Wordt je een ander persoon wanneer je op team-sport hebt gezeten?

Ik was net aan het na-denken over dit onderwerp. Wat als mensen wordt aangeraden op een teamsport te gaan en dit achteraf niet doen. Zullen zij dan een ander persoon zijn geweest wanneer ze dit niet hebben gedaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (8)

Nee zo ver gaat het niet dat je een ander persoon wordt, maar je leert wel wat beter als teamlid te fungeren, dat weer wel...

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar als je een einzelganger bent, dan zul je het niet leuk vinden op een teamsport en andersom ook...
Dus teamsporters zijn wel anders dan alleen-sporters...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen ander persoon, maar het heeft wel een vormend effect, je kunt er leren beter te functioneren in een groep.
Mijn ouders deden mij daarom op padvinderij. Hell !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen die wordt aangeraden op een teamsport te gaan, krijgen dit vaak aanbevolen, omdat zij dan de sociale vaardigheden beter kunnen ontwikkelen door samenwerking. Natuurlijk heeft dit voor de ene persoon meer baat dan voor de ander.
Ik denk dat je niet persee een ander persoon wordt, omdat het niet bij iedereen hetzelfde effect heeft (de een zal een betere teamplayer worden, maar de ander is er gewoon niet vatbaar voor en heeft er minder baat bij). Ik denk wel dat het zou kunnen werken, waardoor je dus socialer wordt.
Ik vraag me echter af of het daadwerkelijke effect ervan bewezen is. Misschien kan iemand anders me daarin aanvullen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je wordt geen ander persoon. Dat zou gek zijn.
Ze leren bij een teamsport spelenderwijs vaardigheden die ze ook in het dagelijks leven met vallen en opstaan leren. De eerste manier lijkt me makkelijker en leuker...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wordt een ander persoon van alles dat je doet. Als ik klompen ga dragen, word ik een heel klein beetje anders dan wanneer ik leren schoenen ga dragen. Al was het maar vanwege de reacties van de omgeving.

Maar daar doel je waarschijnlijk niet op.

Als je word aangeraden een teamsport te beoefenen, zal dat waarschijnlijk therapeutisch bedoeld zijn. Bijvoorbeeld om je sociale vaardigheden te ontwikkelen, of om te leren rekening te houden met de rest, of om te leren dat je niet altijd zelf in het middelpunt kunt staan.

Dat kan best wel eens helpen.

Aan de andere kant moet de teamsport wel bij de persoon en zijn behoeftes passen.

Voetbal is een teamsport waarbij je wel samenspeelt in een team, maar sterk de directe confrontatie aangaat met de tegenstander.

Dubbeltennis is een teamsport waarbij je heel sterk samenspeelt in een team, zonder directe confrontatie met de tegenstander. Je speelt samen, maar blind vertrouwen is niet nodig.

Bergklimmen is (in bepaalde vormen) een teamsport waarbij je heel sterk samenwerkt, waarbij je je maten blindelings moet kunnen vertrouwen, en waarbij je weet dat je maten jou blindelings moeten kunnen vertrouwen. Daarnaast heb je geen tegenstander met wie je de confrontatie aangaat - je gaat vooral de confrontatie met jezelf aan.

Roeien is een teamsport waarbij ieders bijdrage nodig is om snel te varen. Je kunt je een beetje drukken, maar dat is natuurlijk moreel niet acceptabel. Je moet als team heel goed ingespeeld raken op elkaar. De confrontatie met de tegenstander is er, maar niet heel direct.

Dit zijn zomaar een aantal voorbeelden. Het ligt eraan welk "vormend effect" wordt beoogd, welke sport geschikt is. Kies je de verkeerde sport, dan kan ook een teamsport heel negatief uitpakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoord op je vraag:

Nee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer deskundigen een mens iets aanraden, doen ze dat om deze mensen te helpen een probleem of tekortkoming te overwinnen.

Wanneer een kind bv moeite heeft met samenwerken en dingen teveel naar zich toetrekt, wordt soms een teamsport aangeraden, zodat het kind leert om samen te werken en ook de kick te ervaren van het samen een doel bereiken.

Dit maakt van het kind natuurlijk geen ander persoon, maar het kind leert wel omgaan met een situatie waar het eerder moeite mee had.

Kortom: De persoon blijft hetzelfde, maar de persoon wordt verrijkt omdat het leert omgaan met een situatie waarmee het eerder geen raad wist!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben ervan overtuigd dat je misschien geen ander persoon wordt wanneer je op teamsport hebt gezeten, maar wel dat je op een andere manier over jezelf, en je functioneren in een groep gaat nadenken. Maar dan hangt het wel af van het soort team waar je in terecht komt, en hoe de trainers zijn. Want die zijn ook erg bepalend voor een teamsfeer.
Dit geldt overigens voor iedere sport waar je op gaat.
Mijn zoon is ooit op judo gegaan om zelfvertrouwen te krijgen en om wat opgekropte woede te kunnen kanaliseren.
Sporten kunnen hele goede uitwerkingen hebben op bepaalde gedragskenmerken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, ik moest ook op judo om weerbaarder te worden. Het stuitte mij echter dermate tegen de borst om iemand misschien pijn te doen, en ik vond het niet fijn dat ik zelf misschien pijn zou ervaren, dat het nooit iets is geworden tussen mij en judo.