Komt acceptatie altijd voor verwerking? (psyche)

Toegevoegd na 11 minuten:
Zou bij met name traumatische ervaringen of relatietroubles, e.d. dat een vaste regel zijn, dan weet je namelijk duidelijk of als acceptatie van iets begint, je ook daadwerkelijk bent begonnen met verwerken.
Dit zou, mijns inziens, dan qua gedachten het verwerkingsproces EN de acceptatie versterken, en sterker uit de strijd doen komen dan wanneer die grens minder zichtbaar zou zijn misschien.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag Forall!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
verdeurie Wendy! dat wou ik al zeggen!! :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geen ruzie maken onder het vechten u.u!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is hier trouwens nog een wendy he, maar die heeft de voorste letter ondersteboven staan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry!!! ik zal mijn mond dichthouden tijdens het praten :) er kunnen wel meer Wendy's of Mandy's zijn. Van spinneke bestaat er maar 1 echt hoor haha :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeeeeeeeeeej, waggebeurturhiero???? Praten vóór mijn spinneruggetje om??? ;-0
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee hoor, je hebt ons gevangen in je web dus we proberen onze tijd zinvol in te vullen. PROBEREN he, we geven geen garantie :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk maar uit dat ik jullie niet leegzuig hahahahaha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een prachtige reacties allemaal!!!!
Echt WAUW!!!! Zeer leerzaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha!!!!
nee wendy, leegzuigen doen mensen zonder begrip en acceptatie. en die eer komt jou BESLIST NIET toe dit keer :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
.....deze ene keer zal ik dat accepteren Eucje haaaaaaaahahahahhahhahahahahhaha (spinnetje verwart zichzelf in haar webje door een gierende lachbui)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHAHA nou dat doet me goed die wederzijdse acceptatie, het plaatje is compleet nu :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zal ik de twee tortelduifjes ff alleen laten? XD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koffie / thee pauze??? Te vroeg nog hè, dat hoort" nog niet..... ;-)))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee koffie en thee hebben geen oren idd...
maar bij wie en wanneer? of een bbq in twente :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het lente in Twente? ;-))))))))))))))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zeer zeker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ROEKOE!!! (HOUTduif!)
ik vlieg even van dit gezellige nest (waar iedereen welkom is forall!) om even wat te doen hier. vind die BBQ wel een strak plan overigens. :) later luitjes!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zolang het vlees maar niet te strak is :P maar ja hoe organiseer je dat hier... Denk je wat op poten te hebben vliegen ze alle kanten op net als toen :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha idd ja, maar het is nog geen zomer he, t kan nog :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
schuif aan janstip!! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...en toen was het een paar dagen stilletjesss.. wat heppend to de gezellieheid? zekertussenuitgeknepen.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-) Wat mij betreft ongezellieheid in real life....
Kristal
12 jaar geleden
Wendy, ik hoop voor je dat rl weer wat fijner voor je is...
knuffel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lief van je!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
<3 veel liefde hier :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja Forall.... en ik ben er zoooooo blij mee!!! Doet me echt heel erg goed!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mie toe :)
maar nu komt nog steeds die bbq niet op gang... nog ff en het vlees loopt vanzelf wel naar de gasten toe :P

Antwoorden (14)

Ha, die Forallweknow;

Ik weet niet of je dat als algemene regel kunt stellen, maar mijn ervaring is dat acceptatie juist het begin is van verwerking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je moet eerst iets leren "accepteren", voordat je het kan verwerken.
En die grens is inderdaad niet duidelijk en zal het voor de meeste mensen ook niet worden.
Je kunt niet zeggen: zo, vandaag ga ik accepteren, daar doe ik een week over en daarna ga ik verwerken.

Dit soort processen, rouwprocessen, gaan niet langs lijnen van geleidelijkheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1, de stappen naar acceptatie zijn voor iedereen verschillend. het verloopt ook niet in dezelfde volgorde bij iedereen. accepteren is ook geen uitspraak (hihi, vandaag ga ik accepteren...:) het is een proces van vallen en opstaan. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
psies...
Het verwerkingsproces bestaat in principe in de volgende fasen (in volgorde):
- Ontkenning
- Woede
- Marchanderen
- Depressie
- Aanvaarding.

