Als ik onder hypnose een moord pleeg, wie is er dan schuldig? Ik of degene die mij gehypnotiseerd heeft?

Uiteraard heeft de hypnotiseur mij opdracht gegeven om de moord te plegen en ik weet nergens meer van

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Jijzelf. Je hebt je namelijk onder hypnose laten brengen en niemand heeft je daartoe verplicht. De hypnotiseur zou als medeplichtige kunnen worden aangewezen.

Het is hetzelfde wanneer iemand onder invloed van alcohol een dodelijk ongeval veroorzaakt. Die alcohol heeft hij ook zelf tot zich genomen. De eigenaar van het café zou nog als medeplichtige kunnen worden aangewezen als de volledige voorraad alcohol in zijn locatie is ingenomen en hij niet gestopt is met schenken toen de persoon dronken was. Maar dat lijkt me moeilijk te bewijzen.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je hebt geen goed idee van hypnose.
Ook onder hypnose bijven je hersenen gewoon werken, en als je geen moordzuchtig type bent zul je ook geen moord plegen.
Als je dat toch doet ben je zelf schuldig.
Hypnose is meer dat je fantasie geprikkeld wordt, hetgeen ook zonder hypnose kan.
Bijvoorbeeld je krijgt een glas aardbei-rood sapje, maar met een sinaasappelsmaak.
Je hersenen moeten dan een besluit nemen over hoe je het kwalificeert.
Je kunt iemand onder hypnose geen dwingende daden opleggen die tegen jezelf ingaan. Wel bijvoorbeeld iets onschuldigs als iemand een hand geven.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt me geen antwoord op de vraag. Stel nou dat....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En als die hypnotiseur tegen je vertel dat hij je suiker in je handen geeft en je dat in de koffie bij iemand moet doen, maar het is geen suiker maar cyaankali....
Ik begrijp dat je dat ook bij iemand kan doen die niet onder hypnose is. Het ter voorbeeld dat iemands (geweldadig) karakter niet afdoende bepalend is voor de daden die hij kan verrichten.