Ik zou graag willen weten waar je als selecteur zijnde op zou kunnen letten tijdens een sollicitatiegesprek met een kandidaat?

Ik ben bekend met de soort vragen/casussen die je iemand voor kan leggen, maar ik doel hier met name op psychologische tips en trucs om 'achter het type persoon' te komen. Om een voorbeeld te noemen, er zou gelet kunnen worden op de kleuren van de kleding. Dit zou namelijk iets zeggen over iemands persoonlijkheid. Ook heb ik ooit gehoord dat als je iemand iets te drinken aanbiedt en diegene wijst dat af, dat diegene zich niet op zijn/haar gemak voelt. Zijn er meer van dit soort tips en trucs om te weten wat voor persoon er tegenover je zit?

Toegevoegd na 30 minuten:
Ik ben dit aan het onderzoeken in verband met een schoolopdracht. Ik wil kijken of dit soort 'psychologische' weetjes enige invloed zouden kunnen hebben op selecteurs en dus op selectiegesprekken, en zo ja, waarom. Deze vraag (en jullie antwoorden) is/zijn dus niet bedoeld om daadwerkelijk gebruik van te gaan maken!

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik zou al die tips en trucs vergeten. Het gaat er toch om of iemand goed is in zijn of haar vakgebied? Kijk wat daarbij de belangrijkste eigenschappen zijn. Het is toch helemaal niet van belang of iemand zenuwachtig is op een sollicitatiegesprek? En wat wil je daar uit concluderen? Is zenuwachtig zijn op een gesprek positief of negatief. Vaak hoor ik negatief. Maar het kan toch ook positief zijn, wanneer de sollicitante de baan juist heel erg graag wil hebben? Iemand die een technisch beroep doet hoeft geen verkoper te zijn. Maar blijkbaar is dat tegenwoordig wel vereist. Want anders kom je niet door dat sollicitatiegesprek. En dat is juist wat er volgens mij tegenwoordig vaak niet klopt aan huidige sollicitatieprocedures. Voor veel beroepen hoeft je (vaak) niet super sociaal te zijn. En kan dat zelfs verkeerd uitwerken. Ga voor de dingen waar het echt om gaat. Dus eigenschappen die bij het vak horen die de persoon gaat uitoefenen. Zet die op een rijtje. En ga kijken wat de sollicitant daar mee doet of daar over te vertellen heeft. En dat heeft denk ik niets te maken met de kleur van de kleren. Of hoe iemand met een aangeboden drankje omgaat.

Als ik jou was zou ik bij verschillende bedrijven (industrie, onderwijs, zorg enz.) bij de afdeling personeelszaken hier informatie over opvragen. Als je zegt dat je het wilt gebruiken voor studie dan krijg je die waarschijnlijk . Succes!

Hierop is geen simpel antwoord te geven, dus daar moet ik je in teleurstellen. Het heeft namelijk onder andere te maken met het soort beroep en / of functie die iemand moet gaan bekleden, alsook de vakkennis waarover iemand moet beschikken. Ook is het belangrijk te weten of iemand in teamverband moet werken of niet. Trucjes en psychologische tips zullen niet werken als je de werking en achtergronden daarvan niet kent. Er zijn speciale opleidingen voor en dan ben je er nog niet. Ook ervaring en zelfkennis spelen een belangrijke rol in dit alles.

Je zou bijvoorbeeld op kunnen letten of de kandidaat je aankijkt als hij/zij antwoord geeft op je vraag. Als hij/zij je blik ontwijkt kan dat betekenen dat hij/zij onzeker is over het antwoord en mogelijk niet de (hele) waarheid zegt. Ook een ontwijkend antwoord kan deze betekenis hebben. Zo zijn er vele dingen waar je op kan letten. Het zijn niet echt trucs, maar meer het observeren van het gedrag van de kandidaat. Factoren zoals de kleur van de kleding zegt denk ik niet zo veel.

Je stelt eigenlijk 2 vragen: 1. waar kun je als selecteur op letten? 2. waardoor worden selecteurs beïnvloed tijdens een sollicitatiegesprek? Uit onderzoeken is namelijk gebleken dat selecteurs hun oordeel vaak niet baseren op inhoudelijke antwoorden en bewuste observaties maar onbewust op structurele uiterlijke kenmerken en 'gut-feeling'. Alhoewel dit dan achteraf wel wordt 'onderbouwd' met inhoudelijke argumentatie. Ad.1.Een selecteur die 'trucjes' nodig heeft om de persoonlijkheid van een sollicitant te ontdekken, raad ik aan om eerst een opleiding te gaan volgen voordat hij/zij nog verdere selectiegesprekken voert. Een oordeel vormen op basis van losse observaties en interpretaties getuigt van weinig deskundigheid.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100