Ik heb jarenlang alles gedaan om een relatie met een narcist te redden, toch zocht hij altijd nieuwe problemen, is dit altijd zo?

Er wordt wel eens gezegd als je dan toch met een narcist samenleeft dan kun je als je het aan kan proberen de ondergeschikte rol in de relatie aan te nemen want er wordt wel gezegd leef met de narcist mee en je hebt een "vriend" aan hem. Hoe kan het dat ondanks dat de narcist toch weer zoekt naar problemen die niet bestaan met alle nare gevolgen weer vandien.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.7K

Het beste antwoord

Een narcist is in hogere mate dan gemiddeld op zoek naar erkenning en verering, wat zijn status bevestigt.
Dat kan hij onder andere doen door problemen te veroorzaken die anderen voor hem moeten oplossen.
Zo houdt hij de mensen dienstbaar aan zichzelf, tot zijn meerdere eer en glorie.
Zijn er dus geen problemen , dan maakt hij ze gewoon zelf wel. Zo zorgt hij ervoor dat hij steeds gediend wordt.

Toegevoegd na 16 minuten:
Waar hij staat kan ook zij staan.
In d tweede zin had voor het woordje status VERMEENDE
moeten staan.
Een narcist heeft een verstoord zelfbeeld en kent zichzelf daardoor een hogere status toe.
Dat kan komen door een gebrek aan zelfgevoel/-vertrouwen maar er kan ook een waan aan ten grondslag liggen.
Al te empathisch omgaan met narcisten raad ik af, de kans dat je dan in een neerwaartse spiraal van dienstbaarheid aan een onbevredigbare persoon terecht komt is dan nog groter.
Als een narcist zijn gang kan gaan, kan een hele bevolking daaronder leiden.
Dictators zijn er immers al teveel.
Niet veel dictators,wellicht geen een, zijn niet-narcisten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Gewoon dumpen die hap, aan narcissen heb je niks later. Ze denken alleen aan zichzelf en denken niet na over consequenties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Roland1995, bedankt gelukkig gaat ook om mijn ex maar vroeg mij af waarom een narcist dit toch doet als hij een partner heeft die aan de wensen van een narcist zou voldoen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is geen narcist, maar en egoist. Een narcist is daadwerkelijk verliefd op zichzelf zoals een gewoon mens verliefd op een ander mens kan worden. Hierbij vertoond de narcist ziekelijke neiging om zichzelf tot in het absurde te verheerlijken. De basis van narcisme is een uit de hand gelopen zelfliefde, de basis van egoisme is een uit de hand gelopen ziekelijke vorm van jaloezie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat voor problemen zouden er dan in de relatie moeten zijn geweest als deze persoon niet verliefd is geweest op de vraagsteller en de hele dag door een roze bril naar zichzelf zit te kijken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lekkere narcistische opmerking Nonamanis, je vindt jezelf dus de perfecte partner....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoessie, ik heb gelezen dat er met een narcist te leven
"valt" als je jezelf als partner van de narcist, bewust de ondergeschikte rol aan neemt dus dan zou het narcisme van de partner minder sterk aan de oppervlakte aanwezig zijn. Ik heb mij dus toen ik er op een gegeven moment achterkwam dat mijn ex een narcist was, zo gedragen dus de nogal ja en amen houding. Hiermee bedoel ik een partner die aan de wensen van een narcist zou doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Zoessie; dat slaat werkelijk nergens op wat je daar zegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Roland, narcissen staan ook meestal niet langer dan een week.
Met narcisten is niet samen te leven. En waarom zou je het proberen als je op voorhand al weet dat hij alleen een vriend is als je de ondergeschikte rol aanneemt?
Ben je zo onzeker? Doe jij er niet toe? Vind je het fijn om ondergeschikt te zijn?
Zoek een relatie met iemand die wel respect voor je heeft, en die jou ook belangrijk vind! Zo hoort dat namelijk in een "echte" relatie!

Toegevoegd na 18 minuten:
Ik ben wel benieuwd naar degene die ooit wel eens "gezegd hebben dat je met een narcist kunt samenleven als je de ondergeschikte rol aanneemt"

