Hoe komt het dat sommige mensen dingen uitstellen tot het uiterste?

Ik heb hier zelf ook af en toe last van, maar ik kan het niet verwoorden waarom ik het doe.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Antwoorden (8)

Bekend fenomeen, inderdaad 'If it wasn't for the last minute, nothing would be done'.

Ik denk dat mensen van nature een beetje stress, een beetje adrenaline, een beetje spanning, erg lekker vinden. En als de spanning niet uit de activiteit zelf volgt, is uitstellen tot het onder tijdsdruk komt te staan een prima manier om spanning toe te voegen. Zout in pap.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Soms hik je tegen dingen aan. Dit kunnen allerhande dingen zijn: het schrijven van werkstukken; opruimen; examens leren; etc. Je stelt dit dan zolang mogelijk uit, maar door de stress die dit oplevert, weet je toch heel vaak dan heel veel te presteren in korte tijd, en ook vaak nog met goede resultaten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vaak lijken dingen zichzelf op te lossen en verscbhuift de prioriteit. Naar mate de deadline dichterbij komt wordt de actie dringender en wordt het sneller uitgevoerd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb gewoon een stok achter de deur nodig om wat te doen. En dan doe ik het, meestal, in een keer goed. Ik houd er niet van om dingen al drie weken van te voren te doen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Uitstelllen van dingen doe je alleen als er geen sprake is van urgentie. Uitstellen kan ook te maken hebben dat je gewoon andere prioriteiten hebt die voorrang krijgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tjsa, als ik hier het antwoord op wist dan was ik allang klaar met m'n scriptie schrijven... Ik heb er wel een boek over gelezen en daar worden een aantal fenomenen beschreven. De engelse beschrijvingen dekken de lading meer dan vertaalde termen in het Nederlends, vandaar.

Er zijn een aantal kenmerken die motivatie bederven:
1. Cynism,
2. Negativism,
3. Defeatism,
4. Escapism,
5. Delayism.

Verder zijn er nog een aantal angsten die mensen ervan weerhouden aan het werk te gaan:
1. Fear of failure,
2. Fear of succes,
3. Fear of rejection,
4. Fear of mediocrity,
5. Fear of risks.

Onderbewuste gedachten spelen ook een rol, zoals:
1. all or nothing,
2. it must be perfect,
3. I can achieve without discomfort,
4. I can't change,
5. Something terrible will happen.

Kortom, zolang er alternatieven zijn die aantrekkelijker op korte termijn zijn en er niet een harde deadline dichtbij is, is het lastig om goed gepland te werk te gaan. Het is echt een proces wat je jezelf aan moet leren. Als je echter eenmaal in die swing bent en jezelf hebt aangeleerd om je tijd te plannen, dan zul je veel minder tijd verspillen, dingen gewoon aanpakken en veel effectiever kunnen werken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voornamelijk motivatie. Er zijn vaak zoveel leukere dingen te doen en de ene persoon is nu eenmaal sneller afgeleid door wat er om zich heen gebeurd dan de ander.
Zie maar met dingen die je graag doet. Die stel je niet uit. Ellen DeGeneres heeft hier overigens een avondvullende show over gemaakt die het hele fenomeen verbazend goed uitlegt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is het goed als ik hier later op antwoord?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"Procrastinate now, don't put it of till later" - Ellen GeDegeres
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
*DeGeneres natuurlijk....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Of: Hard werken levert in de toekomst misschien resultaat. Luihijd beloont zichzelf direkt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Of: Hard werken levert in de toekomst misschien resultaat. Luihijd beloont zichzelf direkt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hard werken is alleen goed voor degene die er voor betaald (ben vergeten van wie die quote is; heb het ooit gevonden in een boekje: definities voor de 21e eeuw).