Waar heeft de psyche zijn bron ?

Psychologen spreken oa over een ziel , miz ligt dit in het begin van je karakter , maar waar komt je karakter dan vandaan ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een zichzelf respecterend psycholoog nog nooit over een 'ziel' horen spreken. 'Persoonlijkheid' en eventueel 'psyche' zijn algemener gebruikte termen.
De term 'ziel' wordt vooral door gebezigd religieuzen, spirituelen en misschien wel parapsychologen. Zie ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ziel_(filosofie)#Wetenschappelijke_benadering

Antwoorden (3)

Karakter is het speciale en unieke van een persoon, dat zijn denken, voelen en gedrag bepaalt en waardoor hij als individu kenbaar is. Het karakter is de kern van iemands persoonlijkheid.

Zonder karakter kom je niet ver
Het karakter is al in de vroegste ontwikkeling van een persoon vastgelegd en niet afhankelijk van bepaalde situaties. Het karakter verandert ook niet in de loop van het leven. Een karakter deugt of het deugt niet, zo simpel ligt het. Er bestaat geen wezenlijker aspect van een persoon. Het karakter is opgebouwd uit de normen en waarden die het leven richting, betekenis en diepte geven. Ze vormen het innerlijke gevoel voor wat goed en slecht is dus niet op basis van wetten en regeltjes maar op basis van wie men is. Hieronder vallen eigenschappen als eerlijkheid, moed, grootmoedigheid en integriteit. Je bent fout wanneer je fout handelt en niet pas als je tegen de lamp loopt. Het is belangrijker wie we zijn dan wie we lijken te zijn. Hoewel talent beslist nodig is om succes met iets te hebben kan dit nooit geluk en voldoening garanderen. Die komen namelijk voort uit karakter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeer waar verhaal +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie geen plusje hoor...
:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat ken ik , alles wie je als persoon bent word beheert door je karrakter , de tekst is leuk maar wel wat licht van strekking . Het feit dat we een karrakter hebben komt verder voort uit concurentiestrijd , , begeerte , geaardheid , de orde van voortplanting , werken aan de fitste van een groep , . Conflictsituaties zegent dit het karakter of maakt dat slechtere karakters een permanente geneigdheid..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij wel +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij nu ook
Ieder karakter wordt voornamelijk gevormd door de genen.
KLein beetje door je jeugd en een klein beetje door omstandigheden.
Maar is voornamelijk genetisch bepaald.
Dat wil zeggen als je een rot karakter hebt, dat het niet eens je eigen schuld is!
Wel heb je een eigen vrije wil om er wat mee te doen.
Je kent de normen van fatsoen en moet daar rekening mee houden, ook al gaat dat tegen je karakter in.
Iemand die van nature erg driftig is en gauw boos, heeft dat te danken aan zijn karakter, vaak hoor je dan ook: zijn vader was nog erger!!
Maar ieder weldenkend mens heeft de plicht zo fatsoenlijk mogelijk door het leven te gaan, ook al heeft hij zijn karakter tegen!
Maar het verklaart veel als je om je heen kijkt en zoveel verschillen in de mens ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vind ik een waardevolle bijdrage , maar het gekke is dat normen meesal het slechtere in de mens aansporen , worden we dan slechter met normen ?.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normen zijn regels door de mens bedacht en ontstaan in een goede samenleving.
Het slechte in de mens botst tegen deze verplichte regels.
Het maakt ze opstandig, zelfs agressief.
Het botst met hun karakter, met hun eigen ik.
Hun eigen wezen.
Maar zonder normen Kan de mens niet.
Het geeft ze sturing in het leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder normen zou een mensheid niet kunnen bestaan ? Hoe ver staan we van ons eigen karrakter af wanneer we aan normen moeten voldoen ? heeft het karrakter geen ziel ? stel even , hebben we onze ziel - zijn we uit normen geboren .. > Ik denk dat de samenleving te weinig met een ieders unieke karrakter rekening houd , en ik denk na waar we die ""innerlijke vergissing"" voor nodig hebben gehad , er ook zoveel geweld word doorgeven dat normen er niet meer op werken .. Maar goed , en heeft dat niet met controle te maken.. natuurlijk wel .. we zijn ook van een ander zijn ziel . Of .. Kunnen we een begin maken met de naakte waarheid ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normen zijn de richtlijnen voor de mensheid en ons karakter zal zich moeten aanpassen om aan de vele normen te kunnen voldoen.