Deze vijf fases hoeven elkaar niet in deze volgorde op te volgen, want elk persoon is uniek en ook de manier waarop hij met sterven omgaat. Het kan dus zijn dat iemand een fase overslaat en in een andere volgorde 'zet'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Acceptatie voor verwerking...
Ik ben in behandeling voor trauma-verwerking. Heb ik al geaccepteerd wat er is gebeurd...ik geloof het niet. Ik erkén wel wat er is gebeurd en dat deed ik eerst niet. Dus ik heb nu wel verwerkt dát er eea is gebeurd. Maar wát er is gebeurd heb ik niet verwerkt.
Misschien ligt het antwoord in het verschil tussen accepteren en erkennen. Ik kan het wel erkennen maar niet accepteren. Doordat uk het erken hoop ik te kunnen verwerken en dan accepteren.
Bij verwerken hoort ook dingen helder krijgen. Wat is er gebeurd en hoe is dat zo gekomen. Dat helpt bij het accepteren ervan.
Jah! Dat is zo. Thx, met jou vraag heb je mij ook inzicht gegeven in mijn ekgen proces. Cool!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor het delen van je verhaal (respect!!)
ik zit er over te denken hoe je een gebeurtenis (welke dit ook kan zijn) zelf niet verwerkt, maar het gevolg hiervan wel. misschien is erkennen begrijpen?
sommige dingen zijn niet te begrijpen denk ik omdat je je dan in moet leven in iemand of je en bepaalde situatie kan voorstellen. misschien zit hier het verschil in, ik weet het niet.
je weet dan wel dát iets gebeurd is, maar niet waarom. hoe dan ook, met de uitwerking ervan moet je kunnen omgaan.
ik vind het klasse van je dat je zo aan jezelf werkt! en er zo over na kan denken. volgens mij is dat ook een bijdrage om te accepteren. :) wens je heel veel sterkte en moed bij het proces wat je door gaat!!! +1 voor je reactie en een denkbeeldige +/waardering voor je visie en moed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volg het maar dan:) Want het gaat nog verder dan dat, en het is geweldig hoe mensen hier wat dat bwetreft op elkaar reageren en elkaar helpen... Want je kan wel van het lijden leren, maar je hoeft niet te lijden OM te leren..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat zijn van die heldere momenten die je krijgt en dan ineens is het klaar. ineens snap je hoe het zit... Ik heb zelf als ik iets begrijp, dan kan het los laten beginnen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dát het gebeurd is, maar niet waarom... Daar kon ik dus niet bij. Ik wist wel dat ik zelf kl*te dingen gedaan had, en dat vond ik verschrikkelijk. Maar hoe ik tot die daden ben gekomen wist ik niet meer. Door alles op een rij te zetten kwam er lijn in en begréép ik hoe het zo ver was gekomen. Ik kan het niet accepteren maar wel erkennen.
En hoewel de hulpverleners en de politie vinden dat het een goede actie is geweest heb ik er wel moeite mee dat ik iemand kwaad heb gedaan. Ik erken dat, ik begrijp dat, maar ik kan het (nog) niet accepteren.
Verwerken en accepteren gaan denk ik 'gewoon' gelijk op.
Dan zet je hier een stappie, en dan weer daar.
Lekker hoor, inzicht!
:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Erkennen en begrijpen..... accepteren en verwerken.
Dat zijn verschillende stappen in mijn ervaring die ook door elkaar heen lopen. Het zijn woorden om processen aan te geven, die niet allemaal los van elkaar staan.
Aanvaarden/accepteren betekent ook loslaten en ook dat gaat in fases.
Mooi te lezen allemaal!!!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@martine
ik denk dat je een stuk begrip naar jezelf overslaat.
mensen kwetsen, maar in 99 van de 100 gevallen niet bewust!!
ze doen dat omdat ze een andere manier niet kennen, dat het hun niet eigen is. en hier is altijd een reden voor.
ik denk dat als je deze redenen ontdekt, en snapt, kan begrijpen dat het gevolg (kl#te dingen) eigenlijk niets meer is dan een gevolg op bepaalde oorzaken.
aan die oorzaken kan jij niets doen, aan het gevolg ook niet want de oorzaken zijn niet duidelijk.
jij hebt dus eigenlijk een vooroordeel over jezelf.
het is namelijk het complete plaatje. je hebt geroeid met de riemen die je hebt, het het inzicht en ervaring wat je toen had. en nu ben je aan het groeien, je krijgt anders inzicht dus je ervaart dingen anders. ik hoop dat je blijft groeien, en het inzicht krijgt dat niet jij de oorzaak bent, maar het gevolg van een andere oorzaak die helemaal niet bij jou ligt! :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okeeeeej....mmmmm.... wacht even.... denkdenkdenk..... maar waar zit dan je eigen verantwoording in het geheel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sommigen mensen zijn op een gegeven moment op zichzelf gericht omdat je afkeuring, onbegrip, vooroordelen wel kent. je kan jezelf hier voor afsluiten..je doet toch niets goed dus waarom zou je best doen. het maakt toch geen hol uit. je kan je afsluiten/beschermen voor die afkeuring door aan jezelf te denken..
soms werkt deze manier zo goed en kijk je dan niet verder naar de gevolgen hiervan voor anderen, hou je geen rekening meer met anderen.
je bent bezig om te overleven en je kan dat doet op een manier die je op #dat# moment even verder helpt.
#waarmee# en #hoe# en #waarom# is denk ik pas achteraf duidelijk als je niet meer bezig bent om je gewoon probeert staande te houden, te overleven (omdat je niet tot de kern komt van het probleem)
als je niet om jezelf kan geven, kan je ook niet om anderen geven. (opvoeding kan hier een sleutel in zijn) je kwetst ze dus soms keihard. dit kan op een emotionele manier, maar ook op een materialistische manier (net wat tegenkomt op weg naar je doel) de materialistische manier maakt anderen net zo goed slachtoffers dan de emotionele manier (het dansen bv) het laatste zal minder duidelijk zijn voor anderen. hoe duidelijker dingen zijn, hoe moeilijker te accepteren in het algemeen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
om op jou punt terug te komen:
ik zeg ook beslist niet dat alles wat je doet en wat niet goed uitpakt hiervan óf de oorzaak alleen bij anderen ligt net zo min dat de oorzaak alleen bij #jezelf# ligt.