Dat moet haast wel een masochist geweest zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kriz, Ik was tijdens die relatie onzekerder geworden maar vond het afschuwelijk om ondergeschikt te zijn daarom ging het oa ook absoluut niet meer. Ik heb eens gelezen dat je met een narcist kunt leven als je de ondergeschikte rol aanneemt, eens kijken of ik de bron nog terug kan vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan leven ja, in de vorm van collega, kennis, bekende. Niet in de vorm van vriend of liefde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"liefde is een werkwoord"
het is toch niet maar 1 v d 2 partners die wil/kan/mag groeien (en wanneer hij groeit per definitie de ander moet "achterlaten")?
proberen om bij je eigenheid te blijven IN een relatie is een hele kunst.
en om ruimte te laten voor de ander om te evolueren is ook een hele kunst.
en om je eigen verantwoordelijkheid IN een relatie op te nemen (door groei te durven aangaan) is ook... jep, een hele kunst...
:-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kriz heb het stuk waar ik het gelezen heb helaas (nog) niet terug kunnen vinden. Las het ook ongeveer een jaar geleden.
Een narcist is iemand die alleen van zichzelf houd. Wil je daar een relatie mee?
Maar om antwoord te geven: nee, een narcist is niet gelijk aan een negatief persoon perse. Het is dus niet altijd dat ze problemen zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dit is zo, een relatie met een narcist is niets te redden, het is dweilen met de kraan open.

een narcis denkt niet aan anderen, houd geen rekening met anderen, staat niet stil bij de behoeften en gevoelens van anderen en ziet zichzelf als het centrum van de wereld. anderen zullen dus altijd op de 2e plaats komen.

een relatie werkt zolang het in het straatje past van deze persoon. hij kan ook wel aardig doen hoor (let alleen op het doel wat hiermee te bereiken is)
wil je zelf opofferen, je eigen identiteit af laten nemen, en je niet gewaardeerd voelen als mens kan het lang te vol houden zijn met en narcist, maar dat wil natuurlijk niemand.

problemen bestaan voor de narcist, als is het alleen al dat om het feit dat niemand rekening met hem houd, en niemand hem begrijpt. (een eigen belving die los staat van de werkelijkheid)
juist door het gedrag komen er steeds weer nieuwe problemen bij.

op zich best sneu want een narcist zal nooit gelukkig worden op die manier en staat zichzelf in de weg zonder dat ie het kan beseffen.
goed dat jij niet 'in de wachtkamer van het geluk' bent blijven zitten en je eigen gevoel hebt gevolgd!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook jij hebt het onbewust over een egoist, niet over een narcist. Een narcist houd wel degelijk rekening met en ander, kan met anderen delen, kan anderen helpen zonder er zelf beter van te worden. Maar een narcist kan niet verliefd worden op een ander, immers de narcist is verliefd op zichzelf en wel op ziekelijke wijze. Zo kan een narcist uren voor de spiegel zich opmaken en zichzelf bewonderen. De narcist is de absolute perfectie van schoonheid waar niemand aan kan tippen. Normaliter heeft iemand deze gevoelens voor de ander als hij/zij stapel verliefd is op de betreffende persoon. Een narcist kent die gevoelens niet behoudens voor zichzelf. Het is waarschijnlijk een afwijking of beschadiging in de hersenen. Bekijk het zo, een hetero kan absoluut geen gevoelens van verliefdheid krijgen of opwekken bij hetzelfde geslacht. Zo kan de narcist dit niet bij een ander, ongeacht het geslacht. Maar dus wel bij zichzelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ BoerB
dan je wel voor je reactie.
je beschrijft hier 1 kenmerk heel uitgebreid maar er zijn er wel degelijk meer. over het rekening houden 'met' en de achterliggende gedachte In de meeste relaties is het een kwestie van geven en nemen, zelfs al is de ene partij soms wat veeleisender, dan de andere, dan nog is er over het algemeen een zekere mate van compromis en empathie. Dit kun je echter wel vergeten, wanneer je te maken hebt met een partner met de narcistische persoonlijkheidsstoornis(NPS). Vanaf het eerste moment van een ontmoeting is de narcist uit op roof. Hij verzamelt informatie met de bedoeling om later tegen je te gebruiken. Hoe meer hij weet over je hoe beter hij in staat is te dwingen, manipuleren, charmeren, afdwingen of confronteren. De narcist aarzelt niet om misbruik te maken van de informatie die hij verzamelt, ongeacht de intieme aard of de omstandigheden waarin dit wordt verkregen. Dit is een krachtig gereedschap in zijn arsenaal. http://mens-en-samenleving.infonu.nl/psychologie/48655-hoe-gaat-een-narcist-te-werk.html
Wat jammer, die ongenuanceerde en vooral negatieve antwoorden. Het is idd zo dat een relatie onderhouden voor een narcist en diens (simpelweg tot nu toe etiketloze) niet makkelijk is. Maar een narcist heeft er niet om gevraagd zo te zijn en verdient het ook om van gehouden te worden. Zij zijn niet zo negatief als mijn voorgangers schetsen en hebben absoluut kwaliteiten die ze zeer de moeite waard maken. Een beetje meer empathie graag...

"Narcisme is een term die vaak gebruikt wordt. Er wordt een bepaalde mate van zelfwaardering of zelfliefde mee aangeduid. Er bestaat gezond narcisme en ongezond narcisme. (...)

