Is kwaad worden een uiting van onmacht of een gebrek aan inzicht?

Kwaad worden doen we allemaal wel eens, maar waarom worden we kwaad?
Het is niet alleen wat er wordt gezegd of gedaan of juist niet gedaan,het is veel meer , maar wat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Pf! Nou, ze weten de vragen wel te stellen vanavond :-/

Sommige mensen hebben nu eenmaal geweldig lange tenen waar je niet langs kan lopen zonder er op te trappen.

Maar kwaad worden kan ook nog een andere reden hebben dan je 'aangesproken' voelen of alleen maar een kort lontje hebben.

Soms kunnen mensen ook kwaad worden omdat ze zich gekwetst voelen. En dan bedoel ik niet in hun ego.

Je gekwetst voelen kan ontzettend pijn doen in je ziel, vooral wanneer je zelf van mening bent dat het onterecht is, je onterecht behandeld wordt. Boos worden doet in plaats daarvan niet zo zeer als de pijn van het gekwetst voelen toelaten, want dat brengt je vaak in de war, en kun je niet goed mee omgaan.

Zo kunnen mensen soms voor jezelf heel onbegrijpelijk erg boos op je worden, maar dat kan dan best zijn omdat jij hun -onbewust- gekwetst hebt. En dan is boos worden voor de tegenpartij niet zo moeilijk als 'dealen' met de pijn die jouw opmerking of daad veroorzaakt heeft.

Kortom: Boos zijn doet niet zo'n pijn als je gekwetst voelen. Daarom worden mensen soms eerder, sneller, of liever boos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Als er iets erg is, word je verdrietig/voel je je verdrietig.
Als er iets eng is, word je bang/voel je je bang.
Als er iets leuk is, word je blij/voel je je blij.
Als er iets zeer-niet-leuk is, word je kwaad/voel je je kwaad.

Helemaal niks mis mee.
Bij een gezonde werkt dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onmacht zeker, maar ook de ander laten weten dat je gefundeerd boos bent en dat je bereid bent verbaal duidelijk te maken wat er aan de hand is. En dat dan wel op een zo rustig mogelijke wijze......nu of later.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede vraag voor de een is het onmacht en voor een ander gebrek aan inzicht... Dit kun je niet als wet stellen voor een ieder...
Kwaad worden is meestal dat een ander jou een eigenschap laat zien die jij van jezelf liever niet wilt zien en je denkt die ander te kunnen of te mogen stoppen in zijn gedrag... Het is onmacht maar dan neem je er geen genoegen mee en je grijpt in... Dat is kwaadheid...

En kwaad zijn is kwaad doen...
Daar ontkom je niet aan...

Toegevoegd na 20 minuten:
En Ed, zou het niet ook van velen onder ons enkel en alleen een slechte gewoonte kunnen zijn, gewoon-aangeleerd-en-sindsdien-meer-nooit-bekeken gedrag dus?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tegen de tijd dat ik kwaad word, is er al heel veel aan voorafgegaan.
kwaad worden is voor mij een grens heel duidelijk stellen, nu is het mooi geweest!
er gaat veel gepieker aan vooraf, en de opluchting achteraf is groot.
met kwaad worden bedoel ik geen schreeuwen of schelden of zo, maar ik zeg wel heel duidelijk hoe het voor mij is.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kwaad worden is m.i. een primitieve reactie om in de aanval te gaan.Wanneer je die reactie niet tot uitdrukking wilt laten komen,dan druk je hem de kop in,relativeert hem weg,of houdt er mogelijk een maagzweer aan over wanneer je dit structureel doet.
In het andere geval ga je dus wel in de aanval,alhoewel dit vaak destructief is.

Toegevoegd na 7 minuten:
Wordt veroorzaakt door onrecht waar jij of mensen die je na staan het slachtoffer van zijn en de onmacht daar bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik schat in beide en soms is er alleen het een, soms alleen het ander, soms dus tegelijk.
Ik zal niet zo snel boos worden ,zit niet in mijn aard, maar als ik boos wordt is het vooral om een grens aan te geven.
Aan mijn partner merk ik vaak dat hij echt boos kan worden uit onmacht, dat zal ik niet zo snel doen, heeft toch geen zin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
wij zitten op 1 lijn :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, ook voor jou +1, want ik herken ook zo wat jij zegt, het gepieker vooraf en de opluchting achteraf...:)
Als je een redelijk mens bent en dat zijn we toch allemaal,zal het een uiting van onmacht zijn,van onbegrepen worden of je in je eer aangetast voelen! Voor de enkele uitzondering,die de regel bevestigt zal het dus gebrek aan inzicht zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn visie is kwaad worden een combinatie van verschillende factoren. Onmacht en gebrek aan inzicht spelen daarin maar ten delen mee...

Je kunt namelijk ook kwaad worden over het feit dat een ander jou kwetst. En dan word je dus kwaad om het 'gebrek aan inzicht' de ander...

Je kunt namelijk ook kwaad worden over het gebrek over het feit dat een ander nalatig is geweest. Dit met, of zonder opzet. Maar dan word je dus kwaad over de onmacht van een ander...

Of je word gewoon kwaad op jezelf, omdat er in een relatief korte periode een x-aantal dingen negatief, of verkeerd uitpakken. Dan heeft dit helemaal niets met onmacht, of gebrek aan inzicht te maken. Want als ik met een blik kippen ragout aan mijn oor zit en een agent is er van overtuigt dat dit een GSM toestel is. Dan word ik gewoon bekeurd voor het telefoneren met een blik kippen ragout. Dit noemen ze dan gewoon een samenloop van omstandigheden waarom je kwaad word...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je alleen kwaad kan worden als je iets niet begrijpt.
Meestal zeg je het zelf al .als je kwaad bent.
Je begint dan al vaak met IK BEGRIJP NIET WAAROM>>>>>.

Uit onmacht zeg je vaak dingen wat nergens opslaat en toch iets wilt zeggen omdat je niet toe kunt geven het niet meer te weten.Voor jezelf en voor anderen.
Ik hou het meer aan gebrek aan ervaring.En daarom ook gebrek aan inzicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je het anders bedoeld.

Kwaad zijn is een emotie, net zoals verdriet en blijdschap.
Emoties mogen er zijn.

Vechten (dus ook bekvechten) is wat anders. Dat is een onmacht dat men niet kan praten over het kwaad zijn.
Zij zijn niet in staat om hierover te communiceren.
Dit komt omdat zij dit a) nooit hebben geleerd om erover te praten (hun ouders hebben het ook nooit geleerd). Of b) omdat nooit over emoties gepraat mocht worden in hun gezin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kwaad worden is een uiting van onmacht. Er is een situatie die jij op dat moment even niet de baas kunt. Het is dus ook een bepaalde emotie, want voor iedereen ligt de grens ergens anders. Er zijn sommige mensen die echt niet kwaad te krijgen zijn. Niet dat zij zich nooit onmachtig voelen, maar bij dat soort situaties halen ze de schouders op en besluiten zich er verder niet meer druk over te maken.
Hoe je met je kwaadheid omgaat, dat is het punt!! Kun je tot 10 tellen, en redelijk blijven, of ontspruit je gelijk in woede, en ben je niet meer redelijk tegen degene op wie jouw kwaadheid op dat moment gericht is. Dat is wel iets om in de gaten te houden, want in je woede kun je heel wat schade aanrichten. Dan hebben we het over een gedragseigenschap waar je aan kunt werken.