wat is de beste manier om het snelst van je winterdip af te komen?

Je hoort, ziet en merkt het misschien wel om je heen. Mensen zijn een stuk treuriger lustelozer en sneller moe, maar hoe kom jij er het snelst af?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (19)

veel naar buiten gaan, bewegen en zuurstof happen.
als je binnenzit voor zo'n speciale daglichtlamp gaan zitten.
14 jaar geleden
Op vakantie gaan naar bijv. het Caribisch gebied, als je nu boekt dan ben je er dit weekend al en je kunt er na een weekje zon weer 1-2 maanden tegenaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een weekje naar de zon of een weekendje weg plannen.
De zon (natuurlijke lichtttherapie), vakantie en/of het verheugen er op is prima voor je humeur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon in beweging blijven..!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bekijk de dingen van de vrolijke kant en pak hier het goede uit. (draai negatieve gedachten om naar het positieve) Ook als het regent moet je vrolijk proberen te zijn want je moet maar zo rekenen: "als je niet vrolijk bent regent het toch wel." Kortom neem en ervaar de dingen zoals ze zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Begin met een nieuwe hobby, sport, studie. Ga iets doen wat je echt leuk vindt en wat je energie geeft.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een nieuwere manier om je dip tegen te gaan is het nabootsen van het ochtendgloren. Verschillende onderzoeken hebben al aangetoond dat als tijdens je slaap het lichtvolume langzaamaan verhoogd wordt je heerlijk wakker wordt. Je lichaam zal dan het idee hebben dat je wakker wordt op een heerlijke zonnige zomerochtend. Op de ‘lichtwekker’ kun je de tijd aangeven dat je wakker wil worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer van iets dat zo onprettig lijkt, toch iets fijns te maken. Steek alles bijvoorbeeld alvast in de sinterklaas- of desnoods kerstsfeer. Met al die kaarsjes, lichtjes en herfststukjes in huis wordt de winter opeens knus en gezellig.

Zorg dat je niet teveel binnen gaat zitten vanwege het weer. Op de momenten dat het droog is; pak je lekker dik in en ga lekker hardlopen of een flinke wandeling maken met kinderen/vriend/hond, of lekker alleen.

Veel mensen hebben de neiging om donkere en saaie kleren aan te trekken met dit weer. Zorg jij ervoor dat je je ondanks alles lekker vrolijk en stijlvol blijft kleden. Lekkere velle kleuren die toch wat kleur in de donkere dagen brengen.

Ga op de regenachtige dagen gezellige kerstfilms kijken of andere mooie films die bij de donkere dagen horen, zodat je het knusse gevoel bij je houdt en het depressieve gevoel wegjaagt.

Zoek hobbies, of steek meer tijd in je hobbies, die je binnen uit kunt voeren. Ga eens beginnen met wat handwerk bijvoorbeeld, of een verzameling van iets.

Doe de klusjes waar je zomers geen tijd voor hebt.
Zoals een grote schoonmaak, het opnieuw verfen van je muren, het verplaatsen van meubels... Die vernieuwing zorgt vaak ook wel voor extra vrolijkheid.

Maak een mooi plakboek of digitaal fotoalbum van je vakantiefoto's om toch nog in de zomersfeer te blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga elke dag een uurtje naar de sportschool.
Goed voor je gezondheid en door het bewegen voel je gelijk een stuk beter en vrolijker!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moet bekennen dat ik er deze maanden nog niet zo'n last van heb. De moelijkste maanden zijn voor mij januari en februari, vooral de kortse maand van het jaar die duurt mij altijd het langst. Na de drukke feestdagen val ik altijd een beetje in een gat.

Gelukkig is het dan zolangzamerhand al wel weer tijd om met een van mijn favoriete bezigheden te beginnen, namelijk het zelf voorzaaien van bloemen en planten binnenshuis of in de koude bak. Het voelt voor mij heel bevredigend om dan al weer vast met het voorjaar bezig te zijn, tuinplannen te maken (al is dat dit jaar een beetje moeilijk ivm de verkoop van ons huis), zaden van zolder halen en sorteren etc.

