Is negeren een vorm van experiëtiële vermijding?

In de ACT (Acceptance and Commitment Therapy) probeert men te voorkomen dat je aan experiëtiële vermijding doet.
Maar als je geen aandacht schenkt aan een bepaald (onbehaaglijk) gevoel of gedachte (negeert) is dat dan ook een vorm van experiëtiële vermijding?
Je beseft dus wel die gedachte of gevoel maar gaat er niet op in. Is dat volgens ACT nou wel of niet goed? Maw is dat vermijden of juist niet?

9 jaar geleden

Het beste antwoord

Of negeren vermijding is, vraag je. Dit binnen de ACT- behandeling.

In ACT wordt mensen geleerd zich te richten op zaken die ze op directe wijze kunnen beïnvloeden, zoals hun eigen gedrag, in plaats van controle proberen te krijgen over ervaringen die niet direct te beïnvloeden zijn, zoals emoties en gedachten. Dit impliceert een acceptatiegerichte houding ten opzichte van deze emoties en gedachten.

Binnen deze vorm van therapie wordt gekeken wat de client nodig heeft en met hem/haar besproken volgens welke stappen de therapie verloopt.
- elke stap in de therapie heeft een doel
- elk stap wordt afgestemd op de client
- de client krijgt opdrachten die voor hem/haar op dat moment zinnig zijn
- de client verkrijgt een " bewustwording" .
- de therapeut bespreekt deze opdrachten met de client om van daaruit verder te werken.

De enige die antwoord op je vraag kan geven zijn de therapeut samen met de client. In de therapie gaat het niet om " goed of niet goed " , het gaat om bewustwording.

Je vraag zou goed passen in een therapeut-client gesprek. Omdat dat ook weer een stukje meer bewustwording kan geven.