Hoe word je een psychopaat?

Ik heb altijd begrepen dat je een psychopaat kunt worden als er b.v. in de eerste levensjaren van een kind iets drastisch mis gaat met het hechtingsproces naar één of meerdere volwassenen toe. Daardoor zou je geen geweten ontwikkelen en niet leren wat goed en kwaad is.
Klopt dit? Heeft iedereen dan in principe evenveel kans om psychopatisch te worden? Kun je het ook op latere leeftijd nog worden? Is het te behandelen? En hoe herken je een psychopaat of kenmerken ervan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.9K

Het beste antwoord

De oorzaken van psychopathie zijn in drie groepen te verdelen:

Ontwikkelingsstoornissen (emotionele verwaarlozing)
door een opvoeding waarin geborgenheid en genegenheid, met name in de eerste levensjaren, onvoldoende aanwezig is kan er een persoonlijkheidsstructuur ontstaan waarin het WIJ-gevoel (socialisatie) onvoldoende is en het IK-gevoel (egocentriciteit) op de voorgrond komt te staan. Deze verstoring en onevenwichtigheid kan later in psychopathisch gedrag zichtbaar worden. Vrijwel altijd is op weg naar de volwassenheid een gedragsstoornis opgetreden (met name CD). In de vroege jeugd kan als gevolg van pathologische zorg reactieve hechtingsstoornis zijn voorgekomen.

Organische oorzaken
hersenontsteking, hersenvliesontsteking en andere ernstige hersenbeschadigingen door ongelukken of vergiftigingen door een verslavingsziekte, kunnen tot een zodanige karakterverandering leiden dat een verpsychopathiseerde persoonlijkheid ontstaat.

Erfelijkheid
in bepaalde situaties kan gedacht worden dat psychopathie mede een erfelijke oorzaak heeft. Welke beschadiging of afwijking in de structuur van hersencellen hierbij een rol speelt is onvoldoende bekend.

Doorgaans is een combinatie van deze factoren aanwezig bij psychopathische personen, het combineren van zulke factoren doet men volgens het biopsychosociaal model.

Dus ja, als je het zo leest, kan iedereen het worden.... Niet teveel bij nadenken dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had een oom die psychopaat was en in en TBS kliniek zat. Het bovenstaande is heel herkenbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
CD = anti-sociaal gedrag

Andere antwoorden (3)

Tjah, een van de meest complexe recepten die er bestaat; hoe creeer ik een psychopaat? De potentieel moet toch ook wel eigenschappen en vaardigheden hebben die goed aansluiten. In het dagelijks leven lopen er veel rond overigens die ergens een hint van psychopatisch gedrag vertonen. Vooral de mensen die je met groet ogen aanstaren en je energie wegzuigen tijdens een gesprek hebben veel van dat materiaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prijs je gelukkig want dat kun je niet worden en als je het bent dan kun je het niet afleren...

Iemand die geen spijt kan voelen in zichzelf van zaken die een ander als afkeuringswaardig benoemt, is een psychopaat... Hij kan zich niet in het gevoel van een ander verplaatsen en doet zaken af bij moord, als bijvoorbeeld: "Ik kende die man toch niet, so what?" en daarmee basta... Dat is typisch een reactie van een psychopaat...

Mogelijk zit een combinatie van erfelijk bepaalde deficiency én een traumatische jeugd aan tot psychopaat zijn/worden...

Ja klopt geweten is er niet bij een psychopaat... Dat zei ik reeds...

Het is niet te behandelen, niet werkelijk, en dat is nu net het probleem enn daarom is er TBS...

Herkennen van een npsychopaat is behoorlijk lastig hoor, op het PieterBaan Centrum zijn er wel tests en vaklui die dat kunnen, maar is specialistenwerk...

Maar je kunt het niet worden, ben maar niet bang...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ooit eens in een documontaire gezien dat men zo geboren wordt. Het schijnt dat de werking van de hersenen anders zijn dan bij de doorsnee mens.

Wellicht kan je wel een psychopaat worden als je voor een zeer lange periode in je leven geterroriseerd word. Ik kan me zo voorstellen dat je dan al het respect dat je had voor de mensheid kwijt raakt, en daarmee ook al je normen en waarden. Maar dan moet je, denk ik, wel echt door een hel gegaan zijn.