Zou je eigen stem invloed hebben op de voorkeur van een stem van een ander?

Stel jij hebt een hoge stem en je hoort een liedje, en er zitten 2 zangers in. Zul je de zanger met een hoge stem leuker vinden zingen dan de zanger met een lage stem? Of heeft jouw eigen stem geen invloed hierop? Ik was hier benieuwd naar omdat ik vermoed dat als je de hele tijd je eigen hoge stem hoort dat dat dan wel degelijk invloed uitoefent.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik denk dat de voorkeur die een persoon heeft voor stemmen vooral gevormd wordt door stemmen waar hij/zei een prettige ervaring mee hebben.

soms als je mensen voor het eerst ontmoet, zonder dat ze een word gezegd hebben, heb je wel eens zo iets van jou mag ik niet. dit komt dan meestal daar ervaringen uit het verleden. vaak is er dan een uiterlijk kenmerk dat een persoon die je heb gekent of kent ook heeft. onbewust maak je dan die associatie

ik denk dat het met stemmen net zo werkt. als jij een goede band heb met je moeder en je ontmoet iemand met een stem die op die van haar lijkt dan maak je onbewust die associatie en heb je dus je voorkeur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

dit hoeft niet, tenzij je een liedje wil meezingen dat je aanspreekt misschien.
de stem, de muziek, het ritme, de toon, de taal, het onderwerp, het genre, etc dus het is een totaalplaatje wat een lied een bepaald lied kan maken.

als je van een hoge stem houdt hou je niet perse van alle liedjes gezongen door een sopraan.

zo luistert een drummer meer op het ritme letten, en een zanger meer op de stem of het samenspel bij meerdere stemmen.
als je vrolijke bent heb je waarschijnlijk geen zin in trieste liedjes en andersom.

de stem is maar 1 aspect van het complete liedje, dus het ligt eraan #hoe# je ernaar luistert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In denk niet dat het invloed heeft.
Ik heb ook gezongen in een koor en veel mijn eigen hoge stem gehoord. Toch hoor ik liever een lage stem in een liedje of een mannenstem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de vraag of het je voorkeur bepaalt, kan ik geen antwoord geven. Ik merk zelf wel dat ik beter luister naar andere hoge sopranen, als ik wil uitvogelen hoe ze een bepaald mooi stemgeluid maken dat ik ook wil kunnen. Ik probeer dan als het ware af te kijken. Verder ben ik niet zo dol op hoge sopranen, je wordt er ook aardig tureluurs van door de hoogte af en toe!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind ik ook, Marjolein ;) dat van dat tureluurs worden.
Jouw eigen stemsoort bepaalt niet tot welke stemsoort jij je aangetrokken voelt. Maar een bepaald soort stem kan wel degelijk aantrekkingskracht op jou uitoefenen. Vooral als je zelf zingt, en gewend bent om naar zangstemmen te luisteren. Of ik mij tot een ander aangetrokken voel wordt denk ik zelfs in de eerste plaats bepaald door de klank van de stem van die persoon. Waarbij niet alleen de tonen dat veroorzaken, maar vooral in combinatie met de uitspraak. Een plat Westers accent hoort daar niet bij, maar een zangerig Noord-, Oost- of Zuid-Nederlands danwel Vlaams accent kan heel wat bij mij doen.