Nee. Als je iets bewust doet, dan denk je er altijd over na. Er gaat dus een gedachte aan vooraf. Een onbewuste handeling gaat vaak vanzelf. Bv dromen, je omdraaien in je slaap, nagelbijten zonder dat je het in de gaten hebt, lichamelijke tics enzovoort. Je denkt daar niet bij na... het gaat dus onbewust.
Zo is het ook met denken. Onbewuste gedachten gaan als vanzelf, je hebt er geen grip op, ze vliegen door je hoofd. Pas als je er bij gaat nadenken worden ze bewust: ik wil denken over vroeger, over morgen enzovoort.
Het kan wel zo zijn dat je 's nachts droomt over zaken die je overdag bezighouden, maar vaak zijn dromen toch heel anders dan de werkelijkheid.
Bewust: je stuurt het aan met je gedachten, onbewust: het gaat vanzelf, je hebt er geen invloed op. Als je er invloed op hebt is het niet meer onbewust.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker niet. Veel gedachten en gedachtenprocessen spelen zich af zonder dat je er erg in hebt, maar ze beïnvloeden je wel degelijk.
Dat merk je vaak als je iets leest over psychologie, dat je herkent dat het bij jou ook zo werk zodat dat je dat ooit onder woorden had gebracht.
Of als je gesprekken hebt bij een psycholoog, die je laat zien wat voor onbewuste gedachten je soms een bepaalde kant op sturen. Heel interessant overigens.

Toegevoegd na 56 seconden:
te snel getypt: het moet zijn:
"dat het bij jou ook zo werkt, zonder dat je dat etc"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Bij bewust denken kun je je gedachten sturen en zo dus allerlei zaken uitsluiten of juist toelaten.
Bij onbewust denken neemt je geest de vrije loop en kun je het niet sturen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dieren zijn onbewust en handelen zo. Onbewust handelen, zoals een robot actie reactie. Dat is een compleet andere wereld dan bewust. Je kan niet denken onbewust en hoeft ook niet. Daarom is de wereld van psychologie ook onbewust. Als ik recht tegen over een hond sta en ik loop rechtdoor dan wijkt tie. Zo niet dan kan je een gevecht krijgen. Punt is ik ben bewust van mijn handelen, die hond niet dat is actie reactie. De reactie is dan ook vaak aangeleerd maar hoeft niet. Dat is dan weer instinct. Bewust denk ik na en dat zorgt voor twijfel wat erkent word als een gevoel van zwakte. Leiders of andere hogen geplaatste dieren zullen dat niet hebben.

Om het je duidelijk te maken kan ik zeggen dat bewust vaak om details gaat. Onbewust kijk je meer naar de groten lijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onbewust denk je VEEL meer dan bewust.
Maar wat je onbewust denkt, neem je (onbewust!) WEL mee in je beslissingen, als je die op basis van je intuitie neemt.
Als je probeert om je beslissingen alleen op rationele uitgangspunten te baseren, dan baseer je je alleen op je bewuste gedachten (dus eigenlijk baseer je je dan op veel minder informatie, omdat je de informatie uit je onbewuste - en dat is veruit het meeste in je hersenen - dan niet meeneemt). Maar het moeilijke met "intuitieve" informatie is - vind ik - dat het lastiger is om die "logisch" te begrijpen (of te verifieren). Daarom houden de meeste mannen er niet van om op basis van hun intuitie beslissingen te nemen :-) (ik ook niet, ik ben een "zekerheidszoeker" dus ik wil eerst bewijs :-).

Een manier om "in je onbewuste" te kijken, is door eens op te letten wat je allemaal droomt. Kan soms reuze interessant zijn, vooral als je merkt (los van het alles door elkaar gooien in je dromen ;-) ), dat je in je dromen bepaalde gebeurtenissen uit je dagelijkse leven herkent, maar, nu komt het, daar in (of door) je droom vanuit een Ander perspectief naar gaat kijken. Bv. je droomt over de collega waar je van de week nog boos op was, maar in de droom begrijp je ineens waarom je nou eigenlijk boos was, en wat de eigenlijke bedoeling van je collega was.
Of andersom: als je droomt dat iemand niet te vertrouwen is, dan is dat niet zo'n goed teken...
Hopelijk heb je hier iets aan.
13 jaar geleden
Ik zeg van nee, maar ligt er wel aan wat je met "denken" bedoelt. Als je bijvoorbeeld denken ziet als (logisch) redeneren, dan kan dat alleen in het bewustzijn.

Je lost bijvoorbeeld uit je hoofd een rekensom op. De gegevens zijn op dat moment actief in het "werkgeheugen" van jouw brein. Je kunt zeggen dat je nu aan het denken bent en bewust bezig bent. (*)

Als je denken ziet als het ervaren van beelden die in je geesteswereld "langskomen", dan ligt dat m.i. anders.

Zeker in het geval van beelden die spontaan opkomen, lijkt me het meer dat je bewust wordt van deze beelden NADAT deze in het onderbewuste door je brein zijn verwerkt. Je zou dan kunnen zeggen dat het onderbewustzijn zelf "denkt". Daarna wordt je je bewust van het beeld en ervaar je tevens dat je eraan "denkt".

Ik zou zeggen dat het onderbewuste hier niet denkt, maar prikkels verwerkt. Pas als je van een beeld bewust wordt ben je aan het denken.

Maar nogmaals, het hangt er van af wat jij "denken" noemt.

Leuke vraag! Waar niemand nog het definitieve antwoord op heeft. Het brein is en blijft een raadsel.

(*) Toch is het onderbewuste hier ook actief. Want zelfs als je 1 + 1 bij elkaar optelt, dan ben je de eerste 1 alweer "vergeten" bij de tweede omdat je maar aan één gegeven (of één beeld) tegelijk kunt denken. Toch zit de eerste 1 ergens in een buffer. Het onderbewuste doet dus ook mee.

Beelddenken: Je kunt 1 + 1 = 2 ook zien als een beeld in je geest. Je verwerkt de informatie dan niet logisch, maar vanuit een beeld. Je ziet het als het ware in krijt op het schoolbord staan. Hier komt geen logisch redeneren aan te pas.

Maar bereken nu eens 1965 + 2937 uit het hoofd. Beelddenken helpt hier niet meer. Je zult de som bewust moeten uitrekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed.
Maar hoe weet je nu dat logisch denken alleen bewust kan? Er komen vaak heel logische, doelgerichte en heldere gedachten in me op - uit het onbewuste.
Of onbewuste logisch, talig of beeldend is, weet je nu juist niet omdat het onbewust is :-) Als je denken afbakent als bewust denken (logisch, talig én beeldend) en het onbewuste afbakent tot het verwerken van prikkels, dan komt de vraag op: wat zijn de kenmerken van dat 'verwerken'?
KennisDelen
13 jaar geleden
Als iets je iets onbewust denkt, wil het dan zeggen dat het niet logisch is?
Als ik intuitief aanvoel dat 1 + 1 = 2, dan kan ik dat achteraf heel goed logisch verklaren :-)
Nee, want als je bewust nadenkt en antwoord op een vraag dan zijn die gedachten gefocust op dat punt, en onbewust niet.

Soms zegt men weleens, ik was me er niet van bewust, wat eigenlijk het zelfde is als, ik was er niet bij met mijn gedachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met de term 'onbewust' wordt bedoeld, dat het denken 'op de automatische piloot gaat'.
Je kan leren, om op een meer bewuste manier te denken. Daarvoor kun je een training Mindfulness volgen. Verder kun je ook een cursus RET volgen, om automatische gedachten op te sporen en tegen het licht te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonder in herhalingen te willen vallen is ons onderbewustzijn verreweg superieur aan ons bewustzijn wat ik gemakshalve even ons verstand noem.
Ook op de automatische piloot handelen we nog steeds bewust maar routinematig . dat is wat anders dan onderbewustzijn.
Juist als je je onderbewustzijn meer inzet (dat kan je leren) en er naar luistert (ook dat kun je leren) dan heb je
een flinke voorsprong op hen die dat niet doen.
Juist je onderbewustzijn kan omgaan met situaties waarin veel variabelen een rol spelen, waar je verstand juist af moet haken.
Ons onderbuikgevoel (seintjes uit je onderbewustzijn)
is -zeker als het getraind is- feilloos in staat complexe situaties te doorzien en aan te geven hoe je daar mee om kunt gaan.
Je zou haast kunnen eggen, dachten we aar meer met ons onderbewustzijn, maar dat doen we al.
Het leren luisteren naar ons onderbewustzijn, daar zit vaak het probleem.
Je denkt bewust dus geheel anders als onderbewust.
wanneer je daar een koppeling tussen weet te leggen
ben je in staat veel meer te (door) zien.
In andere antwoorden van mij, maar ook zeker van andere GVers over dit onderwerk zie je een verdere uitdieping van dit onderwerp.