Volgens de beschrijving in de DSM IV is er bij de narcistische persoonlijkheidsstoornis (NPS) sprake van een patroon van zichzelf geweldig vinden, grootheidsfantasieën, de noodzaak om bewonderd te worden en een gebrek aan inlevingsvermogen in anderen. Dat begint in de adolescentie en persisteert in de volwassenheid.

Deze criteria lijken echter maar een kant van de NPS te beschrijven, een soort uiterste. Dit type wordt ook wel de 'openlijke narcist' genoemd. Deze is zich weinig bewust van de impact van zijn gedrag of houding op andere mensen en ongevoelig voor kritiek. Het andere uiterste is de zogenaamde 'sensitieve of geremde narcist'. Hierbij is de aandacht voortdurend gericht op anderen en wil men uit alle macht kritiek voorkomen. Dit zijn vaak verlegen mensen die snel gekwetst zijn of zich snel schamen. Wat ze gemeen hebben is de grote moeite met zelfwaardering. Echter beiden gaan hier anders mee om.

De 'onbewuste narcist' zal proberen anderen te imponeren en beschermt zichzelf tegen kritiek van anderen door de mening van anderen niet belangrijk te vinden. De 'sensitieve narcist' zal kwetsbare situaties uit de weg gaan en kijkt voortdurend naar anderen hoe die zich gedragen. De meeste cliënten met een NPS zitten ergens in het continuüm tussen deze uiterste typen. Vaak zullen zij ook sociaal veel makkelijker zijn dan hierboven (en in de criteria) geschetst wordt. Zij kunnen veel persoonlijke charme bezitten. Een laag of sterk wisselend zelfgevoel vormt de kern van hun problemen (en de lijdensdruk). Veel van hun acties en prestaties zijn erop gericht om dit niet te voelen. Daarnaast hebben zij grote moeite om een goede relatie te onderhouden. Relaties worden meestal na korte tijd beëindigd als de partner meer eigen wensen en behoeften kenbaar maakt en eisen gaat stellen."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoessie ben het met je eens dat een narcist er ook niet om gevraagd heeft zo te worden en ook verdiend om van te houden (als dat lukt).
Daarom heb ik idd ook geprobeerd om de relatie indertijd op allerlei manieren proberen te redden, mede dus door een ondergeschiktere rol in de relatie aan te nemen. Zoals jij beschrijft zou mijn ex de openlijke narcist zijn.
Alles moest om hem draaien, had ik wat, tot een begrafenis aan toe dan had hij wat ergers.
Hij had altijd een "applaus" nodig en een bijzondere behandeling zelfs bij de supermarkt want als de kassajuffrouw hem naar zijn idee te weinig aandacht gaf was het een stom wijf.
Hij was vreselijk sadistisch en hield ervan mij gniffelend te beledigen.
Behalve ruzie en problemen zoeken, vond deze narcist dat hij meer rechten had dan een ander.
Interesse had hij alleen maar voor zichzelf of als er iets uit te halen viel.
Kon niet luisteren maar was zelf altijd aan het woord en zei je iets dan liet je hem niet uitpraten.
Hij veroorzaakte ook roddels om zelf goed uit de verf te komen.
Ook kon hij het niet uitstaan als je iets leuks had meegemaakt dat wou hij niet aanhoren.
Liegen, bedriegen en een vorm van agressie waren hem ook niet vreemd.
Het is een overdreven ijdel persoon die denk dat alle vrouwen hem adoreerden en je van geluk mocht spreken dat je zijn vriendin was. Dit zijn maar een paar voorbeelden die ik noem en heb meegemaakt.
Nu weet ik beter en moet ook zeggen dat dit later in de relatie duidelijker naar voren kwam allemaal. Je zegt dat je het jammer vindt van de die ongenuanceerde en vooral negatieve antwoorden.
Maar er is in ieder geval weinig positiefs te zeggen over deze openlijke narcist.
Ergens in zijn jeugd is er iets mis gegaan daarvan weet ik wel hoe en wat maar van zo'n narcist houden is eigenlijk onmogelijk als partner vrees ik.
Haat wordt dan sterker. De goede tijden en periodes waren voor hem veelal niet echt maar een tijdelijke gang naar de volgende tragedie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klinkt behoorlijk heftig allemaal, wat jij hebt meegemaakt. Sterkte en groetjes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt Zoessie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
You're welcome!
Narcisme (d.w.z., de klinische diagnose) gaat altijd gepaard met een wankel zelfbeeld, en vrijwel altijd met grote achterdocht. Een narcist is niet per sé negatief, maar ziet wel altijd het negatieve in de manier waarop mensen hem/haar benaderen - ook als die negativiteit er niet is. (een klassieke opmerking in de psychiatrie is, dat je maar beter geen compliment over de kleren van een narcist kan maken. Als je zegt: "wat heb je een mooie trui aan", zal hij horen "Je broek is lelijk" of "tot nu toe had je altijd een vreselijke trui aan, is het nu zo moeilijk om vaker dan één keertje een behoorlijk ding aan te doen?!").
Het samenleven met een narcist zal dus naar alle waarschijnlijkheid gepaard gaan met een niet aflatende, en stormachtige manier van wat niet-narcisten "spijkers op laag water zoeken" zouden noemen. Lastig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf spreek ik niet graag van 'de' narcist, want ook iemand met een narcistische persoonlijkheidsstoornis is meer dan zijn stoornis en ook gewoon zijn unieke zelf.

Het moet een moeilijke tijd zijn geweest. Knap dat je deze relatie zo lang hebt kunnen volhouden. Maar ik ben blij voor jou dat je toch gestopt bent met deze relatie. Want dat 'zoeken' naar problemen die er niet zijn, is een way of life voor iemand met een narcistische persoonlijkheidsstoornis: voortdurend gefocust op wat zijn zelfbeeld bedreigt. Dit is zijn manier van omgaan met de wereld om hem heen en hij zal daar een goede reden voor hebben gehad. Hij zal in zijn vroege jeugd veel tekort zijn gekomen en had dit gedrag nodig om zich nog een beetje geliefd of goed over zichzelf te voelen.

En nu kan hij niet anders meer. Want dit is begonnen toen hij nog heel jong was en daardoor diep verankerd in zijn persoonlijkheid. Dus hoe hij de wereld ziet, hangt niet af van wat jij doet en daar had jij dus niets aan kunnen veranderen.

Toegevoegd na 46 minuten:
Ik zie net dat er sinds kort een nieuwe site is gelanceerd voor (ex-)partners van mensen met een narcistische stoornis www.npspartners.nl.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Want dit is begonnen toen hij nog heel jong was en daardoor diep verankerd in zijn persoonlijkheid. Dus hoe hij de wereld ziet, hangt niet af van wat jij doet en daar had jij dus niets aan kunnen veranderen."
KLOPT
MAAR
En nu kan hij niet anders meer.
KLOPT voor mij NIET!
groeimogelijkheid noemt dit toch?
ik heb al heel wat mensen uit ontzettend diepe putten/karakterstructuren/trauma's/... zien komen en zien openbloeien...
----
"liefde is een werkwoord"
het is toch niet maar 1 v d 2 partners die wil/kan/mag groeien (en wanneer hij groeit per definitie de ander moet "achterlaten")?
proberen om bij je eigenheid te blijven IN een relatie is een hele kunst.
en om ruimte te laten voor de ander om te evolueren is ook een hele kunst.
en om je eigen verantwoordelijkheid IN een relatie op te nemen (door groei te durven aangaan) is ook… jep, een hele kunst…
:-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In ben blij dat je deze kanttekening plaatst. Natuurlijk heeft ieder mens zijn groeimogelijkheden, hoe diepgeworteld zijn problemen ook zijn! Als ik zeg 'en nu kan hij niet anders meer', bedoel ik niet 'nu zal hij dat nooit meer kunnen veranderen'. Ik bedoel meer te zeggen dat dit zijn tweede natuur is geworden. De mate van groeimogelijkheden hangt wel af van hoe ernstig het is. En voor iemand met een diepgewortelde persoonlijkheidsstoornis is daar meer voor nodig dan voor iemand met wat nadelige karaktertrekjes. Nogmaals: niet onmogelijk, maar wel moeilijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de tip ehm naamloze.
Ik zal die site eens gaan bekijken want heb er idd nog last van
En wellicht kan ik daar wat van opsteken. Ik dacht tijdens die relatie dat het kon helpen bij de bron van het probleem te komen als koppel dus terug naar de jeugd en vanuit daar opnieuw beginnen (even in het kort) en hem te laten voelen wat het echte leven is en de oorzaken van zijn stoornis uit te lichten en deze om te zetten in ware gevoelens.
Hulp van buitenaf vond hij belachelijk en heb begrepen dat deze mensen ook nauwelijks tot niet geholpen kunnen worden.
Een kort antwoord. Als ik het goed begrijp is je vraag of de narcist altijd problemen zoekt en if so, waarom.
Nee, een narcist zoekt niet altijd problemen.
Jouw vriend doet dat wel. Oorzaak, vanuit zijn narcisme bekeken, kan zijn dat hij de moeilijkheden dan weer op lost. 'kijk eens hoe goed ik ben want ik los alles weer op'
in zijn hoofd is hij de good guy en jij het domme, onwetende gansje.
Relatie-advies ga ik je niet geven, dat is niet je vraag, toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je accepteert iemand zoals die is of je accepteert iemand niet. Accepteren onder voorwaarden bijv. iemand accepteren als hij verandert leidt alleen maar tot pijn. Mensen zijn zoals ze zijn en niet anders dan dat.