net zo min dat alles wat goed uitpakt en wat je bereikt alleen bij anderen ligt, net zo min dat het alleen bij jezelf ligt. iedereen heeft dus een eigen bijdrage, en niet alleen bij het gevolg, maar ook bij de oorzaak (de moeder die niet zo dol was op dansen bijvoorbeeld) het enige wat iedereen eigenlijk doet is handelen op een manier a.d.h.v bepaalde ervaringen, op je eigen manier, met hetgeen wat jij ervaren/geleerd hebt en hier je eigen vorm/uiting aan geeft op de manier daardoor DAN het meest voor de hand ligt. dit kan je ''accepteren'' (het is nu eenmaal niet anders dus ik leg me hier bij neer) maar je kan het ook ''volledig leren accepteren'' (het is zo omdat......, de oorzaak voor mij is een samenloop van die en die omstandigheden, waardoor mijn aan#deel# hierin was....., ) m.i. is dit het punt waarop je dingen anders kan gaan zien en kan veranderen. dingen kunnen plaatsen, aanvaarden, accepteren en......veranderingen aanbrengen. wil hiermee niets bagatelliseren, of geen wijzende vingers richting iemand steken. ik wil alleen zeggen dat eigenlijk alles een gevolg is op #iets#
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
snappie wak zo'n beetje bedoel wendy?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ochjeee... die zit misschien echt vast in haar web... :O.
kan ik ergens mee helpen Wendy?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hai, ben er weer..... snorrie, heb ook nog een leven buiten GV :-)) en dit was een lap tekst die ik even naar later heb verschoven. Valt niet mee hoor heej, al die webjes spinnen en dan OOK nog de touwtjes vast te houden en te knopen!!! Poepoe nounou hehe. :-))))) Of ik het snap....nouououou.....ja hoor Euc ik snap het, maar wel gevaletje nèt op het nippertje-werk!!! hahaha
Alles is een gevolg van iets, om je laatste zin meteen als samenvatting te gebruiken. Mijn vraag betrof overigens niet de persoon / situatie van Martine, maar algemeen hè. Even voor de duidelijkheid.
Dus geen enkel vingertjeswerk wat mij betreft.
Puur algemeen dus. Met alle begrip, oorzaak/gevolg van gevolg etcetc.: toch vind ik, dat ik zelf verantwoordelijk ben voor mijzelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een leven buiten GV?!! :OP mijn tekst was ook in het algemeen (vandaar de opmerking op het eind ook) de uiteindelijke verantwoording ligt ook zeker bij jezelf, maar het kan me indenken dat dit niet altijd goed uitpakt.
bv als een kind van jongs af aan al psychisch mishandeld en emotioneel verwaarloosd is. er nooit rekening mee is gehouden, en dit dus ook nooit heeft geleerd/hier niet mee weet om te gaan. het enige wat je hebt aan ervaring is pijnlijke ervaringen.
ik kan het me dan indenken dat je met dit 'isolement' vooral op jezelf bent gericht, de buitenwereld al boze buitenwereld ziet, en bezig bent met te overleven. zeg niet dat het goed of logisch is, fout of onlogisch is, ik kan het me alleen voorstellen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"mijn tekst was ook in het algemeen (vandaar de opmerking op het eind ook)"
Ja, je bedoelde deze zin hè?
"kan ik ergens mee helpen Wendy?"
Was me duidelijk hoor, dat dit om mij ging....
WOEHAAAAHAHAHHAHHA. MOEST EFFE EUC!!! Ja, ik ook hoor. En mensen met heftige psychische/psychiatrische problemen/ziektes ook natuurlijk.
Ik sprak ook voor mezelf, en ook omdat ik het ergens te makkelijk vind: neem even als extreem voorbeeld Hitler.
Alle problemen die hij wel dan niet in zijn jeugd heeft gehad, alle begrip voor welke oorzaak en gevolg daaruit al dan niet voortvloeiend dan ook. Uh.... ik acht hem toch echt wel verantwoordelijk voor zijn gedrag en daden. En met hem zijn helpers etcetcetc. Maar even om het voorbeeld. Snap je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jazeker snap ik deze!!
het agossie slechte jeugd verhaal :)
dit geeft iemand zeker geen credits. bij hitler, zat er al wat scheef in zijn kop, tenzij zijn ouders van die personen waren in het rood, met hoorntjes, gevorkte staart, een nog grotere vork in hun hand. wel raar eigenlijk, dat die echte verknipte georganiseerde personen niet zelden heel intelligent zijn. (ze moeten er alleen wat nuttigs mee doen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, precies: het slechte jeugd verhaal, in dit soort gevallen. Als die mensen niet innemend en intelligent zijn, dan komen ze nergens ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha dat snap ik, maar er zijn ook personen met een hoog IQ die het seriemoordenaar zijn, lijpe sekteleiders, of meesteroplichters bv. zo gewiekst zorgvuldig plannen omdat ze weten dat het eigenlijk niet normaal is wat ze doen, maar zonder berouw hun ding doen hele beroerde combi van hoog IQ en......nog wat dingen.
(ze hadden ook arts kunnen worden, of succesvolle zakenlui, of professor)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zooooooo creepy....brrrrrrrrrrr.............
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
#VRESELIJKE IJSELIJKE GIL#!!!! (creepy he!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben zoooooo blij, dat wij ons ijselijk hoge IQ WEL goed inzetten *kuchkuch*
Over creepy gesproken....waaaahahahhhahahahaha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHAHAHAHAHA
dat is nog maar de helft spinneke!!!
dan moet je je nog bedenken wat het EQ voor enge vreselijke gevaarlijke combi op kan leveren.
IEHHHHHHH ik ben bang voor mezelf, ga uit mijn buurt allemaal (oh er is niet niemand)
hoe dan ook......ik ben staatsgevaarlijk!!!!
(offfffffff....... was het nu staatsgek?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bovenstaande laat ik geheel aan jouw verantwoording over hahahahaha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
das jammer.... :) ik hou het niet op verantwoording maar op verwoording :)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn maar 3 letters verschil joh!
Kniesoor die dáárop let ;-))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHA, blij dat er op die manier onderuit kom!!
#pfieuwww#
dan zou je je af kunnen vragen of er maar 1 vorm van acceptatie is.
de 1e vorm zou kunnen zijn dat je hierover praat. (ik heb ...., dit komt door.....)
de 2e zou kunnen zijn dat je het voor #jezelf# ook accepteert. (zo is, en nu verder, hoe kan ik dat het beste doen)

