Hoe weet je zeker dat iemand een patheologische leugenaar is.

Zijn daar bepaalde kenmerken in die daarbij komen. Bestaat er een soort toetsing?

13 jaar geleden
8.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Patheologisch? Hoe lieg je dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ziet er een beetje voorhistorisch uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je iemand op het oog hier op GV? Dat zou trouwens ook niet de eerste keer zijn...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als hij of zij het toegeeft. Toegevoegd na 13 minuten:
waarom zou iemand die niet een PL dat toegeven? de degene die het zou toegeven is een PL met zelfinzicht. dus stel gewoon de vraag, mocht je dit antwoord krijgen weet je het.

Het beste antwoord

Je weet het zeker wanneer je voortdurend verhalen te horen krijgt die elkaar lijken tegen te spreken. De eerste leugen 'werkt' niet meer, dus wordt er een nieuwe leugen overheen 'gelegd'... als je gevoelig bent voor sferen, is het zelf voelbaar. je voelt je ongemakkelijk wanneer deze persoon jou 'iets' vertelt.
Sta in gesprek met iedereen onbevangen, luister goed, zonder er verder bij na te denken. je brein wil namelijk alles 'kloppend' maken, dus wanneer je twee contrasterende verhalen te horen krijgt zal je brein zijn best doen, om het voor jou nog steeds een kloppend geheel te laten zijn. Zo werkt het brein als onze misleider. Vertrouw op jezelf en luister naar verhalen zonder je eigen gedachten erover te laten gaan. Leugens zijn dan vrij gemakkelijk op te sporen. wat je ermee doet, mag je helemaal zelf weten. mensen die voortdurend liegen, zijn zich er zelf namelijk vaak zelf niet van bewust, vinden zichzelf eerlijk en oprecht. Ook zullen ze vaak goede argumenten en redenen hebben voor hun 'instabiele waarheidsvoering'.
Het zijn deze mensen die ook vaak anderen, of situaties buiten hen de schuld geven voor hun missers en het 'ongeluk' dat hen overkomt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Zichzelf tegen spreken
een bepaalt iets niet meer kunnen herinneren
veel te veel toevalligheden in een korte tijd
nadrukkelijk aanwezig zijn
aandacht vragen
dingen die steeds erger worden.
Dat zijn typische kenmerken.
Als je het vermoeden heb heb je meestal gelijk. Omdat het te grof zou zijn iemand vals te beschuldigen.
Als je het zeker weet, niets zeggen en de vriendschap laten dood bloeden. Is het familie zou ik er wel wat van zeggen onder 4 ogen. Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Ja dat bedacht ik me ook idd: als je het vermoeden hebt dan is het ook zo. Ineens zie je het.
Ik heb het meegemaakt met een ex-vriend van mij. Ik kwam er niet snel achter, omdat ik toen de tijd nog alles met de "roze bril" zag, maar mijn ouders waren er wel snel achter. Op een gegeven moment voelde hij zich in het nauw gedreven en werd hij zenuwachtig, toen vertelde hij tegen iedereen een ander verhaal. Toen zijn we erachter gekomen.

Het is heel moeilijk om hier achter te komen, deze mensen leven in een soort van fantasiewereld. Elke leugen die zij vertellen geloven ze zelf ook nog. Dus het komt net zo geloofwaardig over als dat ze de waarheid vertellen.

Volgens mij kunnen ze er niet zelf mee ophouden, zij hebben hulp nodig van een psychiater.

De kenmerken heb ik van Internet afgehaald en hieronder ook de site:
Een checklist om pathologisch liegen vast te stellen kan zijn:

■een ziekelijke neiging om te liegen
■je verveelt je snel
■gedragsproblemen in de kinderjaren
■sterke overtuigingskracht
■tegenstrijdige uitspraken
■impulsief gedrag
■manipulatief gedrag
■onverantwoordelijk gedrag
■geen medeleven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand die pathologisch liegt valt meestal snel door de mand.... als je erop verdacht bent! En gezien de stelligheid waarmee ze van alles beweren, laat dat inzicht vaak wel even op zich wachten.
Maar ben je eenmaal zo ver, probeer dan iets van de persoon te achterhalen die hem in een minder goed daglicht stelt, bv. of hij ooit is blijven zitten in de klas, of een keer gezakt voor zijn rij-examen, of iets dergelijks.
Als je dat gegeven eenmaal van hem weet: vraag hem er naar en hij zal het steevast ontkennen omdat het tot zijn gedragspatroon is gaan behoren om zichzelf altijd in een mooi daglicht voor te stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Acteurs zijn erg goede leugenaars en die zijn goed te herkennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Bedoel je 'leugenaars zijn goede acteurs' en hoe herken je dit?
Een paar keer dezelfde vraag stellen, en eerdere antwoorden op dezelfde vraag er later in betrekken.
Als iemand beweert dat-ie op Lowlands is geweest en je vertrouwt het niet:
"Dus je was op Lowlands?"
"Oh ja, dat was toen je op Lowlands was, toch?"
"Die band heb je op Lowlands gezien, héh?"
"Ja, die Willem, op Lowlands toch?"
De discrepantie tussen de antwoorden zal de leugenaar verraden.

Toegevoegd na 56 seconden:
Een paar keer naar hetzelfde feit vragen, bedoel ik.