waarom kunnen we met moeite een getal van 6 cijfers onthouden maar met gemak een reeks van 100 of meer muzieknoten ?

ik ben bang dat we veel minder van onze hersens afweten dan professoren beweren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Dat komt door de manier waarop onze hersenen gebouwd zijn. Onze hersens zijn ontvankelijker voor muziek noten, zeker als die in een 'logisch' verband staan.

Ooit van savants gehoord? Dat zijn hele bijzondere mensen met een extreme vorm van autisme. Hun hersens werken op sommige gebieden heel anders, waardoor ze in staat zijn sommige dingen veel beter dan ons te kunnen en andere dingen veel slechter. Er is een savant die de eerste 10.000 getallen van het cijfer pi uit zijn hoofd kent! Hij zegt de getallen als een landschap voor zich te zien, hij hoeft in zijn hoofd alleen maar de reis door het landschap voor zich te zien. Ook dit kost moeite, maar vele male minder moeite dan het ons kost om kale getallen te onthouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Bij cijfers zijn er geen zgn ezelsbruggetjes; als je muzieknoten ziet en studeert dan heb je naast de noten ook de melodie. Dat onthoud een stuk makkelijker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste kunnen we niet met gemak een reeks van meer dan 100 muzieknoten onthouden ;) dit vergt ook oefening. Als je kijkt naar moeilijke pianostukken hebben ze vaak nog blad er bij, anders onthouden ze het nooit!

Maargoed,
we onthouden (bijvoorbeeld) muziekstukken beter dan een reeks getallen omdat de mensen denken in clusters. Als ik een lied moet oefenen, dan merk ik dat een lied is opgebouwd uit meerdere stukken.. refrein, bridge etc.

Als elke keer een refrein terugkomt, dan lijkt het of is het precies hetzelfde als de vorige, er zit herkenning in, en dan is het makkelijker om te onthouden.

en als je zo een lied van 100 of meer muzieknoten moet onthouden, dan onthouden we dus alshetware gewoon die clusters, en dan zijn het er ook niet zo heel veel meer dan 6. (stel ik leer een nummer, dan leer ik refrein, couplet, bridge, solo? dat zijn maar 4 dingen.)

en in een reeks getallen zit er geen herkenning tussen, en dan wordt het onthouden een stuk lastiger!

Toegevoegd na 1 minuut:
Verder zit er bij muziek altijd een melodie in, en een melodie is makkelijk te onthouden, en dan meestal ook wat er bij die melodie hoort qua noten ;)

Als je een getallenreeks van 6 op een melodie gaat zingen, dan onthoud je het ook veel makkelijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In aanvulling op bovenstaande juiste antwoorden nog het volgende. Mensen kunnen nog veel langere reeksen letters onthouden en daar heb je er 26 van (terwijl er maar 10 verschillende cijfers zijn). Maar je kan die letters alleen onthouden als ze in een (voor jou) logische volgorde staan, namelijk woorden. Muzieknoten kan je ook alleen onthouden als ze in een logische volgorde staan en dan heet het melodie. Muziek in een onlogische volgorde kan je dan net zo moeilijk onthouden als de willekeurige cijfers.
Er zijn overigens trucjes om cijfers te onthouden. Rekenkundigeverbanden bijvoorbeeld. 3246135 is makkelijker te onthouden als 3.246.135 of bijvoorbeeld 12369874 is gelijk aan een rondje op je getallentoetsenbord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat laatste doe ik ook met telefoon nummers, ik kijk hoe ik ze aantik (bijvoorbeeld of ze een bochtje maken ofzo) en dan onthoud ik het snel :)
Cijfers zijn abstract en muziek heeft toch een bepaalde logica.
Als je in de muziek een fout maakt hoor je dat meteen.
Het is vals of de melodie loopt niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk dat het onthouden van cijfers ook per persoon verschilt hoor,ik ben net een wandelend telefoonboek ;-)
Zo onderhand ben ik ook net een wandelende RDW gids want kentekens onthou ik ook met gemak.

Mn rek.nr en mn sofinummer weet ik ook uit mn hoofd mja dat zijn dan wel dingen die van jezelf zijn en vaak gebruikt.

Maar er zijn echt genoeg mensen die geen moeite hebben met meer dan 6 cijfers te onthouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Muziek kent een onderlinge samenhang.
Cijfers missen die meestal.
Overigens gaat het beter getallen in tweetallen te onthouden.
Dat heeft te malen met de klanken die dan ontstaan
zo is 2 4 7 6 2 9 8 5 3 1 moeilijker te onthouden dan
vierentwintig , zesenzeventig negenentwintig vijfentachtig, eenendertig.
Probeer maar eens.
Sommige mensen vinder 3tallen gemakkelijker maar het gaat er om dat je groeperingen maakt die meerklanken vormen.
En daarmee bewijs je dat tevens waarom we muzieknoten veel gemakkelijker onthouden dan losse getallen.