ik denk dat zolang er geen volledige acceptatie is, je de kans loopt op ongeloof, ontkenning, woede, verdriet, frustratie etc.

zolang dat er is ben je te druk bezig met de emoties die óm die oorzaak heen zitten. (of deze zelf in stand te houden)

ná volledige acceptatie kan je gaan kijken wat het nu inhoudt, waar je je aanpassingen op kan doen, waar je aan moet werken. (dus niet dingen die NIET meer kunnen en hier boos over zijn, maar je energie stoppen in de dingen die WEL kunnen en deze mogelijk maken)

waarschijnlijk is het niet moeilijk te begrijpen dat de omgeving hier ook een rol in speelt. onbegrip kan iemand enorm kwetsen, maar begrip kan iemand enorm steunen en motiveren.

mijn persoonlijke ervaring:
pas als iemand voor zichzelf de dingen volledig heeft geaccepteerd worden grenzen heeeeel duidelijk. dan doet onbegrip nog steeds pijn, maar is dit juist die motivatie.

dus ook als anderen zeggen.... ja ik heb dit of dat van je geaccepteerd, maar je moet het los laten.
los laten kan dus niet, want je probeert je niet meer dan je te schikken in een bepaalde situatie. je zit dan niet te wachten op iemand die een bepaalde 'beperkingen' aangeeft.

het is gewoon keihard vechten, maar incasseren word steeds makkelijker, net als je eigen grenzen. hoe duidelijker je deze aan geeft hoe makkelijker je de draai kan vinden binnen je eigen grenzen, wat deze ook mogen zijn. acceptatie is dus niets meer dan de grenzen van jezelf of van anderen 100% te bewaken. zorgen dat jij of een ander hier niet overheen hoeft te gaan.

