Hoe kan iemand met asperger achtige aspecten leren te gaan denken zoals "normale " mensen dat doen ?

Ok hier spreek ik wel over mijzelf. Syndroom van Asperger - een lichte mate van autisme . Vreemd genoeg kunnen mensen met Asperger zich meestal niet goed inleven in wat andere mensen denken, terwijl ik dat uitstekend kan. Daarom Asperger - achtige aspecten....

Ik vraag dit omdat ik de Asperger achtige aspecten het liefst geleidelijk wil afbreken , terwijl ik een nieuwe , meer op de aspecten van een mensenleven gerichte persoonlijkheid wil opbouwen.

Asperger achtige aspecten - concentreren op één ding dat overheersend is in je dagelijkse leven. Weinig zin in sociale contacten opbouwen. Geen behoefte aan aanrakingen van anderen . Sterk analytische gedachtengangen. Liever omgaan met apparaten , of dieren ( die niet terugpraten ) dan met mensen. Goed inzicht in taal en taalgebruik.

Kijken of ik er nog een paar kan vinden.

Toegevoegd na 4 uur:
"Star vasthouden aan niet - functionele routines of rituelen " . Ah voor de betrokkene zeer functioneel : brengen orde en rust in zijn hoofd.

Moeilijk keuzes kunnen maken uit een overweldigend aanbod. Bijvoorbeeld bij aankopen: waarom twee paar als je er ook zeven paar kunt kopen ( schoenen ) .

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

De grote kracht van mesen met Asperger is een (soms buitengewoo) hoge inelligentie.
Dat is het vermogen om problemen op te lossen.
Sociale vermogens kunnen deels door sociale vaardigheden worden vervangen, een intelligent persoon kan deze vaardigheden goed aanleren..
Zelfs een soort invoelend systeem die je ontwikkelen kunt kan empathie deels vervangen.
Probeer je oplossend vermogen in te zetten om je probleem de baas te blijven.
Volgens mij ben je daar goed mee bezig.
succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dat is onmogelijk, don't even try, het gaar je niet lukken...
Asperger is juist de onmogelijkheid tot uitdrukken en heeft astraal zo zijn betekenis, die deficiëntie is er niet voor niets...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We will see ! Als ik mij hier als levendoel op ga concentreren is er heel veel mogelijk . Believe my words !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan je ermee verder helpen, maar dan moet ik meer info en ik ga dat niet hier in het openbaar bespreken met al die idioten die er geen f*ck van willen snappen...
pm me als nodig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel erg bedankt XiniX . Met alle respect , maar de laatste tijd stel je je wel erg controversieel op . Dus ik pas hier even terwijl mijn respect voor jou blijft ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@goldenten... Die controverse is van derden... Was je dat al opgevallen? En ik zeg je ik kan je vraag tot alle tevredenheid vernietigen (lees oplossen, lees antwoorden) maar de controversie bij derden zal blijven bestaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@XiniX we begrijpen elkaar. Ik ga hier echter eventjes een nachtje over slapen. :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben ik het niet mee eens, sorry
Besef welke beperkingen je hebt, kies er een uit en ga er aan werken, dan hou je overzicht.
Reken op niets en ga uit je dak als je iets bereikt heb.
Verders wees tevreden met wie je bent en tel de goede dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ed, mag ik zeggen dat je hier niets van snapt... En durf je toe te geven dat het zo is, met al je beste bedoelingen... Als je dat kunt toegeven, siert je dat enorm, en als niet, ook goed, even goede vrienden... Ik waardeer je reeds om wat je bent, niet om wat je antwoordt, daarom mag ik dat zeggen... Jij weet niet waarom dat zo astraal geregeld is, waarom dat probleem bij die persoon zo is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja xinix dit is een duister gebied, een vaak onbegrepen gebied en dat het zo astraal geregeld is, heb ik ergens gelezen, hij leeft in twee werelden gelijk.
Je zal er een andere uitleg aan geven, dat hoor ik graag.
Maar het lijkt me hier niet zo belangrijk, omdat de vraagsteller hier om een oplossing vraagt en zich in wil zetten voor verbetering en er waarschijnlijk veel voor over heeft.
Dat hij de vraag hier zo stelt vind ik al geweldig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ed , XiniX bedankt ik waardeer dit zeer . Ik heb een biertje op dus ik ben nu erg vrolijk :-)
Een vriendin van mij heeft een scriptie geschreven over het onderwerp autisme / Asperger, getiteld: "Alle werkelijke leven is ontmoeten"
Het betreft een holistische benadering van het onderwerp.

