Waarom is de ene persoon ambitieuzer dan de andere?

Waarom is de ene persoon "tevreden" met wat hij heeft, terwijl een ander over lijken gaat om zijn doel te bereiken?
Heeft dit alleen met opvoeding en erfelijkheid te maken of steekt er meer achter?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Iemand met een universitaire opleiding is nog geen ambitieus mens, kan hij wel worden, maar intelligent ben je en ambitieus wordt je...

Het voorbeeld wat je geeft is meer de drang die achter die persoon wil, het niet opgeven voor zijn doel(en).

Kan met opvoeding/erfelijkheid te maken hebben, maar grotendeels is het de wil van de persoon.

Toegevoegd na 46 seconden:
wil=zit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

omdat sommige mensen hoogbegaafd zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zegt helemaal niet over de mate van ambitie die iemand heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft daar niets mee te maken!-
Met karakter, 2 mensen uit hetzelfde gezin worden toch wel ongeveer hetzelfde opgevoed. De een vindt het prima om een huis te huren, de ander wil persé een kophuis incl paardenstallen en een paar auto's.
Verder hoor je ook wel van mensen die behoorlijk hoogbegaafd zijn het niet zover schoppen als een iets minder begaafde, die altijd meer zijn best heeft moeten doen om iets te bereiken, en dus minder snel de moed opgeeft dan iemand die het altijd in de schoot geworpen kreeg
13 jaar geleden
Waarschijnlijk erfelijk en opvoeding,het is namelijk geweten dat de tweede geborene ,ambitieuzer is dan de eerstgeborene.Wat niet wil zeggen dat een eerstgeborene niet ambitieus zou kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De plaats in het gezin lijkt in mijn ogen toch belangrijker dan ik ooit dacht. De meeste mensen die ik ken die al jong precies voor ogen hebben wat ze willen zijn bijna nooit de oudsten. Blijkbaar is iemand "boven je" tijdens je jeugd een behoorlijke stimulans om op te klimmen.

En dat staat in feite los van opvoeding. sinds ik zelf kinderen heb realiseer ik me dat "gelijke opvoeding" en onzinnige term is. je kunt hooguit proberen zaken gelijk te doen maar als je meer kinderen hebt van verschillende leeftijden ervaren ze allerlei mijlpalen toch anders, juist omdat zij de spits moeten afbijten óf omdat ze het al hebben gezien bij een oudere broer/zus
13 jaar geleden
Er zijn zoveel redenen ervoor , ..
Maar Volgens mij ligt het eraan hoe je verleden was en hoe hard je verleden je heeft geraakt
en het heeft ook met je
opvoeding te maken ,
Bv als je ouders een hoge diploma hebben
Verwachten ze van jou ook da je een hoge diploma haalt enz..
Maar het kan ook met je karakter hebben te maken, als je de drijfkracht ertoe hebt of niet. Het heeft daardoor met een innerlijk gedrevenheid te maken.
Sommigen weten wat hun ambitie is , maar ze weten het niet hoe ze het moeten realiseren en daar zit al het probleem.
Net zoals een talent voor hardlopen of voor wiskunde is ambitie een menselijk talent.
Ambitie is dus een vreemd iets. Aan de ene kant is het goed dat we het hebben, want daardoor kunnen we overleven in veel verschillende situaties. Aan de andere kant maakt het ons duidelijk dat mensen individualisten zijn, die graag hun eigen doelen nastreven.
Maar uiteindelijk bepaald ieder mens voor zich hoe ambitieus hij of zij wil zijn.

Toegevoegd na 15 uur:
Als hij de mogelijkheden ervoor heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is altijd een combinatie van aard (dus genen) en omgeving (opvoeding). En wie weet welke andere factoren...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat je er idd de standaard bij kan pakken:
karakter, opvoeding en erfelijkheid.

Als je vader zeer ambitieus is wil jij dat liefst ook worden.
Als je ouders erop hameren dat je veel bereikt als je ambiteus bent.

Nu ben ik dus geleerd dat het goed is dat je ambitieus kan denken en doen. Maar zonder kan je ook erg tevreden zijn. Om het maar zo te zeggen als je niet goed kan leren en je doet simpel werk kan je daar evenveel plezier in hebben dat een universiteitenbaan. (kan even geen baan bedenken.)

hoop dat dit een beetje opheldert. ambitieus en slim staan wel heel vaak naast elkaar.