je wil niet weten wat een simpel iets als dat voor verschil kan maken!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plus! jajajaja psies... loslaten en laten rusten zijn dan woorden waar je op dat moment allergisch voor bent. Je doet al wat je kan, en het is dan erg frustrerend als je bij een geliefde dan niet dat op je eigen manier kan doen. Daar kunnen ook weer ruzies uit ontstaan die het danNOG moeilijker maken voort te gaan in je eigen proces!~!!! Je bepaalt zelf wanneer je het kan loslaten. niet die ander. Dat je uiteindelijk loslaat weet je zelf ook wel!!!
Zoals Jeanette zei... Los en Laten in zon geval... Viond ik een hele goeie van haar, was in een vraag van GD geloof ik.
Grenzen zijn heel belangrijk... En het is heel triest als je eindelijk dan je grenzen aan gaat geven, en er dan mensen na lange tijd uit je leven verdwijnen, omdat die jou dan ineens niet meer kunnen accepteren. Dan kun je dat er nog bij gaan verwerken.
Doch dat is een wereld van verschil inderdaad...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij verandert, dan "herkennen" mensen je niet meer en dat is voor hun onveilig.
Simpel voorbeelje: als ik mijn haar een andere kleur geef, dan vindt mijn zoon (autist, asperger syndroom) dat vreeeeeeeselijk: ik ben dan even "zijn moeder niet meer" in zijn gevoel....dat geeft voor hem heel veel verwarring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@wendy
ik snap dat helemaal van je zoon. na het verven van je haar ben je compleet anders want je ziet er anders uit. hij zal opnieuw zijn draai moeten vinden met een moeder met geverfd haar voor hij kan 'zien' (ervaren) dat het alleen je haar is wat is veranderd. een andere haarkleur kan je zien als een grens. zoals Forall aangeeft hebben andere mensen (zonder 'label') hier ook last van. als je je grenzen aangeeft ben je een ander persoon, mensen herkennen je niet meer. als je accepteert en snapt dat ook DIT een beperking is kan je zien dat het een logisch gevolg is. het verwerken van mensen die uit je leven verdwijnen kan dan makkelijker worden. het gaat niet om de persoon die zijn grenzen aangeeft (hier is niets mis mee JUIST niet!) maar het zegt iets over de andere persoon. deze geeft grenzen aan. grenzen van onbegrip, ze weten niet hoe ze er mee om moeten gaan. ze vinden het moeilijk, lastig eng.
de zekerheid die ze dachten te hebben is weg.
deze zekerheid zijn m.i. niets meer dan verwachtingen, bepaald door hun eigen denkkader, en kadertje van mogelijkheden zich te kunnen schikken naar anderen (acceptatie in zijn geheel!)
dát zegt iets over beperking. maareh.... van wie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap het ook helemaal van mijn zoon ;-)
Was ook bedoeld als versimpeling van het punt: mensen gaan (soms) bij je weg als je verandert. En anderen hebben ook het rècht om hun grenzen aan te geven trouwens, en eventuel te besluiten uit je leven te gaan. Het kan ook zo zijn, dat de raakvlakken, die je had met die ander, er niet meer zijn, voor jou/die ander/ beiden.
Een verandering van jouzelf heeft een enorm rimpeleffect, alle kanten op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yep, ben het helemaal met je eens. daarom begrip (en daarna acceptatie) naar jezelf en zeker ook naar anderen. op het moment dat iedereen dat zo zou kunnen ..... dan gaat vanzelf mijn wekker af en word ik wakker :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-))))))))
Kristal
12 jaar geleden
Mooi vullen jullie elkaar aan vrouwen, fijn om te lezen :-) En dat rimpeleffect, alle kanten op, door verandering in jezelf vind ik mooi uitgedrukt Wendy, die ga ik (proberen) te onthouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-))
Kristal
12 jaar geleden
...met jou in de bronvermelding natuurlijk ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goh kristal,
ik las bij de vraag over acceptatie hier ergens op de site een verhaal over rimpels (oa) dat misschien een ezelsbruggetje kan zijn om het te onthouden. :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wacht maar Eucje....als je braaf blijft doorademen kom je vanzelf ook zover ;-)))))
Kristal
12 jaar geleden
Huh?
Waar...
Kristal
12 jaar geleden
Hahaha Eucje, ja komisch he? Ik legde dat verband ook :-))))
Moest in mezelf ook glimlachen maar wilde Wendy's reactie van haar laten omdat ik het echt een mooie uitdrukking vind :-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
welk verband? die van dat mummypak?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kristal: op de leeftijd der wijze rimpels ;-)))))
Dank voor de bronvermelding ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wendy toch.... vanzelf zover...?
dacht je dat ik nog geen start had gemaakt soms....
owowow, kijk,
vergeten doe ik al, dat oefen ik dagelijks en ben er inmiddels erg goed in geworden.
en die rimpels... daar heb ik ook een start mee gemaakt, het schiet lekker op.
lichamelijk gebreken... slechte knietjes, rug die niet recht is. dus....ik adem dus door voor de fun. eigenlijk heb ik het helemaal niet nodig :OP
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha, we maken een start als we geboren worden! Eieieieigenlijk heb je het niet nodig (daar hebben we machines voor :-)), maar als ik je dan, als onwijs "wijs" rimpelig spinnekoppie een klein adviesje mag geven, for free: ga maar gewoon lekker door met ademen meis.
Veuls te gesellie hier :-))))))))))))))))))))))))))))))))))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHA, goeie tip (denkbeeldige + erbij)
doorademen,....ik heb geen andere keuze!
ik moet veel te vaak naar lucht happen door bepaalde uitspraken van sommige hier.
neujjj....., ik adem en hap voorlopig nog wel ff naar lucht en zuurstof hoor :))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartstikke goed heksje: gewoooooooooon doorgaan!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHAHA
nouououououw.....dat is niet zo'n opgave, kwam net weer een uitspraak van je tegen die de zuurstofaanvoer weer eens flink bevorderde :)))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-))))))))))))
Zeker weten! Anders blijft t verleden terugkomen!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
verleden komt altijd terug. verleden maakt je tot wie je bent door je ervaringen en wat je geleerd hebt. maarrrrr.....soms zijn die ervaringen struikelblokken en soms is het helemaal geen oorzaak vanuit het verleden. (een bepaalde diagnose bijvoorbeeld) hoe ga je er #zo# mee om dat het geen struikelblok meer voor je is, maar een manier om #verder# te kunnen op een prettige manier. heyyyyyy....das stof om over na te denken, niet?? :)
Nee, acceptatie is een ONDERDEEL van de verwerking.

Eerst groei je totdat je kunt accepteren. Daarna groei je verder zodat je er vrede mee hebt en zelf compassie en liefde kunt hebben.
Dan zal je verwerking voltooid zijn en je geen 'kwaad' meer kunnen doen.

