Waar knapt men eerder op af, uiterlijk of domheid?

Bij mannen en vrouwen...

Toegevoegd na 6 minuten:
Oke, laat ik hem anders stellen, als men iemand mooi vind maar later merkt dat die persoon niet erg intelligent is, knapt men af op zijn intelligentie...is dat een mening?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Er is volgens mij niet een absolute definitie van domheid. Het ligt ook aan het intelligentieniveau van de persoon zelf. Meestal zoeken redelijk gelijkgestemden elkaar eerder op.
Als je iemand net leert kennen dan kijk je naar zowel uiterlijk als innerlijk. En met innerlijk bedoel je niet alleen intelligentie, maar ook het sociale gedrag. Als iemand tijdens de kennismaking een paar opmerkingen maakt die voor jou totaal niet grappig of anderszins leuk zijn, dan heb je meestal al geen zin om de kennismaking voort te zetten.
Dat is niet zozeer afknappen, maar meer elkaars type niet zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Dit is een meningvraag :-) Persoonlijk op domheid.

Toegevoegd na 8 minuten:
Blijft het voor mij een meningvraag ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt ook aan hoe je de vraag bedoeld. Op zich uiterlijk, omdat je daar sneller (en dus eerder) op kan oordelen. Hoe dom iemand is kun je wat lastiger vaststellen en zal wat langer duren voordat je zoiets zeker weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt er echt aan waar je prioriteiten liggen. Sommige mensen kunnen niet zonder een prachtig uiterlijk. Anderen hebben weer helemaal geen behoefte aan slimheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat de een mooi vind kan voor de ander lelijk zijn dus uiterlijk telt in mijn ogen niet .En wat is dom

Toegevoegd na 4 uur:
Mooi zit aan de binnenkant niet daar buiten.

Toegevoegd na 4 uur:
niet aan de buitenkant bedoel ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of je iemand interessant vindt bepaal je in eerste instantie door te kijken naar het uiterlijk, nog voordat je diegene gesproken hebt. Op dat moment heb je op basis van uiterlijkheden al bepaald wat je van die persoon vindt.
Uiterlijk bepaalt dus in eerste instantie of je op iemand valt of erop afknapt. (tenzij je natuurlijk doet aan internet-daten)
Het beeld dat je op basis van het uiterlijk hebt
gevormd kan tijdens een gesprek natuurlijk drastisch veranderen. Vaak blijken vooroordelen niet waar te zijn, en in tweede instantie val je dus op-, of knap je af op iemands innerlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Domheid. Iemands intelligentie bepalen duurt veel langer dan iemands uiterlijk. Doordat je het uiterlijk zo snel kunt bepalen is de kans dus kleiner dat je daar later op afknapt omdat iemand niet opeens veel lelijker eruit gaat zien. Iemands intelligentie kun je pas bepalen nadat je hebt gezien hoe die persoon op bepaalde situaties reageert. Je weet dus bijna gelijk of je iemand knap vindt, maar of iemand ook 'slim genoeg' voor je is, is iets wat meer tijd kost. Zo gezien is de kans groter dat je op domheid afknapt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt er vanaf waar je voor gaat..is het voor de sex zal het de meeste jeuken of hij/zij slim is.

Gaat men voor een relatie dan wordt NA uiterlijk "verstand" wel heel belangrijk.

Belangrijke psychologische onderzoeken tonen dit aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oppervlakkige (domme?!) mensen knappen af op uiterlijk.
En overige mensen knappen af op domheid.

Domheid kan gewoon irritatie opwekken, en als je je aan iemand irriteert maakt het uiterlijk al niet veel meer uit.

'Lelijke' mensen soms zo een mooi innerlijk kunnen hebben! En dan ga je ze ook op een andere manier bekijken.

En vraag jezelf eens af wie heb je liever als partner?

A. Een 'mooie' meid (Die tegelijkertijd alleen maar met haar uiterlijk bezig is en met wat andere van haar vinden. Terwijl ze onder tussen helemaal niks doet van werk of school en alleen maar ligt te zeuren elke dag weer....

of

B. Een 'lelijke' meid . (Die tegelijkertijd altijd voor je klaar staat en waarmee je kan lachen en die gewoon lief is en ook met plezier andere mensen helpt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een klassieke vraag. Daarop past ook een klassiek antwoord. Lees dit verhaaltje even door, dan weet je 't.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of je iemand mooi vindt..of dom is doorgaans een eigen, persoonlijke mening...meestal géén feit.

Jij VINDT iemand mooi..of lelijk en jij VINDT iemand dom..dan wel intelligent .

Domheid is ook een relatief begrip. Je vergelijkt onbewust je eigen intellect met dat van die ander.

Maar stel nu eens dat je zelf dom zou zijn..Hoe slim of hoe dom is die ander dan?

Als je trouwens iemand dom vindt..betekent dat ook dikwijls dat je jezelf intelligent of intelligenter acht..Ik zie dat als een soort neerkijken op iemand..

Dat iemand lelijk zou zijn is iets wat je eigenlijk niet van mensen kunt en ook niet màg zeggen.

De vraag is ook: Waar richt jij je op? Uitsluitend op het uiterlijk? Of op het innerlijk van iemand?

Ik knap overigens niet zo gauw af op mensen. Ik tracht altijd te ontdekken waar een mens dan eventueel wèl mooi is en waar zijn/haar sterke punten dan wèl liggen.

B.v. van mensen die vragen stellen kun je in elk geval zeggen dat ze over iets nagedacht..hebben en aldus tot hun vraag gekomen zijn.

En nadenken is iets dat een mens verder kan laten komen, toch?

