Ik denk niet na voor dat ik lieg en ben té impulsief. Wat kan ik doen zodat ik nadenk voordat ik lieg/ iets doe?

Ik lieg onderhand zo veel dat mijn moeder er hopeloos van word, en ik vind het super vervelend... Ook ben ik vaak te impulsief met beslissingen / handelingen.

Ik loop al bij een psycholoog maar ik vind dat ik er te weinig aan heb en ik wil absoluut niet in een 5-daase therapie.. Vandaar dat ik om tips vraag.

Dit is de 1e vraag hier die ik stel en heb al wat handige tips gelezen.

Ik hoop dat ik misschien ook wat specifiekere tips / meer preciezere antwoorden kan krijgen.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vraag is wat tweestrijdig. Aan de ene kant roep je om hulp, maar je wilt eigenlijk toch ook niet geholpen worden ('absoluut niet'). kortom, er is iets in je wat jezelf blokkeert. Naast het gene wat in je zit, waardoor je aan het 'liegen' wilt zijn. Ga eens bij jezelf na of je nu echt geholpen wilt worden hiermee? Waarom dan niet met een 5-daagse therapie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou omdat ik werk heb, vrienden om me heen en een school waar ik me opleiding heb. Dat wil ik niet allemaal opgeven. Plus ik zou een zeer goede motivatie hebben, die ik dan waarschijnlijk dus niet heb.

Het beste antwoord

Ik denk dat je probleem vooral is dat het nu zo automatisch gaat. Want je zegt zelf dat je het eigenlijk niet meer wilt.

Waar je dus op moet focussen, is op het afleren van die automatische leugen of die zin die je eruit flapt voor je er erg in hebt

De beste manier om mee te beginnen is JEZELF corrigeren zodra je merkt dat je het doet.

Iemand vraagt je iets en je flapt er een antwoord uit waarvan je 1 tel later denkt, o je had ik dat maar niet gezegd: ZEG DAT DAN. Je zegt na het geven van het antwoord: o je, dat neem ik terug ik flapte het er zomaar uit, geef me aub even een paar minuten om tot een overdacht antwoord te komen. Ik denk dat de meeste mensen het kunnen waarderen en ik weet zeker dat het eruit flappen dan minder wordt.

Met het liegen hetzelfde:

Ik doe maar een voorbeeld: iemand vraagt: wat heb je gisteren gedaan. Je hebt de hele dag op de bank gezeten maar je zegt: nou ik heb 80 km gefietst en daarna mijn kamer opgeruimd. Dan zeg je direct daarna:

OK dat was wat ik ZOU WENSEN dat ik had gedaan, eigenlijk heb ik gewoon op de bank gezeten.

Echt dat helpt, want als je dat consequent doet komt op een gegeven moment die "verbeterzin" op in je hoofd VOOR je de leugen hebt gezegd en dan kun je er voor kiezen de leugen weg te laten

succes
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1 !

Andere antwoorden (8)

Ik weet dat dit heel stom klinkt maar gewoon nadenken voor alles wat je zegt. En als je iets wilt zeggen je afvragen warom je dat zou zeggen en of het niet vervelende gevolgen heeft. Succes met je probleem
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het probleem is juist dat ik niet automatisch nadenk voordat ik iets zeg, ik wil graag leren hoe ik dat wel automatisch doe..
Vaak denk ik er niet aan om na te denken over wat ik ga zeggen,,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is net als met alle dingen, je moet er gewoon een dag of een week ofzo heel erg mee bezig zijn en dan zul je merken dat het vanzelf automatisch gaat. Succes er mee
Misschien helpt het om jezelf op een bepaalde manier te straffen nadat je te impulsief hebt gehandeld of hebt gelogen. Meestal helpt het om meteen toe te geven dat je iets verkeerds hebt gedaan en de consequenties meteen te ervaren. Wat je ook kan doen is heel even stil te staan bij wat die persoon net heeft gezegd of gevraagd. 2 secondes zijn misschien al genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ja me moeder heeft me al zat er mee gestraft, dat helpt misschien niet nee.
Ik denk dat ik er een gewoonte van moet maken om idd 2 seconden even stil te staan voordat ik daadwerkelijk antwoord, dankje
Kristal
12 jaar geleden
je kan beter jezelf belonen als je het góed hebt gedaan, jezelf naar beneden halen doe je al genoeg lijkt me en helpt niet, dus..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt eraan hoe je jezelf straft. Het was ook maar een suggestie. Jezelf belonen kan natuurlijk ook gewoon.
geef jezelf een seconde meer om te antwoorden, vooral als je het gevoel hebt dat je in de het nauw wordt gezet. Een seconde is ontzettend weinig, maar je hersenen hebben ontzettend weinig tijd nodig voor sommige beslissingen.