Na acceptatie kan er nog steeds wrok zijn voor de 'daders'.
Na acceptatie ben je wel klaar om uit de 'slachtofferrol' te stappen, die je dan lang genoeg hebt aangenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ herkenbaar dank je. Heb je een kettinkje trouwens? nu je foto er staat kun je die gouden medaille eindelijk om je nek hangen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een broche en die hang aan mijn nippel. Dus...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kinky hoor :P XD! GD! gedraag je u.u :P forall ook -.-"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kinderen, rustig! HAHAHA. @GD, daar kan ook een medaille aan hangen toch?
(ik heb nu 2 vragen eigenlijk) :OP
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@euc.. 1 antwoord... rechter...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
AUAUAUAUAUWTSJ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@GD
scherp, en lekker open en direct! tjeemig, wat een andere avatar kan doen he! ik las hier reacties over van je, goed bezig!! ik waardeer dat wel!, knal los die kast, wat die deuren ook tegen mogen houden doet niets ter zake, wat je eruit knalt ook niet.
jij bent jij en dat is okay. claim die ruimte! :) acceptatie!!!! :))) (ik vind dit echt geweldig!!!!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks @Wendy, pijn is fijn toch. Tenminste als hij groter is dan die innerlijke pijn:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bovendien ik denk dat de meesten hier wel beeld-denkers zijn. Dus fantaseer je maar los met die pijn/nippel/avatar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
... en als je heel goed begint te kijken naar mijn foto, dan zie je vanzelf wel een glimlach verschijnen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-) Bij mij ook, met een knipoogje.
Ik vind zelf beide soorten pijn trouwens onprettig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ik zie al een rij tanden op je foto GD hoe doe je dat toch, wist niet dat je hier videootjes kon plaatsen ;-)
"hmhm pain is so close to pleasure" ( Queen)
hm. zin in zoetigheid... cake of zo...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het Mona Lisa effect hahahahaha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHAHA!! :) jij ziet, jij ziet....wat ik niet zie!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
FF bij GD langs vernis op zijn gezicht smeren dan, zon oude schilderij moet bewaard blijven eh?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHA gelijk heb je. tegen tekenen van ouderdom en cracelle. conserveren die handel!
hahaha, arme GD!! :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Willen jullie me niet verder tegenhouden of zijn jullie stinkend jaloers dat wij mannen knapper worden naarmate we ouder worden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
WHOAHAHAHA, forall!! die vernist moet er weer af!!
aging is okay!
Kristal
12 jaar geleden
:-)))
Geniet even mee van jullie geplaag ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wel met een verf krabber in je hand hoop ik toch?
:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ach ik mag qua uiterlijk ook niet klagen naar mate ik ouder word...
Hoorde van de week nog iemand zeggen dak 30 was, terwijl ik toch echt meer dan tien jaar ouder dan dat ben :P Maar toegegeven je bent nog goed geconserveeerd GD :P
Ik denk niet, dat er een scherpe grens te trekken is tussen acceptatie en verwerking. Het 1 loopt over in het ander, soms naast mekaar, soms 3 stappen vooruit en 2 terug.... Ruw gezegd: zonder acceptatie geen verwerking en omgekeerd.
Voor mij is begrip/begrijpen het allerbelangrijkste. Begrip voor mezelf, voor de situaties, voor de gebeurtenis / het trauma.
Begrip/begrijpen is zowel een stuk acceptatie als een stuk verwerking.

Toegevoegd na 38 minuten:
En dan is er ook nog zoiets als "loslaten".
Je kunt je verleden niet veranderen, je kunt het leren los te laten. Het is nu, op dit moment, zoals het is en niet anders. Je kunt het anders willen hebben, maar dat is zinloos.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
héééélemaal met je eens. het ene versterk het anderen, en het ene kan het andere afzwakken. hoe de stapjes heten maakt niet uit, wanneer het over gaat in een ander stapje ook niet. als je eraan gaat werken met uiteindelijk het doel acceptatie en leren omgaan 'met' is eigenlijk alles een geheel wat met elkaar verbonden is... je eigen #leer#proces :) +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zijn woorden ;-)
Kristal
12 jaar geleden
@Wendy,
is acceptatie voor jou niet mogelijk als je het niet begrijpen kan? En wat bedoel je hier met: Het zijn woorden? +1 natuurlijk :-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel, dat is zeker mogelijk....maar ik wil ook heel graag begrijpen. Begrijpen in de zin van bewust worden. Veel dingen gaan/gebeuren/doe je onbewust. Zodra je je bewust wordt van hoe iets voor jouzelf in elkaar zit ben je al een heel end. Accepteren, loslaten, aanvaarden, verwerken, begrijpen, bewust zijn: dat zijn woorden.
Daarachter zitten enorme hoeveelheden mogelijkheden van interpretatie. De kleuringen van een woord zeg maar, de gevoelswaarde. En die is voor ieder mens verschillend.
Jij hebt het ergens energie genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje!
Kristal
12 jaar geleden
Ja, met je eens Wendy,
het begrijpen is belangrijk maar geen voorwaarde voor acceptatie. Bedoel je dat? En woorden, je zou denken dat acceptatie een eenduidige betekenis heeft en zie: het wordt heel verschillend in gevuld, en beleefd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat bedoel ik.
Kristal
12 jaar geleden
Dan begrijpen wij elkaar. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-))))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor de stapjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx Stippel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pffff.... al dat begrip ook altijd. MOOI man!!! :-))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)
Het zal een proces zijn dat voor iedereen weer anders is.
Ik denk niet dat hier een vaste lijn in zit.

Vanuit mezelf gesproken ervaar ik dat ik jaren kan worstelen met een probleem waarin ik tijdens het proces tegen mezelf zeg dat ik het beter kan accepteren, wat tot mijn frustratie dan niet werkt. Totdat ik eindelijk zover ben dat ik het echt volledig kan accepteren.
En dan kan ik ernaar handelen of juist niet (dit hangt van de situatie af) en daar volkomen vrede mee hebben.
Voor mij betekent acceptatie dus "er volkomen vrede mee hebben", anders ervaar ik het niet als acceptatie.
En na de acceptatie is er geen verwerkingsproces meer, dat heb ik (blijkbaar) gedaan voor die tijd.
Zo heb ik er volkomen vrede mee dat ik gescheiden ben, er is niets meer te verwerken, ook niet met mijn ex genoot. We hebben af en toe goed contact.