Als het karakter een onderdeel is van ons eigen wezen dan heeft het karakter een ziel en kunnen we uit normen geboren worden maar het hoeft niet, het is geen voorwaarde.
De samenleving houdt totaal geen rekening met het karakter al zeggen ze soms van wel, de samenleving is vooral gebaseert op geld, aanzien en promotie.
De innerlijke vergissing zie ik niet zo, de samenleving is een lekke boot waar alsmaar gepompt moet worden om niet te zinken, hierdoor is er geen ruimte meer voor de persoon zelf.
Geweld is er altijd al geweest zolang de mens bestaat, vaak in naam van een geloof, vaak uit zelfbehoud.
Het is de mens eigen
Een begin maken aan de naakte waarheid, daar is de mensheid nog niet aan toe, dan moet het eerst nog veel erger worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi Ed +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Beste Eddijst, Mijn idee is dat karakters zich baseren in of op vaste overtuigingen . dat iets wel of niet werkt (. Indien men het idee heeft dat iets voldoet zal men er een gewoonte , en later een gevormt karakter door krijgen . Karakters hebben inwezen niet direct met het begrijpen van je functioneren te maken , het is meer een begeerte en verlangen automatiek .Een goed of fout karakter is door onszelf opgetrokken die er welke dik of heel dun over ons leven getrokken ligt maar waarbij het kan zijn dat de levens situatie zo is ingedeeld dat we met die dunne laag steeds opnieuw weer te maken hebben .. terwijl het inwezen slechts een oppervlakkig deel van ons zelf is. Het kan dan ook lijken dat wij heel goede mensen tegenkomen die van binnen zeer slecht kunnen zijn , maar de situatie bied hun een dekking..l Een minderwaardigheids complexs staat soms met je karakter in conflict omdat het minder levenservaring heeft en geestelijk is en bewuster op je emotie inwerkt .
Dan kom een doorverwijzend geweten , deze heeft wortels met een verleden ( al dan niet vanuit reincarnatie ) en stuurt in in jouw dit leven . De goede karakter eigenschappen kunnen ingezet en dus in de basis door vorige levens gebouwd en gevoed worden en door een sterk doorzettingsvermogen .. jouw positief je nare karatereigenschappen -ombuigen- op weg naar betere of goede kwaliteiten . Wissen zal niet gaan want dan hadden we geen karakter meer maar alleen een geweten , maar beheersen van een karakter zal mogelijk blijven althans dat is mijn overtuiging. Ik denk dus dat een karakter een lange termijn ontwikkeling is dat met de juiste inzichten verder ontwikkeld kan worden en er geen sprake van bv een moordenaars mentaliteit meer zal zijn . Wetende dat we allemaal iets hebben wat we liever niet weten willen , zal er wegens de vraag naar meer leven .. op een of andere manier hulp komen . Wie wil er niet -- méér -- met ( de roep van het ) het leven leven ?
ze hebben het uit boeken geleerd in hun opleiding , en later de ervaringen die ze op doen in dat vak !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interesse dat word bevredigd door boeken en daarna ook de officieele praktijk , meestal word het toegepast op de zgn afwijkende gevallen ( mensen ) en onderzoek naar gedrag nav ( keuze makende ) situaties . Freud en een aantal anderen hebben in de basis van zielekunde veel onderzoek verricht en dus als je deze ontdekkers bedoelt ga ik niet helemaal met je mee , verder niets nodig van de vakpsychiaters maar wil graag eens horen of iemand of diegene ook meer kan afweten dan zielkunde , ziekte - door boekenleiding . Ik weet dat er velen niet zo sterk een waarde laat staan geloof aan een hiernamaals hechten , toch moeten we naar mijn mening daar de antwoorden zoeken , en reincarnatie is een schuld en goedmaken van vorige levens, en is een vaak gehanteerde erfleer die verband houd met alles overzienende wetmatigheden .. Dit zou dus ook in de zielenleer gebruikt mogen worden ( word bij zoeken naar ziekteoorzaken naar mijn weten door anders denkenden onofficieel al (zij het zijdelings) toegepast )