Niet per se. Er zijn ook mensen die nu eenmaal graag de waarheid een beetje mooier (of minder lelijk) maken dan ze is. Dat hoeft niet meteen een afwijking of ziekte te zijn.

Maar het komt inderdaad voor dat mensen Zo veel liegen, dat ze bij wijze van spreken hun hele leven bij elkaar liegen en op een gegeven moment ook moeten blijven liegen. soms zelfs tot op het punt dat ze zelf in hun eigen leugens gaan geloven of geen onderscheid meer kunnen maken tussen de echte en de gelogen wereld.

In dat geval spreek je van een pathologische leugenaar - en ik kan je uit ervaring vertellen dat dat hele moeilijke zoniet vervelende mensen zijn om mee om te gaan. En het is een behoorlijk lastige psychische aandoening. Je komt er ook niet zomaar op je eigen houtje vanaf ; daar is heel wat therapie voor nodig.

Veel info in de bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

nee dat is geen ziekte, maar een gewenning, een slechte gewoonte...
als mensen eenmaal gaan liegen, en dat gaat goed, blijven ze het doen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan wel degelijk een ziekte zijn.
Volgens de standaard definitie in de psychiatrie is veel liegen een (compulsieve) ziekte. Dit wordt aannemelijk wanneer een persoon werkelijk niet in staat blijkt om te stoppen met liegen. Iets (de ziekte) neemt het steeds van hem over. De eigenschap van de persoon wordt dan buiten de persoon geprojecteerd als een 'iets' dat het van hem overneemt. Dat iets noemt men de ziekte. nadeel hiervan is wel dat de verantwoordelijkheid ook buiten de persoon komt te liggen. "Ik kan er niets aan doen, het is mijn ziekte die het doet". Kinderen zeggen dan wel eens: "ik heb het koekje niet gepakt, dat heeft mijn hand gedaan." Zo'n visie kan de therapie blokkeren (hoeft niet persé, maar kan).

Een psycholoog kan het als afweermechanisme zien. Een methode om om te gaan met situaties die als bedreigend worden ervaren. Dan is het niet meteen een ziekte alswel meer een 'tool'. De persoon kan dan geleidelijk leren om op een andere manier om te gaan met de situaties, ofwel in zien dat de bedreigingen (veelal) irreëel zijn, waardoor de noodzaak van een defensie verdwijnt.

Cultureel gezien is het gewoon 'fout' en wordt de lieger daar sterk op aangesproken of berispt. Een liegende partner kan hierom verlaten worden, een liegende werknemer ontslagen. Onze cultuur wil een bepaalde mate van voorspelbaarheid en liegende mensen passen daar zeker niet in.

Juridisch gezien is liegen totaal not done. In de Algemene wet bestuursrecht staat bijvoorbeeld zeer expliciet wat een (bijv) gemeente allemaal moet doen om iedere vorm van onware communicatie te voorkomen en hoe zij burgers moeten informeren.

Er staan op liegen zelfs forse straffen op (meineed).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dit niet een psychische stoornis die behandeld moet worden als liegen meer is dan een leugentje om zijn best wil?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het compulsief is, is behandeling wenselijk. Je hebt dan wel de medewerking van de persoon nodig. Maar of het een vorm van coping is (aangeleerd gedrag) of een stoornis ('standaard' aanwezig) is per geval verschillend. En dan zijn er nog overlappen met een hallucinerend wereldbeeld, leven in een fantasiewereld etc.
Film tips rond deze thema's: Shutter Island, Stay.
Nee, maar zou zou je het wel kunnen noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Liegen is geen ziekte, maar het jezelf aanleren. Als je veel liegt weet je zelf niet meer wat de waarheid is, zei ooit een wijze man, en ik ben het met hem eens!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, een ziekte is het op zich niet, maar het kan wel ziekelijke vormen aan gaan nemen.
als er mensen zijn die er achter komen dat ze stelselmatig worden voorgelogen door een bepaald persoon kunnen ze die niet serieus meer nemen, en zal er achter z,n rug om over worden gepraat.
in mijn omgeving is / was zo iemand, daar werd over gezegt," als die lacht, dan liegt die al ", daar laat je geen goede indruk mee achter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja.
Veel liegen kan te maken hebben met iets psychisch.
Aangezien je iemand met een burn-out (ook psychisch) ook ziek noemt, kun je iemand die veel liegt ook ziek noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mogelijk wel. Zodra je liegt zonder reden, dan is er wel 'iets' aan de hand. Oftewel: heb je iets te verbergen of niet. Zo niet, waarom lieg je dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of veel liegen een ziekte is kan niemand in het algemeen zeggen.
Het kan afhankelijk zijn: van de persoonlijkheid van iemand (men kan in allerlei omstandigheden om wat voor reden dan ook gemakkelijk liegen); de omstandigheden (men liegt om te overleven en denk bij voorbeeld maar aan landen waar vrije meningsuiting niet wordt toegestaan); het kan een ziekte zijn (ingeval men een onafwendbare drang heeft om te liegen); het kan een mix van het voorgaande zijn.
Er kunnen allerlei varianten voorkomen.
Als iemand veel liegt lijkt het mij belangrijker eerst te achterhalen waarom iemand liegt. Dan nóg is het gevaarlijk iemand in een vakje te stoppen.
Een psycholoog beoordeelt liegen anders dan een psychiater.
De ene mens heeft er meer moeite mee dan de ander.
Een ding is wel zeker: als iemand veel liegt komt dat zijn of haar relatie(s) niet ten goede.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ziekte? Nee, dat niet. Je hebt gen anti-leugen-pilletjes. Maar 't is ook niet goed.

Als het om iemand speciaal gaat, is de vraag: waarom liegt die persoon nou zoveel en zo vaak? Is de waarheid te moeilijk? Is er onverantwoord gedrag? Geeft die persoon sociaal wenselijke antwoorden om maar aardig gevonden te worden, ongeacht of het de waarheid is?

En onthoudt die persoon dan al die leugens? Want dat is nog een hele toestand. In feite heb je dan bijna een dubbelleven: de waarheid en de leugen. Vermoeiend hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan worden gezien als een "ziekte". Er zijn mensen die pathologisch leugenaar zijn. Dan hebben ze op een gegeven moment zoveel leugens verteld dat ze er zelf ook in gaan geloven. Dit is een psychische ziekte/ afwijking.