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben gelukkig gezegend met een knappe man met ook nog eens een zeer goede intelligentie (hoogbegaafd bijna) ik ben blond, niet onaantrekkelijk, en minder intelligent maar zeker niet dom. En toch houdt hij van me!
Intelligentie is te meten in principe, uiterlijk niet, dat is een subjectief iets. Wie jij mooi vindt, vind ik misschien helemaal niet mooi. Maar omdat intelligent in principe meetbaar is, is dat dus objectief. Je hebt tenslotte allerlei intelligentie testen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik probeer het me even voor te stellen.

Ik kom een hele mooie man tegen, zit er de hele avond al een beetje naar de kijken, en op een gegeven moment zoekt-ie contact. Na nog geen vijf minuten blijkt dat we elkaar werkelijk helemaal niets te vertellen hebben, omdat je hem bij wijze van spreken nog wijs kunt maken dat je telefoonnummer 8 is. Mmm....da's toch wel een afknapper.

Tweede man, ontmoet op Internet, buitengewoon interessante gesprekspartner, al weken goede contacten en gesprekken mee en het komt tot een afspraak. En daar blijkt hij een kruising te zijn tussen het monster van Frankenstein en de Hulk. Oei, da's ook wel een afknapper.

Eigenlijk zijn beiden even vervelend, maar het hangt wel af van het doel van de ontmoeting verder. Als ik alleen vriendschap zocht, ga ik gerust met Frankenstein nog regelmatig een bakkie doen. En met die gast met een IQ kleiner dan mijn schoenmaat wil ik wellicht best een keer de koffer in, maar meer ook niet.

Ik denk dat ik in beide gevallen op zoek zou gaan naar iets leukers, waarbij ik als het er op aankomt tussen die twee Frankenstein de beste kansen geef op een langduriger relatie, al dan niet lichamelijk. Want een lelijk uiterlijk went, en vergaat -als schoonheid- met de jaren. Maar domheid is voor eeuwig.

Lange gedachtenoefening, sorry, maar : domheid dus. Met een straatlengte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
da's ook wel weer waar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zijn de ogen niet de spiegel van de ziel, m.a.w. hoe mooier je ogen zijn, sprankelen, glinsteren hoe mooier je innerlijk....dan zie je ook hoe gelukkig iemand is en dat is voor mij een prachtig persoon. Laat ik het zo zeggen, waarom ik deze vraag stel, niet omdat ik iemand met een grote neus lelijk vind en met hem geen normaal gesprek kan wisselen dom vind, maar juist ben ik aan het vissen welke eigenschap(pen) er nog meer zijn die iemand onweerstaanbaar maakt, en ik niet op afknap, iemand gaf een antwoord met het woord sociaal zijn....dat is heel mooi en aantrekkelijk. Maar ik vind je antwoord ook mooi! +
Wetenschappelijk bewezen val je op uiterlijk en geur. Hoe symetrischer iemand is hoe gezonder en hoe beter zijn/haar nageslacht. Als je goed kijkt is het in deze samenleving nog steeds gewoon (net als heel vroeger) om iemand die er raar uit ziet ook te verslijten voor achterlijk. Als iemand later blijkt tegen te vallen in zijn/haar intiligentie weet ik niet of dat nou echt afstoot. Voor een langere relatie is het erg onhandig, maar wij zijn ook niet gemaakt om monogaam te blijven. Dus als de inteligentie uit te houden is tot ons kind een jaar of 4 i dan is dat lang genoeg. Dan zijn ze namelijk groot genoeg, kan de vrouw er zelf voor zorgen en de man weer achter een ander aan. (Leuk he wetenschap...zo dwars over de estetica:p)

Toegevoegd na 2 minuten:
Als ie echt achterlijk blijkt te zijn, kan hij nog zo mooi wezen, maar nee..dat wordt ook lastig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Achterlijk hoeft niet per se, maar ik stuitte bijvoorbeeld vannacht op een uitzending van 'Amerika's most smartest model' en wat er aanvankelijk heel smakelijk uitzag (m/v trouwens) , werd met de minuut minder aantrekkelijk. Op een gegeven moment zag ik het mooie niet eens meer.....
Conclusie : modellen kunnen maar het beste hun mond stevig dichthouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha...ja snap je vraag ook heel goed, maar wetenschappeijk mooi is puur gebaseerd op simetrie en de 1:31 schaal...en dus minder onderhevig aan mode. Mannen kijken bv naar vrouwen als hun taille rond de 70% van hun heupomvang bedraagt (blijken het meest vruchtbaar), terwijl vrouwen het liefst een man blijken te willen die brede schouders heeft en een atletsich lichaam, omdat die geschikt zijn voor de jacht. De meeste modellen voldoen hier niet echt aan. (hopelijk voelt niemand zich nu persoonlijk aangesproken)...en ik den dat die goed stel hersens ook wel fijn zijn voor het nageslacht. Het is toch fijn als je kinderen uiteidelijk voor zchzelf kunnen zorgen en jouw genen door kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat pseudo-evolutionaire model is an sich wel heel leuk, maar vrouwen hebben al generaties lang door dat een man met een goed stel hersenen, de juiste contacten of de juiste familie ook heel goed in staat is om een goede boterham te verzorgen. Al ruim voor de vruchtbare leeftijd hebben meisjes een voorkeur voor een type man die beslist niet breedgeschouderd, zwaarbehaard en strakgespierd hoeft te zijn.
dat is iets persoonlijks hangt af van de persoon zelf en wat wil jij ...probeer je gelijke te zoeken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
meer een vooroordeel.het gaat ten alle tijden om het karakter.(tenminste bij mij wel)