Kan je verder leren als je zwakbegaafd bent?

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik zou nu ik wat minder onzeker ben over mijn beperking weer willen leren. In ben nu 45 jaar en heb mezelf leren redden in het leven maar nooit diplomas gehaald. Ik heb de lagere school gedaan en ben 2 keer blijven zitten en daarna naar praktijkonderwijs gegaan.

Er is veel avondonderwijs maar niet voor mensen die net als ik een iets lager iq hebben. Mijn iq is 82 en het avondonderwijs is allemaal mbo en dat is voor mij denk ik te hoog maar dat weet ik niet zeker en daarom mijn vraag.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb vandaag gevraagd bij het roc en ik moet eerst en entreeopleiding volgen. Als dat goed gaat mag ik naar het mbo2. Dat is wel te doen voor mij hebben ze gezegd dus dat ga ik doen. Iedereen bedankt voor hullie reactie.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je zou de opleiding Helpende willen doen, las ik ergens in de reacties. Ik zou eigenlijk niet weten waarom dat niet zou kunnen, of waarom je het niet in elk geval kunt proberen. Het gaat om een MBO-2 opleiding. MBO-2 telt als startkwalificatie, dat is een niveau dat veruit de meeste Nederlanders kunnen halen. Dat geldt ook voor veel mensen die zwakbegaafd zijn. Een IQ van 82 is zeker lager dan gemiddeld, maar even heel lomp gezegd: het betekent natuurlijk niet dat je achterlijk bent. En zo'n IQ-score is ook niet heilig: we weten eigenlijk niet eens wat we precies meten met zo'n test. Daarbij kunnen er allerlei redenen zijn waardoor je lager scoort en die redenen hebben niet altijd iets te maken met je leervermogen. Je schrijft heel wat beter dan veel middelbare scholieren van tegenwoordig, dus ik neem aan dat je niet ál teveel moeite hebt met lezen. De opleiding tot Helpende is een praktische opleiding. Je zult heus wel wat aan theorie moeten leren, maar niet extreem veel. Afhankelijk van de gekozen richting ga je mensen helpen met wassen en aankleden, tanden poetsen enzovoorts. Dat zijn wel dingen waarin je handig moet worden door het een paar keer te doen, maar het is niet heel moeilijk om te leren. Ik heb zelf dagelijks hulp bij het wassen en aankleden. Ik vind het altijd fijn als mensen wat ervaring hebben, maar de opleiding vind ik eigenlijk niet belangrijk. Ik heb zorgverleners gehad die me prima verzorgden en die helemaal geen opleiding hadden gedaan in de zorg. Ik heb ook gediplomeerde verzorgenden of verpleegkundigen gehad die het veel minder goed deden. Er bestaan alleen geen thuiscursussen Helpende en volgens mij ook geen avondopleidingen. Er zijn wél veel plaatsen waar je de opleiding in deeltijd kunt doen of waar je een BBL-opleiding kunt doen. BBL betekent dat je werkt en leert tegelijk. Je werkt dan vaak voor een zorginstelling waar je na je opleiding gaat werken. Je krijgt dus gewoon betaald (niet veel trouwens, minimumloon of iets hoger) en je gaat naast je werk één dag in de week naar school. Je leert tijdens je werk door het vooral te doen. Natuurlijk word je daarbij begeleid. Misschien is dat wel een heel geschikt soort opleiding als je niet zo gemakkelijk kunt leren. Vraag eens bij een ROC in de buurt, of google op "BBL+helpende+(je woonplaats)" om te zien waar je bij jou in de buurt de opleiding kunt doen. Vraag eerst gewoon een gesprek aan om te kijken of het wat voor je is en of zij denken dat je de opleiding aankunt.

Iedereen kan altijd nog wat meer leren, ongeacht hoe groot of klein diens begaafdheid is. Zo heb ik bijvoorbeeld een documentaire gezien over iemand van wie gedacht werd dat zij zeer zwak begaafd was en niets zou kunnen leren, maar toen ze een computer kreeg bleek zij daarop heel goed te kunnen verwoorden hoe zij in het leven staat. Het duurt misschien langer dan bij een gemiddeld persoon, maar er kan zeker verder geleerd worden. Vaak herhalen bijvoorbeeld kan goed werken.

Het ligt er een beetje aan waar je die grens trekt, en wat je precies verder wilt leren, maar ook iemand die zwak begaafd is kan natuurlijk zijn hele leven nog dingen bijleren / ergens beter in worden door er meer over te leren en zich ontwikkelen. Al zal voor de meeste zwakbegaafden opgaan dat ze vooral leren in de praktijk, door ondervinding, oefening of aanschouwelijk onderwijs. Als je in staat bent te lezen en schrijven en praktisch rekenen, is er eigenlijk niet per se een grens aan hoeveel je kunt leren zolang het je interesseert en concreet gemaakt kan worden, waardoor je bijvoorbeeld heel goed kunt worden in een abmacht. Maar "een studie volgen" (en later de beroepen die daar bij horen) vergt wel heel veel van je abstract denkvermogen, een flexibele, snelle geest en een lenig geheugen, waardoor dat voor zwakbegaafden in de regel niet is weggelegd. Dus "doorleren" zal er in de regel niet bij zijn. Toegevoegd na 5 minuten: Na je toevoeging : Als je inmiddels al op middelbare leeftijd bent, zegt je schoolloopbaan eigenlijk niet zo veel meer. Mijn schoolloopbaan is vergelijkbaar verlopen, met alleen lagere school, maaroch is mijn IQ indertijd vastegesteld op 132. (Lang, lang geleden hoor ;-)) .Er kunnen meerdere redenen zijn om slecht op school te presteren dan alleen je leervermogen. Om te weten wat je eventueel aankunt is niet alleen je uitslag van een IQ-test van belang, maar ook wat je inmiddels in je leven aan intellectuele bagage hebt verzameld. Het hangt ook sterk af van wát je wilt doen of leren ; avondonderwijs is inderdaad allemaal MBO en erg beroepsgericht. De kans dat je in een van die beroepen nog concreet te werk kunt, is vermoedelijk niet heel groot. Een betere weg is wellicht eerst ergens een baan op je niveau vinden en kijken of je daarvoor via het BBL-systeem (bijv. MBO nivo 2) kunt bijleren voor het vak dat je uitoefent (4 dagen werken, 1 dag naar school). Bespreek dat in elk geval eens met een loopbaanbegeleider. Door je leeftijd heb je wel goede kans dat je alles zelf moet gaan betalen, en dat kan roet in het eten gooien.

