Waarom tekenen kinderen vaak een halve zon in de hoek van hun tekening?

Vaak als kinderen een tekening maken, tekenen ze de zon in de hoek van hun tekening. Het is dan geen hele ronde zon, maar een gedeelte ervan. In de bijlage zie je hier een goed voorbeeld van.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deed ik ook
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe ik nog steeds. Is leuk.
zondag
12 jaar geleden
+ Nooit over nagedacht, maar deed ik als kind ook altijd. Heel vreemd eigenlijk.
Amadea
12 jaar geleden
Hé, da's raar: ik heb altijd gewoon één ronde zon getekend. Is dat dan een afwijking, of zou dat met linkshandigheid te maken hebben?

Het beste antwoord

Omdat dit wordt aangeleerd.

Wat je vaak ziet is dat kinderen op hele jonge leeftijd (peuterleeftijd) hele kleurrijke tekeningen maken met zonnen, mensen en huizen op vreemde plaatsen en in vreemde kleuren. Ze gebruiken hun fantasie om de tekening te maken en denken niet na bij wat hoort of realistisch is.

Wanneer kinderen iets ouder worden (kleuter/basisschool leeftijd) minder hun fantasie gebruiken en meer dingen naar de werkelijkheid tekenen en hetgeen wat gebruikelijk is en vaak wordt gedaan: huizen komen op de grond te staan en krijgen een normale kleur en zo wordt ook de zon, die 2 jaar eerder nog onder aan de tekening in 20 kleuren stond, nu vervangen door een gele zon in een hoekje.

Leg voor de grap eens eens 3 tekeningen van een peuter en een kleuter naast elkaar. Je zult zien dat de kleutertekeningen meer op elkaar lijken. Niet omdat ze op die leeftijd mooier kunnen tekenen, maar omdat ze tekenen wat ze zien, wat er verwacht wordt en wat vaak wordt getekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk omdat ze nooit echt een ronde zon zien ( het doet pijn als je erin kijkt).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kinderen beelden dan iets in