Kan iemand zijn/haar IQ verhogen, en zoja hoe?

Mensen hebben allen een individuele IQ niveau. Is het mogelijk om je IQ te verhogen ergens mee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.7K

Het beste antwoord

Je kunt door IQ testen te oefdenen wel (wat) hoger scoren maar dat zegt niets over je werkelijke IQ.
Dat is met opvoeding en scholing wel wat te beinvloeden , maar erfefelijkheid speelt toch wel een belangrijke rol.
Dat bepaalt immers hoe je hersenen in elkaar zitten en dat kan door goede opvoeding, coaching en scholing geoptimaliseerd worden.
Ijver, leergierigheid (een kenmerk van zeer intelligente mensen) en kansen , een werkplek waar je jezelf kunt ontwikkelen spelen ook een rol.
Verder helpen SSRI's (moderne antidepressiva) bij betere aanmaak van synaptische verbindingen in de hersenen (smartpill) en al deze acties tesamen geven een resultaat wat je werkelijke IQ eninge punten doet verhogen.
Overigens zijn er goede redenen de SSRI's NIET voor dit doel in te nemen, ze zijn een behoorlijke belasting voor je lichaam en bovendien voelen gezonde proefpersonen zich niet prettig , wanneer ze SSRI's gebruiken , is gebleken uit tests.
Boven de 120 IQ kun je in principe alles leren.
Een heel hoog IQ kan erg lastig zijn, soms denk je dan zo ver door dat je het antwoord , als dat vlak voor je neus ligt, niet ziet.
Dus met een geinteresseerde brede belangstelling, positiev instelling, goede voeding, voldoende rust, sport,
twee koppen koffie per dag en een stimulerende liefdevolle omgeving kun je nog wel wat puntjes "bijsprokkelen".
Maak je je er echter niet druk om, stress, angst ed. verlagen je IQ.
Iedere test is een momentopname, over je IQ moet je je nooit zorgen maken, als je dat wel doet reduceert dat je mentale prestaties.
Met een goed humeur en ontspannen houding de IQ test doen scheelt je al een aantal punten.
Het zegt niets over wie je bent , wat je bent en wat je kunt, het zegt alleen maar iets over je probleemoplossend en patroonherkennend vermogen en je denksnelheid .(alsmede nog wat zaken die niet zo belangrijk zijn)
Er zijn professoren met minder dan 115 en vuilnismannen met meer dan 130 IQ.
Je hoeft niet erg slim te zijn om te beseffen dat het dus een niet erg overheersende factor in je leven hoeft te spelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ja natuurlijk.Door veel te lezen,te oefenen enz.Verder schijn zelfs je voedingspatroon ermee van doen te hebben.Zo blijkt dat vlees eten niet goed is voor je IQ.
Zie link!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt je intelligentie trainen, bij voorbeeld door puzzeltjes op te lossen, je in ingewikkelde problemen verdiepen of nieuwe inzichten te verwerven/ nieuwe kennis tot je te nemen en zo enigszins je IQ opkrikken.

Je kunt ook trainen op het maken van IQ-testen. Je haalt dan wellicht iets hogere scores, maar je intelligentie verbeter je er niet mee.
13 jaar geleden
Ja. Je IQ is niets meer dan een meting via standaard-protocol van je itellectuele capaciteiten. Echter, omdat de tests gestandaardiseerd zijn, kan je je er op trainen door ze veel te maken.

Tevens kan je 'sneller' leren denken door veel problemen op te lossen, puzzels maken, lezen ed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het schijnt dat je je IQ kunt verhogen/je intelligentie kunt verbeteren door te leren jongleren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, niet significant.
Bij de IQ testen wordt de analytische intelligentie gemeten, dit is simpel gezegd de manier waarop men informatie verwerkt.
Door veel te oefenen kun je hoger gaan scoren op IQ tests maar dit wordt testwijsheid genoemd. Het echte IQ wordt er niet hoger door.
Er is veel onderzoek gedaan naar de vraag die jij stelt, gekeken naar het feit of intelligentie aangeboren of aangeleerd is. Ongeveer 50% is het gevolg van erfelijkheidsfactoren. Maar het milieu waarin je opgroeit maakt ook wel verschil, dit heeft er vooral te maken of je goed onderwijs krijgt of niet, maar dit geldt wel voor een zeer lange periode.

Uiteraard stijgt het IQ in de kindertijd, maar vanaf de late kindertijd tot middenvolwassenheid is het redelijk stabiel. Het is natuurlijk mogelijk dat iemand op een bepaalde dag beter scoort op een IQ test dan een andere, maar daarom hanteert men binnen de officiële tests (Wechsler tests) ook een marge van +/- 5 punten.
Ook is het mogelijk adt bij een test niet 2 maal dezelfde intelligent wordt gemeten, maar dit is veelal te wijten aan bijvoorbeeld stress of vermoeidheid. Dit omdat het afnemen van een IQ-test een momentopname is.

Wanneer het gaat om ouderen ligt het verhaal iets anders, daar speelt de afname van de vloeiende intelligentie, vaardigheid om relaties waar te nemen waar men nog geen of heel einig ervaring mee heeft.

Maar om mijn relaas samen te vatten. Op korte termijn is het niet mogelijk je IQ significant te verhogen. Je kunt wel veel testen gaan doen, zodat je ermee bekend bent en dat je hoger zult scoren op een IQ test, maar hiermee wordt je intelligentie niet echt beter. Je kunt alleen makkelijker antwoord geven op de vragen die in de testen gesteld worden.
Uiteraard is het handig dat je ontspannen, uitgeslapen en in goede gezondheid verkeerd op het moment dat een test wordt afgenomen, want dit heeft zeker effect op het testresultaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker door je hersenen actief te gebruiken, dus veel bij goede vraag te zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan. Door middle van oefeningen kan je IQ zeker omhoog als je echt bent gedesinteresseerd om er aan te werken dan raad ik je aan om deze boek te lezen:
Mozart's Brain And The Fighter Pilot door Rochard Resrak
http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/mozart-s-brain-and-the-fighter-pilot/1001004001754379/index.html

Ik weet niet of het in het Nederlands te krijgen is maar het is de moeite waard om in het engels te lezen in geval van geen nl versie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je al eens een breintrainer cd-rom geprobeerd? Je merkt zelf zienderogen dat je IQ omhoog gaat.