Waarom schrijf ik karakters toe aan letters en cijfers?

In de door mij ingevulde Sudoku staan onder andere een "domme drie", een "arrogante zeven" en een "stoere vijf". Ik heb die associaties blijkbaar door de vorm van het cijfer, maar ik snap zelf niet waarom. Hetzelfde geldt natuurlijk voor "vrolijke" en "serieuze" lettertypes.
Relateer ik die onbewust aan lichaamshoudingen of gezichtslijnen? Ik haal ze er niet echt uit.

Waardoor wordt nou het karakter van een schriftteken bepaald?

Toegevoegd na 1 uur:
Misschien ben ik inderdaad wel de enige? Ik hoor het graag als het niet zo is ;)

Toegevoegd na 7 uur:
Overigens kan ik ook een "slimme drie" hebben of een "sympathieke zeven". Een karakter en een teken zijn niet één op één met elkaar verbonden in mijn hoofd.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Je zult een rijke fantasie hebben en het vermogen om verbanden te leggen op een manier die niet iedereen heeft...
Het is een eigenschap die je in staat zou stellen een heel goed geheugen op te bouwen...
Zo is bekend dat de wereldrecordhouder kaarten onthouden ook zulk een truukje heeft... Hij beschouwt kaarten als karakters, dus als letters... En hij maakt woorden van reeksen die hij als woord kan herkennen en rijgt de woorden aan elkaar als zinnen... Op die manier kan hij een hele stok in een keer herinneren als hij die een minuuut heeft mogen zien... (het zou kunnen dat in een werkelijke wedstrijd er een andere tijd voor staat, maar het gaat om het voorbeeld)

Dat zou bij jou dus ook het geval kunnen zijn, suus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het lijkt me gewoon een associatie van jezelf, blijkbaar ooit eens mee begonnen en nooit meer mee gestopt. Misschien kwam het voor in een kinderboekje of -liedje waarmee je de cijfers leerde?
Ik heb er namelijk nog totaal nooit van gehoord terwijl ik iemand ben die erg veel en snel associeer, maar deze is volstrekt nieuw voor mij.

Naar mijn idee hebben die bijvoeglijke naamwoorden bij de cijfers net zo min wat met de cijfers te maken, als de superchagrijnige avator die jij momenteel bij jezelf hebt staan. (oftewel: 't is maar net hoe je 't zelf ziet.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze associaties zijn echt alleen door jou bepaald. Maar dat wil niet zeggen dat anderen gelijksoortige associaties kunnen hebben. Ikzelf vind bijvoorbeeld sommige getallen "vriendelijker" of "leuker" dan andere getallen. En wat jij hebt met getallen hebben veel mensen met kleuren. Die associeren kleuren met stemmingen of karakters.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, je bent niet de enige. Ik heb hetzelfde, alleen niet meer zo erg als vroeger op de basisschool. Overigens vond ik de 'zeven' juist altijd een lief cijfer ;-)

Ik heb het ook met de dagen van de week. Dinsdag vindt ik een nare dag, de donderdag juist heel vriendelijk.

Ik weet niet waar het vandaan komt, maar misschien heeft het toch te maken met een onbewuste positieve of negatieve ervaring die je ooit eens met die cijfers (of op die dagen) hebt gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken er geen karakters aan toe, maar er zijn wel bepaalde letters en cijfers die ik mooi vind, die ik eruit vind springen.
De X is zo'n letter. Wat had ik graag een naam gehad die met die letter begon, maar helaas het mocht niet zo zijn. Wel heb ik ondertussen al 2 auto's gehad met die letter in het nummerbord.

Met getallen vind ik voornamelijk de 8 erg mooi, maar dat komt misschien ook doordat de 8 in mijn geboortedatum zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit klinkt als synesthesie. Zie Bron.

Ik ken het in de vorm waarin mensen bepaalde letters altijd in een bepaalde kleur zien. Of een geur waarnemen bij een bepaald geluid.

Zou je de Bron eens kunnen doorlezen, en vertellen of dit op jou van toepassing is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik herken dat wel, maar dan dat bepaalde cijfers voor mij manlijk of vrouwlijk zijn. Ook dat ik een 3 als de letter 'e' kan zien, de 5 als een 's', 1 als een 'i', een nul als een 'o', de 2 als een 'z' en ga zo maar door. Een 1,4,3,5,7 is voor mij manlijk, maar een 2,6,8,9 zijn vrouwlijk. Waarom? Geen idee....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb vaak het idee dat de cijfers niet gelijke afstanden hebben.... Bijvoorbeeld dat het verschil tussen 1 en 2 veel groter is van 2 en 3 waarom weet ik niet =P