Ik zou graag willen weten waar je als selecteur zijnde op zou kunnen letten tijdens een sollicitatiegesprek met een kandidaat?

Ik ben bekend met de soort vragen/casussen die je iemand voor kan leggen, maar ik doel hier met name op psychologische tips en trucs om 'achter het type persoon' te komen. Om een voorbeeld te noemen, er zou gelet kunnen worden op de kleuren van de kleding. Dit zou namelijk iets zeggen over iemands persoonlijkheid. Ook heb ik ooit gehoord dat als je iemand iets te drinken aanbiedt en diegene wijst dat af, dat diegene zich niet op zijn/haar gemak voelt. Zijn er meer van dit soort tips en trucs om te weten wat voor persoon er tegenover je zit?

Toegevoegd na 30 minuten:
Ik ben dit aan het onderzoeken in verband met een schoolopdracht. Ik wil kijken of dit soort 'psychologische' weetjes enige invloed zouden kunnen hebben op selecteurs en dus op selectiegesprekken, en zo ja, waarom. Deze vraag (en jullie antwoorden) is/zijn dus niet bedoeld om daadwerkelijk gebruik van te gaan maken!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Elke, zichzelf respecterende werkgever zal dit soort trucjes niet gebruiken en ik zou het als schoolopdracht ook niet willen onderzoeken. Ik vind het belachelijke materie, niet anders dan waarzeggerij of andere onzin, opgesteld door iemand met gegevens waar een volgend persoon juist weer andere uitkomsten uit weet te halen. Draag jij altijd dezelfde kleur kleding? Maakt het uit als iemand zo zenuwachtig is omdat die de baan zo ontzettend graag wil hebben maar steeds pech heeft met andere sollicitaties dat die persoon geen risico wil lopen dat hij gaat trillen met zijn kopje thee of wat dan ook.

Antwoorden (5)

Ik zou al die tips en trucs vergeten. Het gaat er toch om of iemand goed is in zijn of haar vakgebied?

Kijk wat daarbij de belangrijkste eigenschappen zijn. Het is toch helemaal niet van belang of iemand zenuwachtig is op een sollicitatiegesprek? En wat wil je daar uit concluderen? Is zenuwachtig zijn op een gesprek positief of negatief. Vaak hoor ik negatief. Maar het kan toch ook positief zijn, wanneer de sollicitante de baan juist heel erg graag wil hebben?

Iemand die een technisch beroep doet hoeft geen verkoper te zijn. Maar blijkbaar is dat tegenwoordig wel vereist. Want anders kom je niet door dat sollicitatiegesprek. En dat is juist wat er volgens mij tegenwoordig vaak niet klopt aan huidige sollicitatieprocedures.

Voor veel beroepen hoeft je (vaak) niet super sociaal te zijn. En kan dat zelfs verkeerd uitwerken.

Ga voor de dingen waar het echt om gaat. Dus eigenschappen die bij het vak horen die de persoon gaat uitoefenen. Zet die op een rijtje. En ga kijken wat de sollicitant daar mee doet of daar over te vertellen heeft.

En dat heeft denk ik niets te maken met de kleur van de kleren. Of hoe iemand met een aangeboden drankje omgaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Elja, ik snap je punt en ik ben het met je eens, maar mijn vraag was niet bedoeld om daadwerkelijk gebruik te maken van dit soort weetjes. Dit had ik er niet duidelijk bij gezet, dus ik heb inmiddels de uitleg aangepast. In ieder geval bedankt voor je antwoord!
Als ik jou was zou ik bij verschillende bedrijven (industrie, onderwijs, zorg enz.) bij de afdeling personeelszaken hier informatie over opvragen. Als je zegt dat je het wilt gebruiken voor studie dan krijg je die waarschijnlijk . Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat was inderdaad mijn volgende stap. Bedankt voor uw antwoord!
Hierop is geen simpel antwoord te geven, dus daar moet ik je in teleurstellen.
Het heeft namelijk onder andere te maken met het soort beroep en / of functie die iemand moet gaan bekleden, alsook de vakkennis waarover iemand moet beschikken.
Ook is het belangrijk te weten of iemand in teamverband moet werken of niet.
Trucjes en psychologische tips zullen niet werken als je de werking en achtergronden daarvan niet kent.
Er zijn speciale opleidingen voor en dan ben je er nog niet. Ook ervaring en zelfkennis spelen een belangrijke rol in dit alles.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou bijvoorbeeld op kunnen letten of de kandidaat je aankijkt als hij/zij antwoord geeft op je vraag. Als hij/zij je blik ontwijkt kan dat betekenen dat hij/zij onzeker is over het antwoord en mogelijk niet de (hele) waarheid zegt. Ook een ontwijkend antwoord kan deze betekenis hebben.
Zo zijn er vele dingen waar je op kan letten. Het zijn niet echt trucs, maar meer het observeren van het gedrag van de kandidaat. Factoren zoals de kleur van de kleding zegt denk ik niet zo veel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iemand die je niet zo goed aankijkt kan ook gewoon onzeker of verlegen zijn, dat heeft niets te maken met liegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan inderdaad. Het kan ook zijn zoals ik in mijn antwoord omschreef. Het kan dan goed zijn om even door te vragen of later terug te komen op de vraag en/of het antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat het kan moet je dit soort methoden dus niet toepassen! Klaar. Verkeerde vraag dit, met deze materie moet je je net zo min mee bezig houden als waarzeggerij!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp je geloof ik niet helemaal. Vergelijk je het observeren van gedrag nu met waarzeggerij?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals jij het uitlegt wel. Ook de andere voorbeelden hier zoals de kleur kleding en het niet nemen van een kopje koffie. Dan ben je bezig met een soort vorm van waarzeggerij ja.
Je stelt eigenlijk 2 vragen:
1. waar kun je als selecteur op letten?
2. waardoor worden selecteurs beïnvloed tijdens een sollicitatiegesprek?
Uit onderzoeken is namelijk gebleken dat selecteurs hun oordeel vaak niet baseren op inhoudelijke antwoorden en bewuste observaties maar onbewust op structurele uiterlijke kenmerken en 'gut-feeling'. Alhoewel dit dan achteraf wel wordt 'onderbouwd' met inhoudelijke argumentatie.

Ad.1.Een selecteur die 'trucjes' nodig heeft om de persoonlijkheid van een sollicitant te ontdekken, raad ik aan om eerst een opleiding te gaan volgen voordat hij/zij nog verdere selectiegesprekken voert. Een oordeel vormen op basis van losse observaties
en interpretaties getuigt van weinig deskundigheid.