Waarom denken mensen altijd dat ik sarcastisch doe?

ik word er een beetje gek van,
ze nemen mijn (wel-serieuze) antwoord haast nooit serieus...

en dan heb ik het over iedereen
mensen die me nauwelijks kennen én de mensen die ik dagelijks zie...

wat kan ik hier aan doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een verschil tussen sarcasme en het niet serieus nemen van wat je zegt.... als ik je andere vraag er even bijpak: http://www.goeievraag.nl/vraag/begrijp-mensen-lachen.216392
Misschien is het een combinatie in beide vragen? Maar voor mij nog niet geheel duidelijk.

Antwoorden (4)

Ligt aan de manier waarop je het zegt en lichaamstaal. Als je bij een serieus antwoord gaat lachen of ongeïnteresseerd kijkt dan nemen mensen je niet serieus. En zeg ook gewoon dat je het meent. Dat kan helpen bij de mensen die je het meeste ziet. Als zij weten dat je het meestal wel denken ze het de volgende keer gelijk dat je het serieus bedoeld. En je moet het antwoord natuurlijk ook niet op een grappige manier proberen te brengen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien heb je onbewust een scherpe, spottende manier van spreken.
Daardoor worden mensen soms gekleineerd en vinden ze wellicht dat je sarcastisch doet.
Probeer er op te letten op welke manier je iets zegt, zodanig dat je ernstig genomen wordt en dat je niemand kwetst.
Een glimlach en een gemeende 'sorry' doen vaak wonderen, als je antwoord toch sarcastisch is overgekomen.
Bij mensen die je dagelijks ziet kan je er bij zeggen dat je aan het leren bent om minder sarcastisch te doen. Vraag of ze je daarbij willen helpen door je foute manier van spreken te verbeteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lichaamshouding speelt hierin vaak een ontzettend belangrijke rol. Op het moment dat je je borst vooruit doet, rug recht, kin omhoog doet, twee voeten op de grond hebt en knieën iets gebogen heb je de beste lichaamshouding om serieus over te komen. (dit krijg je geleerd bij beroepen als docent).
Ook moet je bij dingen die je serieus meent niet je mondhoeken laten krullen.

Maar lichaamshouding zegt natuurlijk lang niet alles, voor een liliputer is het nou eenmaal moeilijker een houding aan te nemen waarin hij streng/serieus overkomt. Dat geld ook voor niet mannelijke mannen, en te lief ogende vrouwen.

dan heb je tenslotte de stem, een stem die wat lager is klinkt meteen al stuk serieuzer, dan een hoog piepstemmetje.

en tenslotte heb je dan nog je dagelijkse doen. Iemand die de hele dag door grappen maakt wordt alleen serieus genomen op het moment dat hij heel anders staat en of praat dan tijdens zijn standaard grappen.

misschien heb je er iets aan, in elk geval suc6 met series zijn!:P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Serieus heeft niets met sarcastisch te maken. Ik denk dat mensen vinden dat je sarcastisch doet, omdat je dat doet. Sarcastisch vind ik als je iets zegt dat anderen kwetst, terwijl jij denkt dat het misschien grappig is.