Wanneer ben je een psycholoog?

Ben je dat al als je je bachelor psychologie hebt afgerond? Of als je je master hebt afgerond? Of ben je dat pas als je echt een baan hebt als psycholoog?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.6K

Antwoorden (2)

Je volg eerst je bachelor van de studie psychologie (3jaar). Vervolgens volg je de klinische psychologie master (1jaar). Hierna volg je de GezondheidsZorgopleiding (2jaar). En vervolgens laat je je opnemen in het BIG-register. Nu ben je basispsycholoog, als in dat je therapie kan geven aan mensen. Het is mogelijk om na de GZ-opleiding je nog te specialiseren. De duur is afhankelijk van de keuze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, een foutje gemaakr: basispsycholoog moet zijn GZ-psycholoog.
Ivana
12 jaar geleden
Je kunt evengoed bedrijfspsycholoog zijn. Dan volg je een totaal andere route en zit de gezondheidszorgopleiding er niet bij, maar ben je wel volwaardig psycholoog. Er zijn dus meer invalshoeken.
Psycholoog is geen beschermde titel in Nederland. Iedereen mag zich dus zo noemen. In de praktijk noemen we iemand psycholoog wanneer die de universitaire (Master-) opleiding psychologie heeft afgerond. Iemand die een HBO-opleiding psychologie heeft afgerond, noemen we wel HBO-psycholoog. Ook weer geen beschermde titel natuurlijk.

Opname in het BIG-register kan als je minimaal GZ-psycholoog bent. Hiervoor hoef je - in tegenstelling tot wat in een ander antwoord wordt beweerd - niet klinische psychologie als afstudeerrichting te hebben. Ook andere afstudeerrichtingen kunnen toegang bieden tot de GZ-opleiding, mits de basisaantekening psychodiagnostiek is behaald en in de stage een minimaal aantal uren aan diagnostiek en interventie is besteed.

Om tegemoet te komen aan universitair geschoolde psychologen die dus geen beschermde titel hebben als psycholoog, heeft het NIP (Nederlands Instituut voor Psychologen) de titel psycholoog-NIP in het leven geroepen. Dit is een titel die uitsluitend gevoerd mag worden door leden van het NIP, en dat zijn allen psychologen die afgestudeerd zijn aan een erkende universiteit. Met uitzondering van het studentlidmaatschap, maar dat geeft niet het recht tot het voeren van deze titel. Een psycholoog-NIP hoeft niet altijd GZ-psycholoog te zijn, dit kan ook een psycholoog zijn die na de universitaire opleiding geen vervolgopleiding heeft gevolgd.