Zou ik vaker winnen als ik tijdens deelname aan (sport-)wedstrijden een rode jas draag?

Ik heb me wel eens laten vertellen dat als je een voetbalteam in een rood shirt laat spelen ze gemiddelt vaker winnen dan dat ze bijvoorbeeld in een wit shirt spelen. Klopt dit of is dit een broodje aap?

Toegevoegd na 19 minuten:
Wetenschappelijk aangetoont. Dat blijkt uit onderzoek van de universiteit van Münster.

Bron: http://www.faqt.nl/?p=1382

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (7)

Broodje aap!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het idee dat dit een perfect voorbeeld is van het placebo-effect.
Mensen GELOVEN dat het werkt om iets roods te dragen en door het zelfvertrouwen dat ze daarmee krijgen gaan ze beter spelen en winnen ze uiteindelijk vaker een wedstrijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Real Madrid is de club met de meeste Europese bekers! En die spelen in het wit altijd al gedaan ook.
Dus die stelling dat je in het rood vaker wint dan in het wit gaat dan niet op.

Toegevoegd na 4 minuten:
En dat er aantal Engelse clubs in het rood spelen en vaak wint klopt. Al is Liverpool al jaren geen kampioen geworden en Arsenal ook niet. Alleen Man Utd doet het goed al jaren, maar heeft dat echt met de kleur te maken? Midelsbrough speelt ook in het rood en is afgelopen jaar gedegradeerd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is ook getest bij Braniacs,daaruit bleek dat je wel meer opvalt als je volledig rood gekleed gaat, maar dat komt meer omdat je rare blikken trekt. iemand in een knalgeel pak zou ik ook eerder zien denk ik ^_^
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ZOU kunnen. Kleuren kunnen namelijk een behoorlijke invloed op je stemming hebben - en dat merk je als je zelf een uitgesproken kleur draagt - en al is die niet voor iedereen precies het zelfde, juist bij uitgesproken kleuren kan het vrij voorspelbaar zijn.
Rood is een kleur die je alert en actief maakt en agressie kan oproepen. Daarom zijn de muren in bijvoorbeeld een ziekenhuis nooit rood. Is blauw (koud) een slechte kleur voor een badkamer (want in een warmere kleur kan de kachel daar écht een paar graadjes lager) en ziet wit er al snel sereen en schoon uit, zelfs als het dat niet is. Slechte kleur voor een kroeg dus.

Vermoedelijk doet rood precies de goede dingen met je die nodig zijn voor voetbal, waarbij ik vooral denk aan de activiteit en agressie. Daarbij kan de invloed van de kleur van je shirt (en je medespelers) misschien net dat hele kleine zetje extra geven. Maar ik zou er niet blind op vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,beslist, maar dan moet je er wel paarse sokken en een wit petje bij dragen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor,daar is ie weer,het verstuikte duimpje! Maar uitleg ho maar!
Zou kunnen. Over al die teams bekeken "werkt" rood beter dan andere kleuren.
Het is maar net de vraag of het voor jou ook het geval is. Dit onderzoek is een optelsom van een hele grote berg mensen, er zijn er vast ook genoeg bij die zich beter voelen in een zwart of een blauw shirt. Alleen blijkt het zo te zijn dat gemiddeld over al die mensen, rood toch nog net iets beter werkt. De kans is voor jou misschien ook net wat groter met rood, maar de verschillen zouden zo klein zijn dat je beter aan kunt trekken waar je zelf lekker in beweegt en je goed in voelt.
In het onderzoek wat je noemt kan het echter ook nog belangrijk zijn dat rood medespelers zichtbaarder maakt, waardoor het samenspel makkelijker wordt, en ze daarom vaker wonnen. Dat effect valt dan weg wanneer je geen teamsport maar een solitaire sport beoefent.
Kortom: doe je een teamsport dan heeft rood een effect op de zichtbaarheid. En verder moet je jezelf er vooral goed in voelen, dit onderzoek zegt niet zo heel veel over jouw situatie.