Ach en troost je, over een week of 6-7 heb je alweer de kortste dag van het jaar en daarna gaan de dagen al weer lengen ;-) En des te meer ga je de lente ook waarderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een winterslaap!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke dag proberen een half uurtje of een uurtje in de natuur te vertoeven.Wandelen, stappen ,fietsen, kortom buitenlucht inademen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoek iets dat je blij maakt omdat de zomer voorbij is... Of zoek iets wat je blij maakt omdat de dagen kort zijn, of omdat het winter is...

Als je dat actief doet, en elke keer dat je weer gaat denken dat het niet goed is, met die oplossing komt...

Ik denk steeds: Heerlijk die lange winteravonden, lekker samen binnen, warm en knus...

Steeds herhalen die positieve bevestiging, zo kom ik eroverheen...

Elke keer dat ik een negatieve gedachte krijg, gooi ik er een naar binnen die positief is en het werkt...

Wel consequent blijven doen, anders werkt het niet...

Overigens is het VEEL intelligenter om het niet te laten ontstaan, dan het te laten ontstaan en je dan af te vragen hoe je ervan af komt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1) Op vakantie gaan
2) Lekker naar Robbie Williams luisteren
3) Elke keer als je klaagt, moet je jezelf hard in de arm knijpen.
4) Veel lichten aandoen
5) Dansen in de regen, dansen in de sneeuw
6) Een huisdier kopen
7) Leuke vrienden zoeken
8) Wilde seks met een bekenden danwel onbekende
9) Lekker uit eten
10) Veel op Goeievraag.nl komen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb er zelf ook last van. Vind oktober, november en december de ergste maanden van het jaar. Vooral als het buiten miezerig, grauw en koud is kan dat een aanslag zijn op mn geestelijke gestel. Wat ik er aan doe is afleiding zoeken, lekker naar buiten met de hond. Vrienden opzoeken. Vrolijke muziek luisteren. Winkelen. Een grote pot thee zetten en dan een nog grotere reep chocolade opeten en ondertussen een lachfilm kijken. Zo kom ik die maanden wel door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het eerste & beste vliegtuig naar Australië pakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zonnenbank kuurtje helpt bij mij altijd perfect ,een soort licht therapie en aanmaak vitamine D Maar niet te vaak.mmm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Genieten van het heerlijke frisse weer, de gezonde wind, de vallende blaadjes, heerlijk !! Ik ben nu eindelijk echt helemaal door mijn zomerdepressie heen en geniet met volle teugen van elke dag. Lange avonden, weer meer dan genoeg energie om alles aan te pakken en leuke dingen te kunnen doen, schoenen en sokken passen weer, je kunt weer normale fatsoenlijke, leuke kleren aan, dit is echt het heerlijkste seizoen van het jaar, by far ! Ik ben wel sneller moe, maar dat komt gewoon omdat ik tien keer zo veel DOE als in de zomer, en het is een veel lekkerdere moeheid dan dooie lome slome zomerfutloosheid. En mocht ik een keer een dipje voelen, dan ga ik lekker een stukje wandelen of fietsen, en dan heerlijk met een kop koffie en een handwerkje op de bank. Er moeten nog een hoop sjaals, mutsen en handschoenen van de pennen !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4 weken naar Zuid Afrika, een half uur per dag onder de zonnebank of lichttherapie. Blijf met dit druilerige rotweer niet in de schemer zitten, maar zorg voor voldoende licht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We beginnen elkaar de winterdip aan te praten.
Het is nog lang geen winter, het weer is dit jaar tot 1 nov. geweldig mooi geweest!
Dat is 10 dagen geleden!!!
De echte winterdip is er zeker wel , maar meestal pas na de feestdagen en gaat vaak half febr. al weer over omdat het dan duidelijk al langer licht is.
Veel mensen zijn watjes geworden en komen in de herfst en wintertijd vrijwel niet buiten.
De luchtkwaliteit binnen in onze huizen is veelal zeer slecht!!!
Alleen al daarvan zou je een winterdip kunnen krijgen.
Het wordt nog steeds onderschat!!
Zet regelmatig even een raam open in de winter en laat de frisse lucht je huis in, een paar min. is al voldoende en zorg voor goede ventilatie.
Ga zoveel mogelijk naar buiten ook met slecht weer!!
Iedere avond even een straatje om voor het naar bed gaan doet wonderen.
En denk positief, het is zo weer voorjaar.