Is er een grens tussen werkelijkheid en verbeelding of bestaat er een onzichtbaar punt waar deze twee in elkaar over vloeien?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

DE waarheid geeft via de zes zintuigen een PROJECTIE in je brein. Gecombineerd met ervaring en karakter maak je daar JOUW BEELD van. en als je nadenkt hoe iets ZOU KUNNEN zijn, dan het het VERbeelding.

Dus: die projectie IS NIET de enige en uitsluitende en vollededige waarheid, zoals een schaduw van jou niet gelijk is aan jou, is je perceptie van de waarheid NIET de waarheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ja, die grens zit bij mij meestal tussen het 7e en 8e biertje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de verbeelding is onderdeel van de werkelijkheid dus er is geen grens.

Toegevoegd op 08-05-2009 11:37:48
... alles is 1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een antwoord om over na te denken :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet te lang, hoor, dan raak je in een loop :-)
Ja dat punt bestaat.

Je eigen belevingswereld, je eigen perceptie van dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is alleen maar werkelijkheid, één werkelijkheid, wat jij je inbeeldt daarover is aan jou, dus persoonlijke willekeur...

Dus er is alleen maar het ene, meer niet... Dus overvloeien kan niet...

Toegevoegd op 08-05-2009 12:03:53
Je kunt de nadruk van perceptie natuurlijk verleggen van de doener tot beschouwer en vice versa, maar dat verandert niets aan dat wat werkelijk is... Dat éne...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee de werkelijkheid is ook een verbeelding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slaapwandelen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, er is een zeer scherpe grens tussen werkelijkheid en verbeelding.
Maar om die vast te stellen heb je soms meerdere waarnemers nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn ervaring, zeker met het iets wijzer worden, is dat de werkelijkheid voortdurend de verbeelding overtreft. ZElfs in rechtsprocessen .De mens is zo complex, relaties zijn zijn zo ingewikkeld en de mens is is zon ingenieus in het vinden van telkens nieuwe antwoorden. Mijn conclusie: realtiteit en fictie vloeien continu door elkaar. Alleen echt geregistreerde dingen zijn werkelijkheid : een bloedanalyse, een verkeersovertreding, een gedateerde email. De rest behoort tot het domein van de subjectieve werkelijkheid.(werkelijkheid doorweven met interpretatie)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op zich wel een goeie om over na te denken. Soms kan je dromen alsof het echt is. Dan denk ik wel eens: kan het niet zo zijn dat de droom 'de werkelijkheid' is en mijn dagelijks leven de droom? In het hypothetische geval dat je vanaf heden alleen nog maar droomt zou je niet beter weten dan dat dat voortaan je werkelijkheid is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals 33 al betoogde is een feit pas waarneembaar door je zintuigen. Daarbij zou ik ook nog willen twijfelen aan het bestaan van vaststaande feiten. Er is namelijk geen objectieve manier om ze vast te stellen. Is mijn hond die ik op schoot heb echt of slechts een denkbeeld dat de marsmannetjes in mijn brein hebben geplaatst? Werkelijkheid zou je ook kunnen definiëren als hetgeen jij waarneemt. Dan heeft iedereen wel zijn eigen werkelijkheid en is er weinig verschil met verbeelding.