen maakt, want dan zal dat deze keer ook wel zijn.
Of vertel ze gewoon (nog) n keer dat je hun grappen niet begrijpt, dus dat je er erg mee zit
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel een interessant idee, de irritatie terugleggen bij degene die de grap maakt.+
Door je zelf niet te serieus te nemen.
En door ook over een gezonde dosis humor te beschikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet te veel over nadenken en het inderdaad als grap zien, punt uit.
Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan..

Je kunt het ook aangeven dat je het persoonlijk opvat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, door je oordeel uit te stellen.

Dat is kwestie van veel oefenen. Luister goed (zonder oordeel) en vraag door. Mensen zien dat als belangstelling en zullen graag antwoorden. Ondertussen heb jij meer tijd om na te denken.

Zo krijg je een betere interpretatie van wat er gezegd wordt, plus gerichtere emoties, plus meer gezelligheid.

Blijkbaar had je tot nu toe het idee, dat je stante pede een mening moest hebben. Maar dat hoeft dus helemaal niet. Luisteren is veel belangrijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik soms ook wel eens. Hoort bij mijn handicap denk ik (autisme)

Denk dat het belangrijkste is dat je je zelfvertrouwen houdt. Weet dat je het goed doet.

Zeker bij mensen die ik niet echt mag boeit het me niet echt of ze het menen of niet. Bij deze personen maak ik er altijd een grap van. Als ze het echt menen zijn ze toch de moeite niet waard.
Bij mensen die ik meer vertrouw kan ik ook serieus zijn en vraag ik er achteraf nog naar. Het is toch niet echt zo? (bij mij gaan ze meestal lachen en zeggen ze dat t een grap was)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je je te veel aantrekt van opmerkingen al dan niet grappig bedoelt, dan ben je waarschijnlijk onzeker over jezelf.
Probeer om de opmerkingen te relativeren.
Denk bij jezelf: "Ach ze bedoelen het niet zoals ze het bij mij overkomt." Zet het dan uit je hoofd en doe je best om er niet meer aan te denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door je te bedenken dat de meeste mensen die opmerkingen maken VOOR ZICHZELF.
Dwz dat zij dan graag willen dat jij veranderd zodat zij zich prettiger voelen rond jou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit komt voort uit onzekerheid wat je dus aan zou moeten pakken. (makkelijker gezegd dan gedaan maar zeker niet onmogelijk)

pas dan kan je het anders gaan beredeneren en het voor je gevoel ook kloppend maken. anders zou je elke opmerking van de andere kant moeten kunnen bekijken waarbij je je eigen gevoel even naar de achtergrond laat verdwijnen. als een opmerking je raakt is dat natuurlijk erg vermoeiend en intensief zodat het een tijdje kan duren voor je een reactie in een bepaald perspectief kan plaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wanneer je vanjezelf weet dat je een opmerking of grap erg serieus neemt of persoonlijk opjezelf betrekt dan kun je voorjezelf een time-out moment nemen .

bijv een aantal de opm of grap dagen met rust laten en dan jezelf af gaanvragen waarom je je zo aangesproken voelt of het te sterk opneemt .

Dan kom je ervaak wel achter dat het bij jou ligt theeft met je kwetsbaarheid te maken .
Is veelal de reden dat jeje iets persoonlijk aantrekt je betrekt het op je eigen persoon tzegt iets over jou kijk opje zelf .
hebje hier iets aan ?
succes ermee .

Toegevoegd na 1 minuut:
aantal dagen bedoel ik