Het zal waarschijnlijk wat langer duren voordat jij je huiswerk af hebt, misschien begrijp je bepaalde teksten niet en heb je hier wat extra uitleg bij nodig. Mijn buurjongen heeft een IQ van 75, lager dan jij, hij heeft na het speciaal onderwijs, de praktijkschool gedaan. Op het MBO werd hij niet aangenomen omdat de kans groot was dat hij niet meekon. Hij wilde een vak leren en heeft nu zijn groot rijbewijs, inclusief E en gevaarlijke stoffen. Het ging niet in 1 keer, maar het is gelukt. Hij wilde dit graag en zette daarom door. Die jongen heeft nu een goede baan. Als je aan jezelf twijfelt dan maak je het moeilijker, dan geef je sneller op, zoek daarom een opleiding die bij je past, wat je leuk vind en waar je je beroep, of hobby van wil maken en ga ervan uit dat je dat kan, dan moet het jou ook lukken. Een zwak begaafd persoon heeft meestal dezelfde mogelijkheden als iemand met een gemiddeld IQ, maar moet er meer voor doen, als je daar niet tegenop ziet, doe het dan. Durf hulp te vragen als je dat nodig hebt. Heel veel succes, goed dat je je kansen hiermee wil verbeteren.

Waar een wil is, is een weg. Iq is niet iets wat vast staat. Je iq wordt of groter of kleiner. Jij beslist of deze groter of kleiner wordt. Wat ga je doen, een boek lezen of tv kijken? Een game spelen of huiswerk maken? Dat zijn allemaal keuzes die je maakt. Als jij slimmer wilt worden, dan doe je kennis op. Je bent nu 45 en hebt vast een baan, een hele mooie mogelijkheid om jezelf bij te scholen. Dit kan middels een thuisstudie bij het Loi bijvoorbeeld. Als je gaat studeren, doe dit stap voor stap. Net zoals een baby stap voor stap leert lopen, leer jij stap voor stap een nieuwe studie. Als je een vooropleiding nodig hebt, dan volg je die. Wil je een mbo opleiding volgen, dan doe je een vmbo vooropleiding. Deze heb je nodig om een mbo opleiding te volgen. Wil je een hbo opleiding volgen, dan doe je een havo vooropleiding. En voor de universiteit heb je een vwo vooropleiding nodig. Start dus met vmbo als je een mbo opleiding wilt volgen. Als je vmbo tl afrondt kan je al op mbo niveau 4 studeren. Voor het vmbo heb je ook voorkennis nodig, dit niveau is basisschool niveau. Dus wil je een mbo opleiding volgen, dan kan dat, daar hoef je geen einstein voor te zijn. Doe dat stap voor stap. Wat heb je nodig om de mbo opleiding naar wens te volgen? Nederlands 1f niveau Rekenen 1f niveau Dit niveau heb je eigenlijk al, anders zou je niet op internet online kunnen komen en je vraag aan ons stellen. Dus zorg je dat je Nederlands op 2f of zelfs 3f niveau komt. Dit ook voor rekenen. Als dat op dat niveau is gekomen, dan hoef je alleen nog maar de opleiding te volgen en er elke dag een stuk aan te leren, dit doe je ook weer stap voor stap. Gebruik alles tot je beschikking, pen, papier, alles. Als je verder vragen hebt, stel deze, vooral online ook veel. Op youtube zijn er bijvoorbeeld ook heel veel tutorials over hoe je het beste kan leren. Ik leer het beste door eerst alles te lezen, dan schrijf ik het op in mijn eigen woorden zodat ik het echt ga begrijpen. Dit doe je 2-3-4-5-6-7x of zelfs meer, en dan ga je het automatisch uit je hoofd leren. Verder wens ik je heel veel succes, waar een wil is een weg.

Direct antwoord op je vraag: ja, dat kan! Pablo Pineda bijvoorbeeld is afgestudeerd in de richting opvoedingspsychologie en is de eerste student met het syndroom van Down die een universitaire graad behaalde. Niet dat jij persoonlijk hier iets mee opschiet, want jij bent jij en zwak begaafd zijn heeft vele gradaties en vormen. Daarnaast is motivatie, interesse en doorzettingsvermogen heel belangrijk. En niet te vergeten de begeleiding die jij nodig hebt plus op welke manier jij de leerstof het beste verwerkt. Het is dus een kwestie van zoeken wat bij je past, jezelf goed informeren (er hangt ook een prijskaartje aan!) en (durven) uitproberen! Misschien is dit, gezien je interesse, iets voor je: een opleiding "Gewichtsconsulent - voeding voor ouderen" bij de LOI. Je kunt zowel klassikaal als thuis studeren en je hebt geen vooropleiding nodig. https://www.loi.nl/p-6289-gewichtsconsulent-voeding-voor-ouderen Heel veel succes met wat je ook besluit te gaan doen!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100