Maar als ik de andere antwoorden en reacties lees zijn die net zo waar. Misschien zit er wel een bepaalde lijn in maar ervaren we die anders, inhoudelijk of in volgorde of is het woord acceptatie voor verschillende uitleg vatbaar.
Hoe dan ook:
Prachtig om te lezen hoe ieder het ervaart :-)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Het zijn inderdaad woorden, en daar moeten we het mee doen. Elk woord kan voor ieder een andere waarde hebben (daaaaaaaaaaaaaar IS-IE weeeeeer: de Babbelverwarring).
Met gevoelskwesties zal dat wel zo blijven.
Zou je jouw "er volkomen vrede mee hebben" ook kunnen verwoorden als "loslaten"?
Kristal
12 jaar geleden
Toch niet persé, ik kan ook volkomen vrede met een situatie verwerven en die situatie dus juist niet loslaten. Maar vaak kan het accepteren, het vrede hebben met iets, wel als gevólg hebben dat je iets loslaat, en tegelijkertijd, iets nieuws begint.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Toch niet persé, ik kan ook volkomen vrede met een situatie verwerven en die situatie dus juist niet loslaten." Heb je een voorbeeld daarvan? Ik bedoel niet persé persoonlijk, maar dat ik het beter kan begrijpen?
Kristal
12 jaar geleden
ehm... een persoonlijk voorbeeld is dat ik na ik 50 werd het lastig vond om ouder te worden. Dat had ik nooit gehad maar toen wel. Na veel gedoe ben ik zover dat ik me in mijn leeftijd (nu 55) thuis kan voelen, dat ik mijn lichaam accepteer nu het ouder wordt, er (bijna ;-)) ) totaal vrede mee heb, het vrijwel geaccepteerd heb en ik de veroudering dus niet los laat maar ik juist meer verouder en daar vrede mee heb. Het woord "volkomen" zit eraan te komen ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, die laatste zin! geweldig! kom op Kristal! dat laatste stukje kan je ook! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst bewonder ik je echt om je openheid v.w.b. veel, maar hier voor je persoonlijke voorbeelden Kristal! De veroudering op zich kan je niet loslaten, want dat is een feit als je blijft doorademen ;-), bedoel je dat ermee? Of zit ik ernaast?
Kristal
12 jaar geleden
Eucje, tuurlijk kan ik het laatste stukje ook, gewoon even de tijd geven, dank voor je aanmoediging ;-)) Ja Wendy, dat bedoel ik precies, het is niet tegen te gaan, het gebeurt (gelukkig!) gewoon maar tegenwoordig komt meer en meer mijn innerlijke leeftijd overeen met mijn lichamelijke leeftijd en dan voel ik dat ik er vrede mee heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, dank je!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn vraag aan je stelde ik, omdat ik zelf "worstel" met de begrippen acceptatie/aanvaarden, vrede hebben met en loslaten, vandaar ;-)
Voor mezelf ben ik aan het onderzoeken, of die begrippen gevoelsmatig (voor mij dus) hetzelfde zijn, of toch niet.
Ben er nog niet helemaal uit. Mooi te lezen, dat je innerlijk en uiterlijk gevoelsmatig overeen beginnen te komen. Die weg bewandel ik ook ;-))
Kristal
12 jaar geleden
Misschien bedoel jij meer: vrede hebben met is het loslaten van onvrede?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
.....mmmmmmm..... ik weet het gewoon nog niet.... meer loslaten van wat dwars zit? Maar dat is ook weer aanvaarden.
Loslaten van bijvoorbeeld zaken uit het verleden, maar daar hoef ik geen vrede mee te hebben.... aanvaarden? Of toch vrede mee hebben.... ??
Loslaten van onvrede....ik ga daarmee stoeien, dank je wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben je er al uit??? :)
misschien kan je je er ook bij neerleggen? zonder dat je er vrede mee hebt, en zonder zodanige onvrede omdat je leert hoe ermee om te gaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha, nee, maar dat hoeft ook niet op korte termijn.
Ben hard aan het werk om "overal" mee te leren omgaan en me erbij neerleggen is geen optie ;-))
Acceptatie is een mooi woord maar ik vind begrip beter thuis horen. Begrijp je een situatie dan is het een verder begrip dan het te accepteren. Accepteren zie ik als individueel terwijl begrijpen ervan juist meestal vanuit neutraal punt komt. Als ik erover nadenkt zo ik tijdens het ervaren de situatie accepteren om te handelen. Om te verwerken zou ik achteraf het proberen te begrijpen wat er gebeurde. Relatie problemen werken zou niet.