Zie: http://www.seshat.net/Seshat/Seshat/Artikelen/2009/10/6_Alle_werkelijk_leven_is_ontmoeten.html

Wellicht kun je hierin iets terugvinden wat antwoord op je vraag geeft of in ieder geval meer duidelijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk hier ben ik werkelijk heel erg geinteresseerd in . Bedankt +1 Als ik het gelezen heb zal ik nog reageren ..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, dat zou ik leuk vinden, goldenten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, Berth, dit is een uitgestoken hand die liefheeft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat zeg je dat weer mooi! Dank.
Volgens mij kun je iemand met het syndroom van Asperger niet leren denken zoals "normale" mensen dat doen. Namelijk, als je dat weet te bereiken heb je meteen het probleem opgelost.
Ik -als moeder van een puber met Asperger- kan me niet goed verplaatsen in zijn denkwereld, net zomin als hij dat kan in die van ons (zijn ouders, broer en zus).
Wat we wel kunnen doen is zoveel mogelijk begrip bij elkaar proberen op te brengen. Dat houdt dus in dat de "normale" mensen begrip opbrengen voor de wereld van hen met Asperger, maar ook dat degene met Asperger zich zoveel mogelijk proberen aan te passen aan de wereld van de normale mensen.
Voor mijn zoon betekent dit dat wij afspreken wanneer hij bezig mag en kan zijn met dat ene overheersende ding waar hij in geïnteresseerd is, en wie er zich in zal proberen te verdiepen die dag. Hierdoor hebben wij allevier wat meer kennis van zijn wereld, waardoor hij ook meer bereid is zich te verdiepen in die van ons.
Dus je moet het stapje voor stapje doen met wederzijds begrip.
En, ik kan je zeggen, dat is heel moeilijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@goldenten: Ik weet niet of ik onder de categorie "ïdioten" val,maar ik doe een poging, en ik wil jou vragen: Zou je echt willen leren denken zoals "normale" mensen dat doen?
Wat zou de meerwaarde voor jou zijn, om massagedachten door veelal overgenomen kopieen van kopieen zijn geworden , terwijl jij juist een heel authentieke gedachtengang hebt. Zou je niet liever blijven in de sfeer van hoe jij denkt, en zou het niet de bedoeling zijn, dat we het "oude" denken achter ons laten, en het nieuwe andere denken als gift te beschouwen zodat de "normale" denkende mens hier door in groei en ontwikkeling in meegenomen wordt?
Ik heb het idee, dat de meest mooie ontwikkelingen en uitvindingen d.m.v denkprocessen juist door mensen met syndroom van Asperger zijn neergezet in verleden en neergezet worden in het heden, en in de toekomst.
Mensen die achter de schermen aan grootse projecten werken, en hierbij begeleid worden door ingegeven "codes" vanuit een totaal ander denkvermogen dan het denkvermogen van de "normale" mens.
Volgens mij kan je het "normale" denken leren, maar is het de vraag of het (nog) wel nodig is, nu het nieuwe denken zijn ruimte aan het innemen is.
Aspergers zijn geen patient, ze zijn voorlopers in het nieuwe denken, maar het oude denken is juist te halsstarrig om het te zien. Ik zou zeggen: Blijf gewoonweg jezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan je alleen als antwoord geven, blijf trouw aan jezelf, en houd van jezelf zoals je bent.
Je bent niet voor niets zo, dat heeft een duidelijke reden.
Ga diep bij jezelf ten rade, en je zult jouw waarheid vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Goldenten,

Volgens mij kan het maar op een manier, en dat is oefenen tot je er bij neervalt.

