hoe komt het dat je soms ouder gedraagt dan je leeftijds genoten is het door levenservaring? of zit het al in je persoontje

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het verschilt sowieso al of je een jongen of een meisje bent. Jongens ontwikkelen langzamer dan meisjes. Maar ook je genen hebben invloed en je opvoeding en alles wat je meemaakt. Het heeft allemaal invloed op je ontwikkeling als kind. Dus eigenlijk komt het door "je persoontje en ook door levenservaring".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen heeft naast zijn reële leeftijd een geestelijke leeftijd. Vraag me niet om wetenschappelijke onderbouwing maar als je erover aan de praat raakt lijkt die stelling toch aardig te kloppen. Is je geestelijke leeftijd aan de hoge kant dan kom je een groot deel van je leven ouwelijk, maar misschien ook wijs over en is die geestelijke leeftijd laag dan kan dat kinderlijk zijn maar ook jong en verfrissend. Het is vooral boeiend als je je geestelijke leeftijd passeert. In plaats van ouder schatten mensen je dan eerder jonger. Dat kan in sommige gevallen toch ook mooi uitkomen. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kort maar krachtig!

Andere antwoorden (3)

Het zit voor een groot deel in 'je persoontje' ja, hoe je bent en wat je kijk op de wereld is. Of je veel nadenkt of alles maar klakkeloos doet, je geslacht etc. Combinatie van allerlei factoren dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen die veel meemaken zijn vaak sneller en in hogere
mate volwassen. Dat zie je oa. bij ernstig zieke kinderen.
Het nadeel is dat het wel tot een disharmonisch ontwikkelingsprofiel leidt, zoals andere traumatische situatie ook veroorzaken.
Het zit dus niet zozeer in dat "persoontje " maar wat dat persoontje voor de kiezen gehad heeft.
Als dat persoontje veel meegemaakt heeft, heeft het ervaringen en processen doorgemaakt waar anderen bijvoorbeeld tien jaar over doen.
Het is dan niet verwonderlijk als het gedrag dan meer ervaringconform, dan leeftijdsconform is.
Daarom ook kunnen kinderen die zeer beschermd opgevoed zijn , ook erg lang naïef en kinderlijk gedrag vertonen.
Je gedrag wordt dus in sterke mate bepaald door je levenservaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij veel mensen zie je dat ze zich op het ene of andere vlak ouder gedragen dan leeftijdsgenoten, maar je ziet bij die personen dan ook vaak gebieden waarop ze zich jonger gedragen dan leeftijdsgenoten.

Ieder mens heeft zijn eigen ontwikkeling en leert de dingen op z'n eigen tijd, hierdoor heb je dus sommige dingen al onder de knie die een ander pas later tegenkomt maar heeft een ander weer andere dingen al geleerd die jij nog moet.
Daarnaast leert de één zijn lessen makkelijker/sneller dan de ander, en de leersnelheid zal ook weer per les verschillen.

Dingen die je al in je persoontje hebt zijn naar mijn idee lessen die je in eerdere levens al afgerond hebt (dus toch een soort levenservaring).