hoe kan je voelen dat je van achter aangekeken word?

Soms loop ik wel eens door de stad en voel ik dat ik bekeken word.. en dan kijk je de kant op waar je voelt dat je wordt aangekeken en dan kijkt er ook echt iemand naar je...

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Hier zijn twee effecten aan het werk. Het eerste effect is dat er echt iemand naar je kijkt, en dat je dat ziet. Je ziet het dan indirect. Bijvoorbeeld via een spiegeling in een etalageruit, waarvan je je niet bewust bent, maar die je dus toch wel meekrijgt. Of doordat er aan de rand van je blikveld een oude bekende voorbij is gelopen, die je niet direct herkende. Pas even later dringt het tot je door dat je een bekende hebt gezien, je draait je om - en die bekende doet op dat moment hetzelfde, zodat je elkaar aankijkt. Het tweede effect is dat je helemaal niet weet dat er iemand naar je kijkt. Je hebt alleen dat gevoel. Soms terecht, soms niet. Is het gevoel stomtoevallig terecht, dan heb je een "treffer", en die is zo opvallend dat je dat onthoudt. Is het gevoel niet terecht, dan heb je een "misser", maar dat is niet zo opvallend. Je onthoudt dus je treffers, en je vergeet je missers. Daardoor lijkt het achteraf net alsof je het altijd goed hebt. Overigens kan het ook zijn dat er niemand naar je keek. Maar als jij je ineens omdraait, is dat best opvallend voor iemand die achter jou loopt en die ongeveer in jouw richting keek. Die persoon ziet jouw plotselinge, opvallende beweging, en zal reflexmatig naar de bron van die beweging kijken - naar jou dus. Zo zorg je er zelf, juist *doordat* je omkijkt, voor dat er iemand naar je kijkt. Toegevoegd na 1 minuut:   Ik begon mijn antwoord met "hier zijn twee effecten aan het werk". Maar ik noem er drie. Tellen is moeilijk... ;-)

sommige mensen beweren heel stellig dat ze daar "antennes"voor hebben. Wij hebben er ooit eens een test op gedaan, bewust dus en ik voelde het echt niet!!! (in amsterdam, bij nemo is daar een opstelling voor) Maar, ik zal niet ontkennen dat het echt niet kan, misschien was ik tijdens die test wel zo gespannen om te "meten" of ik die ogen in mijn rug voelde dat ik de "echte" signalen negeerde. Maar over dat er iemand kijkt als je je omdraait. In de stad is er altijd wel iemand die naar je kijkt, EN als iemand zich OPEENS omdraait, trekt dat bijv mijn aandacht als ik al vaag die kant op keek en dan kijk ik naar wat mijn aandacht trok, en denkt die persoon misschien wel dat ik naar hem keek

De mens schijnt geprogrammeerd te zijn op het herkennen van twee ogen (voor zijn veiligheid) en je hoeft dan ook maar even een beetje opzij te kijken en vanuit een hoek vanwaar je normaal niet verwacht iets te zien heeft je onderbewuste dan toch twee ogen opgepikt. Normaal is je blikveld maar een beetje groter dan 180 graden en zie je maar heel weinig en wazig aan de randen maar als het twee ogen zijn schijnt alles in onze hersenen op scherp te staan.

Je ziet het weleens in films, dat de persoon net omdraait op het juiste moment...ik denk dat het instinctief gebeurd. Vaak als het mezelf overkomt, lijkt het net of iets tegen me zegt, draai je om want er staat iemand achter je. Dat je aangekeken word is inderdaad een gevoel, en dat kun je bevestigen door je om te draaien...maar heel soms is het verbeelding.

of jij hebt intuîtie, of je hebt "claustrofobie", het één of het andere.

Cryofiel heeft je de nuchtere verklaring gegeven. Daarom zou ik in mijn antwoord de spirituele verklaring geven. Welke namelijk gebruik maakt van de universele energie welke overal is en om iedereen omgeven is. Als iemand naar jou kijkt, dan zal zijn energie aan jou toestromen. Zijn aandacht ligt dan op jou gevestigd, en waar iemand zijn aandacht is, daar stroomt zijn energie naartoe. Als jij energie gevoelig bent, dan kan jij de energie van die ander (welke niet bij jou hoort) voelen. En daar kun jij een positief gevoel bij krijgen of je kan daar een negatief gevoel bij krijgen (afhankelijk van zijn intentie). Maar het zal dan in ieder geval ANDERS aanvoelen. Vooral als iemand je echt aankijkt en de aandacht voor jou heeft. Niet voor een heel klein tijdje of voor een moment, nee echt voor iets langere periode, dan kan je de energie voelen van diegene die jij krijgt. Zie het ook maar als een hert die wordt beslopen door een roofdier en het hert dit wel aanvoelt, maar nog niet goed kan plaatsen wat het nu is. Hij is op zijn hoede en alert met zijn kop rechtop, maar hij beweegt nog niet naar vluchten toe.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100