Hoe werkt conditionering bij mensen?

Is het mogelijk door aanraking een herinnering op te roepen? Zo ja, wat is hier de wetenschappelijke naam voor?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Wat de wetenschappelijke naam is voor iets herinneren door aanraken weet ik niet en ik kan het ook niet vinden. Wel weet ik dat het kan.
Een heftig voorbeeld daarvan is wanneer mensen lichamelijk zijn misbruikt, bijvoorbeeld seksueel. Ik ken iemand die door haar opa langdurig is misbruikt, waardoor ze nu eigenlijk geen seksuele aanrakingen meer kan verdragen. Als een man haar knuffelt (vrouwen is minder een probleem) verstijft ze, ze kan zich hier ook eigenlijk niet overheen zetten, ook niet bij heftige verliefdheid.
Een ander voorbeeld is wat positiever: een vriendin van mij vindt het heerlijk als haar vriend over haar neus strijkt, dat deed haar vader altijd toen ze klein was.

Je eigenlijke vraag lijkt te zijn hoe conditionering werkt bij mensen. Ik heb dat geleerd met een voorbeeld:
A. speelt graag met muizen, hij is er niet bang voor en vind het leuk. Vervolgens wordt er elke keer dat A. met muizen speelt een heel hard geluid afgespeeld in de kamer waar hij zich bevindt. A. schrikt van dat geluid en wordt er bang voor. Omdat hij het geluid associeert met muizen wordt hij bang voor muizen. Dit is conditionering. De muizen zelf doen helemaal niets, er wordt alleen aangeleerd dat muizen eng zijn.

Hetzelfde treedt in werking wanneer een moeder van een kind bang is voor spinnen. Elke keer dat de moeder een spin ziet gilt ze, het kind wordt hierdoor ook bang voor spinnen.