Als je jezelf wilt leren sterk te staan in het leven dan is het ook simpel. Gewoon verantwoordelijkheid leren. Dit komt meestal weer na begrip.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Begrip inderdaad... Dan acceptatie, denk ik...
Ik merk dat als ik iets na lange tijd begrijp ik het veel makkelijker los kan laten, mits er niet eerst van alles bij momt, want dan gaat het effect van alles verloren.
Hier komt geduld bij kijken. Iets dat ik ook moet oefenen. Pas weer verder met iets als dat andere verwerkt is. Soms komt er zoveel op je af...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meeste stoornissen komen voort uit het niet begrijpen wat men ervaart. Wat je ervaart is altijd een gevoel voor je erop reageert. Vandaar dat opvoeding juist de basis moet zijn voor het erkennen van gevoel. Wat je ziet met je ogen is niet eens de helft van het hele verhaal wat je gevoelsmatig ervaart. Een trauma is een gevoel gehad hebben waarbij je te weinig voorgaande stappen hebt. Dus gevoelsmatig stappen overslaan kan een groot impact hebben. Juist training zorgt voor opbouw in gevoel en word het makkelijker met zware gevoelens om te gaan. dus stapsgewijs. Eerst goede opvoeding kwa gevoelens [Dit zorgt voor minder impact en makkelijkere verwerking]. Als je dan als nog een traumatische ervaring ervaart is het meer een formule. 1.probleem
2. Probleem oplossen/nood oplossing.
3.Analyseer het probleem/oorzaak/gebeurtenis dit is ook de stap acceptatie die er vanzelf bijkomt.
4. Zoek naar verbeteringen/het voorkomen/zoek dus naar langdurige oplossingen. Dit is begrip/verwerking creëren in de menselijke psychologie en gaat automatische door te denken.
5. Je lost het op en hebt onbewust verantwoordelijkheid geleerd. Dit is zo mooi omdat de psychologie onbewust meeloopt met het probleem bewust op te lossen. Deze stappen werken echt en is iedereen te leren.
Kristal
12 jaar geleden
Maar soms vallen gebeurtenissen of ervaringen gewoon niet te begrijpen en zal je ze toch "moeten" accepteren als je verder wilt met je leven.
mijn eigen ervaring uit het verleden kan ik alleen zeggen,
de angst dan verdriet dan kwaadheid,door dit alles ben ik er achter gekomen dat deze dingen mij helemaal deed leeg zuigen ik was moe dood op wilde niks meer met anderen te maken hebben sloot me af van de buiten wereld,tot dat ik wakker werd en tegen me zelf zei wat wil je nou ,,,,weg zakken of naar boven komen ,,ik heb voor het laatste gekozen en ben na gaan denken wat ik met die trauma ervaringen ga doen,,, ik ben die ervaringen gaan accepteren,en heb er een les van gemaakt om deze ervangen te gebruiken om anderen te helpen de weg te wijzen,want jij weet wat het voelt hoe je het ziet en hoe je denkt. en door het te accepteren voel ik me vrij gelukkig
en sterker als ooit te voren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een hele dikke + voor je antwoord en nog veel meer ++++ voor je inzet voor je eigen toekomst en geluk
goed dat je je niet hebt laten inpalmen en bij de pakken neer bent gaan zitten, maar je schouders eronder hebt gezet. petje af hoor!!!
Kristal
12 jaar geleden
juist! +1
Nie niet altijd als je bijvoorbeeld iets naars heb meegemaakt een trauma bv misbruik dan moet je dat eerst verwerken en dan accepteren dat er zo iets met je gebeurd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ter aanvulling:
Acceptatie komt niet noodzakelijkerwijs vóór verwerking. Ik ben bijv. erg ziek, heb dat wel verwerkt, maar zal het nooit accepteren. Als ik namelijk zou kunnen kiezen om gezond te zijn, zal ik dat altijd kiezen. In die zin zal ik dus nooit accepteren dat ik ziek ben, maar ik maak me er niet meer boos over, en het is geen verdriet meer.

= verwerking, maar geen acceptatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Erg moeilijke vraag!
Acceptatie is een onderdeel van verwerken.
Verwerken is een onderdeel van acceptatie.
Soms moet je eerst iets verwerken, voordat je het kan accepteren.
Soms moet je eerst iets accepteren voordat je het kan verwerken.

Accepteren kan een signaal zijn van sterkte.
Immers je moet wel sterk in je schoenen staan wil je iets moeilijks accepteren.

Maar accepteren kan ook een teken zijn van zwakte, het opgeven van de strijd, moedeloos er van zijn, het niet meer zien zitten, dus dan maar accepteren, als het toch niet anders kan.

Traumatische ervaringen, kunnen voor een deel verwerkt worden, maar nooit helemaal, een deel er van neem je mee in de vorming van je karakter, als een belangrijke levensles, het maakt je klaar voor een mogelijke volgende traumatische ervaring, je hebt dat deel immers nodig om sterker te worden, zoniet dan is alles in het leven zinloos.
En kunnen we nooit mentaal groeien en zullen we altijd weer opnieuw gekwetst worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pfffffff Ed..... je weet niet hoe je laatste alinea op me inwerkt momenteel: die raakt me heel diep......zeer zeer emotioneel voor me.... heb je die voor mij geschreven ;-)
Je hebt zoooooo gelijk!!!!
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank voor je eerlijke reactie
Antwoorden zijn altijd bedoelt voor de lezer zelf, ongeacht wie het is.
Kristal
12 jaar geleden
Heel mooi en zeer waardevol antwoord Ed. Wat een bijzondere reactie van jou Wendy, deze vraag heeft zijn waarde al bewezen :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja........ het is moeilijk allemaal.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee afblijven... was voor mij u.u
ga maar ergens anders om huilen :P \
maar ff zonder gekheid... ik vind het hele stuk zeer passend... maar ik kwam er ook achter dat het zich afwisselt... begrip acceptatie dan weer begrip dan weer acceptatie het een volgt het ander en het ander het een...