En ik zou het ook alleen maar doen voor de asperger-aspecten waar je last van hebt, ik kan me voorstellen dat routinematige gedragingen lastig zijn als je er veel tijd aan kwijt bent, of dat je gebrek aan zin in sociale contacten lastig is bij het vinden, hebben en houden van werk. Die dingen zou je kunnen oefenen, misschien samen met een begeleider die vertelt wat goed gaat en wat je nog anders zou moeten doen.

Kiezen uit overweldigend aanbod: Wow dat komt bekend voor! Ik denk dat je jezelf beter kunt beschermen tegen een overweldigend aanbod, dan echt leren kiezen uit dat aanbod. Dus gewoon altijd bij dezelfde winkel boodschappen gaan doen, een ja/nee-sticker op je voordeur plakken en een saaie krant lezen.

Maar als jij lekker 7 paar schoenen wil kopen en je hebt er geld voor: wat let je? Je mag best 'een beetje vreemd, maar wel lekker' zijn!

Wel mooi trouwens dat je zelf iets wil gaan veranderen. Bij ons hebben ze vanuit de GGZ 'n soort vrienden-praat-groep voor jongeren met Asperger, om iets van elkaar's ervaringen op te steken. Iets voor jou?

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie net dat je al 43 bent, misschien bestaat zoiets ook wel voor volwassenen, anders zou het wat mij betreft uitgevonden moeten worden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je "awakenings " gezien . Die film waarin al die coma patienten door een nieuwe behandelmethode ineens gewoon zichzelf kunnen zijn ? Zo voelt het soms . Dat ik "even " vanachter de deken van die asperger aspecten , kan kijken naar een andere zelf . Ik weet niet waarom en of ik die asperger aspecten heb. Maar ik wil uitvogelen in hoeverre en op welke manier ik door kan gaan met de verandering die ik nu voel .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry voor dat voorgaande . Dat was het niet . Ik had het mis.
Het is als in de film " Children of a lesser God ". Een doof meisje leert dat zij , net als ieder ander , kan liefhebben en het avontuur van het leven volledig mee kan maken.
Als de liefde over is / onmogelijk blijkt te zijn voelt ze zich weer beperkt ..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In ieder geval heel erg bedankt voor je antwoord en je suggesties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Goldenten, mijn zoon met Asperger heeft dat als hij koorts heeft, dan kan hij opeens veel beter inleven... The ways of the mind are mysterious...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-) Zo is het , je weet het niet totdat iets je overkomt. Beterschap aan je zoon !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh ja , ik heb een goede baan hoor en ik werk volop met mensen in mijn beroep . All to my benefit !
Ja dat kan. Het wil niet zeggen dat je je er dan altijd prettig bij voelt of het er 'mee eens' bent, maar soms weet je (vooral op den duur) dat het beter is om mee te gaan in die vreemde wereld met 'normale' mensen.

Als een Asperger 'normaal' (wat is normaal?) oogt, en je er van buiten haast niets aan kunt zien of merken, dan is dat omdat deze zich -met succes- probeert aan te passen aan dingen die lijnrecht tegenover zijn stoornis staan, en dat de Asperger hier vaak heel veel moeite voor moet doen.

Onnodig te zeggen dat dit ontzettend knap en bewonderenwaardig is van iemand met zo'n ingewikkelde stoornis. Daar staat tegenover dat je ook heel veel dingen moet accepteren die je niet lukken, evenals de omstander van de Asperger. Want het kan niet bij alles, maar het kan wèl. Dat weet ik uit ervaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@meander . Ik ben heel blij met je antwoord. Ik zoek antwoorden uit verschillende hoeken en daarin vind ik de nieuwe richting die ik op wil in mijn leven.
Ik vind dat jij het heel positief verwoordt . Het leuke is : ik heb nu al meer energie, ervaar dingen al anders. Omdat ik het wil ! Vergis je niet ik ben hier al zeven jaar mee bezig. Maar ik krijg nu het gevoel dat ik hier een soort statement voor mijzelf wil maken. Een publieke statement: zo was het in mijn leven , maar het gaat anders worden .
Ik heb een tomeloze energie en een enorm concentratie vermogen. Daar ga ik het mee proberen te doen.