Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan het dat we kunnen meeleven TV-series en films terwijl we goed weten dat het bedacht en gespeeld is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat is de kracht van de verteller, een goede verteller kan je zo boeien dat je je helemaal laat meeslepen in inleeft.
Bij de ene "verteller" lukt dat beter dan bij de ander.
Natuurlijk weet je altijd in je achterhoofd dat het nooit echt waar kan zijn, maar anderzijds als het goed gebracht wordt kun je even genieten van een andere wereld, een ander gevoel, een illusie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Meestal lukt dat wel als het maar geloofwaardig genoeg overkomt. We kunnen ons dan voorstellen hoe het voor die ander is op de tv of in een film. Verder is het heerlijk om even helemaal te verdwijnen in een goed verhaal en daar horen denk ik ook de gevoelens van medeleven bij.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kort gezegd omdat we ons identificeren met de hoofdpersoon of de personages. Onbewust of bewust leggen we een link met onze eigen situatie of leven we ons in; 'hoe zou het zijn als ik me in die situatie bevond?'. Dat levert gevoelens van empathie op.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kudde gedrag, als iedereen iets (?) mooi vindt nemen mensen dat over.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik leef niet mee met tv-series. Met films wel, maar dat zijn vaak waargebeurde of op waarheid gebaseerde verhalen. Dan kan ik wel meeleven met de hoofdpersoon en geemotioneerd raken. Maar een gemiddelde serie/soap raakt mij nauwelijks omdat vaak erg plat en voorspelbaar en onrealistisch is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat komt door te inlevings gevoel, als emoties treffend en herkenbaar worden gebracht, zullen we gaan meeleven met de personen omdat we ons inleven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach ja het zegt iets over je inlevingsvermogen, jou interesse, het spreekt je aan, een verhaal dat je boeit, volg je. Het is net als je een boek leest. Je kan niet meer stoppen met lezen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het menselijk brein zgn. 'spiegelneuronen' heeft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding