Als ik een tijdje op een trampoline ben geweest en als ik dan ga slapen, voel ik alsof ik liggend aan hetspringen ben. Hoe komt dat?

Ik spring heel vaak op een trampoline. Als ik dan ga slapen en ik lig een tijdje, begin ik opeens het gevoel te krijgen dat ik liggend aan het springen ben op een heel zacht wolkje. Of dat ik samen met mijn matras achterover in een grote put val. Als ik dan wakker wordt, kan ik me 10 seconden niet bewegen. Meteen als ik wakker wordt, schop ik mijn been hoog in de lucht en lig dan op mijn zij, en kan ik me dus die seconden niet bewegen en lig dan ook 10 seconden op mijn zij, en dan meestal weer op mijn buik.

Heeft iemand hier ervaring mee, of weet wat ik bedoel? Ik hoor het graag.

Xx.

Toegevoegd na 9 minuten:
P.S. Ik weet dat het om slaapverlamming gaat, maar ik wil graag weten waarom ik het gevoel heb alsof ik spring op dat zachte wolkje en alsof ik in een grote bak val samen met mijn matras...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Als je evenwichtsorgaan een tijdje is blootgesteld aan een andere beweging dan het gewend is, duurt het ook even voordat deze weer 'gewend' is aan de normale situatie.

Je kunt het vergelijken met varen:
Ik ben soms enkele weken op zee, en als ik dan voet aan wal zet, 'dein' ik gevoelmatig gewoon nog een paar uur door.
Zo zal het met trampolinespringen ook zijn.
Kortom: Je evenwichtsorgaan is even van de wijs, en heeft nog een paar uur nodig om weer aan de normale situatie te 'wennen'.
En daarom blijf jij nog een tijdje dat 'trampolinespring' gevoel houden.
En al helemaal als je gelijk op bed gaat liggen: Vanuit rust ervaar je dat vreemde springgevoel nog veel heftiger, dan wanneer je bv nog even gaat wandelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel, dit was een vraag die ik me hele leven lang al eens wou stellen, dus nu heb ik hem hier eens gesteld. Nu heb ik het antwoord dus, hihi!

Andere antwoorden (1)

Dat van niet kunnen bewegen lijkt mij op slaapverlamming, zie bron.