Hoe zit het met oogcontact tussen twee personen in een uitleg? Wie hoort na enkele seconden weg te kijken? Zie uitleg.

Daarmee bedoel ik dus bv. als een leerkracht de les uitlegt en de leerling luistert ernaar. Vervolgens maakt de leerkracht oogcontact met de leerling en blijft aankijken.

Hoort het dan zo dat de leerling na enkele seconden weg gaat kijken, zodat de leerkracht nadien onbewust volgt met wegkijken?

Ik vroeg mij dat af tijdens één van mijn lessen vandaag. Heeft dit te maken met een soort macht, want ik merk zelf dat een leerkracht niet echt gaat wegkijken - toch niet als die persoon merkt dat je geïnteresseerd bent en luistert?

Ps. Wist het trouwens niet echt in een categorie te plaatsen. Ergens behoort het tot ‘relatie’, maar het is niet echt een specifieke vraag aan één geslacht.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Het is niet echt een geschreven wet of regel ofzo, maar over het algemeen is het een automatisch 'proces' dat de ' lagere' in rang het eerst wegkijkt. En onwillekeurig voelen we dat allemaal haarfijn aan. Bij dieren werkt het trouwens net zo.
Hier is dat natuurlijk absoluut de leerling. Een leerling die dus stug de leraar aan blijft kijken, zal eerder brutaal overkomen dan geïnteresseerd. Het is wel weer zo beleefd - maar ook dat gaat vrij vanzelf - dat je even blijft kijken tot de spreker z'n verhaal heeft afgemaakt, anders kan het inderdaad weer ongeïnteresseerd overkomen.

Dit subtiele samenspel van aankijken en wegkijken is een van de (vele) sociale vaardigheden die we min of meer spelenderwijs leren, en pas ingewikkeld gaan lijken als je er echt over gaat nadenken. Of als je inderdaad problemen hebt met je sociale vaardigheden en geen idee hebt waar dat aan ligt ; dan gaat het vaak om verstoringen van dat soort subtiele ' ongeschreven regels' - die ook nog eens cultureel bepaald kunnen zijn, wat helemaal een enorme spraakverwarring kan opleveren.

(Ik denk trouwens dat deze vraag thuishoort in ' psychologie' ).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!

Andere antwoorden (3)

Nee, de leerling hoeft niet weg te kijken, maar als je steeds iemand aankijkt zonder te knipperen dan worden je ogen wel heel erg droog. Meestal als de leraar aan 1 iemand wat uiitlegt is oogcontact ook wel belangrijk. Maar toch kijkt meestal de leraar wel weer weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je leerkracht kijkt denk ikniet als eerste weg, want als jij iets vraagt en je hebt antwoord op je vraag, dan is jou 'onderwerp' afgesloten en kijk jij weg. De leerkracht blijft jou juist aankijken omdat hij of zij voor je open staat om nog eventuele andere vragen van je te beantwoorden of om aan jou ogen te zien of je nog vragen hebt. Als de docent hierin als eerste wegkijkt, krijg jij misschien het idee dat je niets mag vragen of je niet belangrijk vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat nergens geschreven hoe dat eigenlijk hoort. Maar het is wel zo dat iemand onafgebroken aankijken, erg dominant of intimiderend kan overkomen. Daarom is het beter om, als leerling, een leerkracht niet te strak en te lang te blijven aankijken.

Er is een aantal ongeschreven regels over oogcontact met anderen. Iemand te lang aankijken, kan als dwingend worden ervaren. Maar tijdens een gesprek moeten we de ander juist wél aankijken, want te weinig oogcontact vertelt ons onbewust dat de gesprekspartner de ander niet vertrouwt of ongeïnteresseerd is. Het oogcontact is dan een belangrijk deel van het communicatieproces.

Je kan het zo oplossen: verbreek na ongeveer 5 seconden het oogcontact en kijk even naar links- of rechtsboven. Dit vertelt de ander dat je nadenkt over wat er gezegd wordt. Ook geef je jezelf even de tijd en de ruimte om je gedachten te ordenen. Kijk daarna weer een aantal seconden naar je gesprekspartner.