Natuurlijk kan je dit jezelf niet in een dag aanleren. Maar als je echt wilt, en je er bij jezelf steeds op hamert, ook als je het net niet gedaan hebt, dan gaat het je vast lukken.

Maar wat ook helpt is het toegeven als je fout zat, of dat je gelogen hebt. Voor even is dit heel vervelend maar na loop van tijd leer je de voordelen ervan kennen.
Als je hersenen dit door hebben dan gebruik je minder leugens/excuses want je interne systeem weet dat er een andere/betere optie is.

succes ermee! ik hoop dat dit antwoord je op weg helpt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik geef sinds heel kort al wel eens toe dat ik heb gelogen, opzich lucht het best wel op. Ik ben ook wel van plan om het vaker te doen ja. Dus een herhalings process, vallen en opstaan zegmaar? Ik zal deze zeker onthouden!
Dankjewel.
Zoek de reden voor jezelf waarom je liegt of handelt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen willen veranderen om twee redenen:
Om pijn te vermijden of om iets na te streven wat ze graag willen.
Dus als het je pijn doet, als je, je moeder voorliegt of je wil oprecht je gedrag veranderen, omdat je niet meer wil liegen. Kan het je lukken om te veranderen. Om dit te bereiken moet je, je afvragen waarom je liegt. Verder, zal je toch heel bewust moeten gaan leren denken om eerlijk antwoord te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord van Amigo vind ik hartstikke goed.

Ik heb echter nog een aanvulling die in het algemeen slaat op het veranderen van gedrag dat je min of meer automatisch verkeerd doet. Het gaat bij 'automatisch liegen' net zo goed op als bij het afleren van verkeerde tafelmanieren.

Ongewenst gedrag (laten we het voor het gemak 'fout' noemen) afleren gaat in 4 stappen.

stap 1: Je doet het onbewust fout. Het foute gedrag gaat zo automatisch dat je het niet eens doorhebt.

stap 2: Je doet het bewust fout. Dit is de fase waarin je je nu bevindt. Je doet het nog steeds fout, maar je realiseert het je nu als je het doet (of meteen daarna). Dit is een heel belangrijke eerste stap!

stap 3: Je doet het bewust goed. Dit is de volgende stap. Je moet nu net voordat je iets eruit gooit even nadenken en dan expres, en heel bewust, met je volle aandacht het gewenste, eerlijke gedrag vertonen. Deze stap is het moeilijkste en duurt het langste.

stap 4: deze volgt geleidelijk uit 3. Je hebt het zo vaak expres goed gedaan dat dit uiteindelijk je automatische gedrag gaat worden, en BINGO, je bent er.

Om je te helpen om van stap 2 naar stap 3 te komen kan je mensen in je omgeving (Je moeder, hele goede vrienden die van je streven dit gedrag te veranderen op de hoogte zijn) vragen om je te helpen. Niet door telkens achteraf te vragen of wat je zegt wel waar is, maar om -als het lukt- voor je een vraag beantwoordt, of iets gaat vertellen even een signaal of codewoord te zeggen waardoor jij wordt herinnerd "oh, ja. Ik wil niet jokken" VOOR je het al (automatisch) fout hebt gedaan zodat je het nog (expres) goed kan doen.

Ik vind het trouwens heel stoer van je dat je dit probleem van jezelf erkent en aanpakt. Heel veel succes ermee!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Makkelijkste tip: tot 10 tellen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je moet bij jezelf maar eens nadenken waarom je moet liegen? Allereerst moet je toch oprecht zijn naar jezelf toe?