Een syndroom is een ziektebeeld: een verzameling van steeds tezamen voorkomende klinische verschijnselen/symptomen. Een dergelijke verzameling klinische tekenen kan meerdere oorzaken hebben. Soms is de oorzaak niet bekend, maar is het geregeld samengaan van deze tekenen dusdanig opvallend, dat men ze groepeert tot een syndroom. Het woord komt van het Griekse sundromè, van sun [samen] en dromos [snel lopen] = samenloop.

Zo kan de verzameling aan symptomen die Cushingsyndroom wordt genoemd, door meerdere pathologieën worden veroorzaakt. Bij de ziekte van Cushing ligt daarentegen één oorzaak aan de basis van de aandoening. Iemand met de ziekte van Cushing heeft het geheel aan symptomen dat Cushingsyndroom wordt genoemd.

Vaak wordt de naam van degene die de verzameling symptomen het eerst beschreef als naam aan het syndroom gegeven. Op dat moment was vaak niet duidelijk wat de oorzaak was van het syndroom, later werd dit door onderzoek dan wel duidelijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog een definitie: Wanneer de oorzaak van een ziekte nog relatief onbekend is, kan deze ziekte alleen worden beschreven aan de hand van het klinische beeld dat uit meerdere symptomen bestaat. Deze ziekte wordt dan een syndroom genoemd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een syndroom is een beschrijving van een reeks van klachten, vaak ontstaan door mogelijk 1 aangeboren oorzaak .
Zo is het 'syndroom van Down' ontstaan door een fout in de deling van chromosomen.
Wat nu de oorzaak is van het foute delen der chromosomen is niet bekend en daarom wordt het een syndroom genoemd. Vaak ontstaat een syndroom ook door genetische afwijkingen.

Soms is de oorzaak van een bepaald syndroom ook niet bekend, maar valt het samengaan van een aantal voorkomende verschijningen zodanig op, dat men ze tot een syndroom groepeert.
Het Down syndroom heeft altijd dezelfde kenmerken zoals;
geestelijke handicap, samengaand met vaak hartproblemen en bepaalde typische uiterlijke kenmerken.
Ook een aantal vaststaande klachten kan leiden tot een syndroom zoals het 'karpale tunnelsyndroom'. Dit wordt veroorzaakt door een beknelde zenuw in de hand, doordat er een zwelling optreedt. (overbelasting, ongeval enz)
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij draai je nu het één en ander om. Iemand waarschijnlijk ene meneer Down beschreef de karakteristieke symptomen en noemde die verzameling een syndroom omdat hij TOEN niet wist wat de oorzaak was. Later werd duidelijk dat het een fout is in de deling van chromosomen maar het is gewoon het syndroom van Down gebleven. Het is geen syndroom geworden OMDAT men niet weet hoe die foute deling ontstaat. Het heette al syndroom van Down voor ze wisten dát er een chromosomenfout was. Wiki: In 1866 publiceerde de Britse arts John Langdon Haydon Down een uitgebreid klinisch beeld van mensen met deze afwijking. Hij sprak over 'mongoloïde idiotie'. De oorzaak kende hij nog niet, maar later werd de afwijking naar hem vernoemd. In 1932 opperde de Nederlandse oogarts en geneticus Petrus Johannes Waardenburg dat het syndroom van Down veroorzaakt zou kunnen worden door een chromosoomafwijking. Dus lang voordat er gedacht werd aan een chromosoomafwijking heette het al syndroom van Down (de eerste verschijnselen werden trouwens al in 1836 beschreven). http://nl.wikipedia.org/wiki/Syndroom_van_Down
amc
11 jaar geleden
Ja, dat is zoals je zegt. Ik heb echter nergens beweert dat het geen syndroom is geworden omdat men de oorzaak niet kende. Ik vond de benaming ook niet zo belangrijk hoe een syndroom een bepaalde naam heeft gekregen. De vraagsteller vroeg 'wat een syndroom is' en dat heb ik beschreven. Het Down syndroom was slechts een voorbeeld. Men wist niet wat de oorzaak was van al de aan Down inherente verschijnselen ( in zo'n Down geval) en dan werd het al gauw een syndroom genoemd met vrijwel allemaal dezelfde klachten/verschijnselen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nu zeg je het goed maar in je antwoord staat het echt verkeerd: "Wat nu de oorzaak is van het foute delen der chromosomen is niet bekend en daarom wordt het een syndroom genoemd" Het was al een syndroom voor men WIST dat er chromosomen bestaan!
Een syndroom is een aantal pathologische verschijnselen in afgebakende combinaties.
Vaak genoemd naar de arts of soms patient die het beeld het eerst vertoont in die samenhang . Bekende voorbeelden , M. Alzheimer, M. Addison, M. Crohn,M.Wilson (M=morbus oftewel ziekte van) Deze ziekten hebben tal van kenmerkende symptomen

Om verschillende redenen worden syndromen ook wel eens stoornissen genoemd en soms verzwakt met het woord syndroom zelfs naar "verschijnsel" zoals Raynaud, wat in veler optiek toch echt een syndroom is met sterk invaliderende trekken.

Deze trend lijkt ingegeven door de erkenning en vergoeding die de kwaal veroorzaakt.