Intelligent is wat je in aanleg kunt, een indicatie van je verstandelijke vermogens.
Slim is wat je doet ; het gebruiken van je verstandelijke vermogens.

Iemand die heel intelligent is kan hele domme dingen doen. En iemand die niet zo intelligent is, kan toch zijn verstand gebruiken en hele slimme danwel verstandige dingen doen. Waarbij nog wel een nuanceverschil is tussen slim (goed gevonden, spitsvondig, leep, goed gezien) en verstandig (weloverwogen, gebalanceerd, goed beredeneerd).

In de praktijk echter worden de woorden slim, intelligent, verstandig en knap nogal eens door elkaar gebruikt, en is het niet onderscheid niet altijd even duidelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
FilipM
3 jaar geleden
Dus als ik zeg : "Ik ben misschien niet slim ,maar wel intelligent" praat je negatief over jezelf?

Andere antwoorden (8)

Slim is het vermogen veel en snel bij en af te kunnen leren, maar daarmee is nog niet gezegd dat het ook de beste keuze kan maken in acute situaties.
Intelligent is die eigenschap die je in staat stelt snel de beste keuze uit een grote aanbod te kunnen nemen/kiezen. Intelligent is goed en snel aanpassingsgezind.

Dat is het verschil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slim is als je weet hoe je oud en gelukkig moet worden. Intelligentie is als je hersentjes goed werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je gebruikt twee woorden die eigenlijk hetzelfde zijn in een andere context.
Slim gebruik je in een wat oppervlakkigere context, bijvoorbeeld wanneer iemand even een hele slimme zet heeft gedaan. Maar dan kan het nog altijd een persoon zijn met een gemiddeld of zelfs laag intelligentie quotient.
Intelligentie gebruikt men vaker in professioneel verband. Wanneer het gemeten gaat worden bijvoorbeeld op school of in een instituut.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slim ben je als probeert om geen fouten te maken.
Intelligent ben je om als dit soms toch niet lukt om die fouten te herstellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ondanks het zeer goede antwoord van Marleen wil ik er toch nog wat over kwijt.
Om slim te zijn heb je een bepaade intelligentie nodig op in ieder geval een vlak en dit verstandig weten toe te passen zodat je op dat gebied veel rendement hebt.
Intelligentie op zich is algemener, het zegt oa iets over je probleemoplossend vermogen en het herkennen van patronen, structuren en extrapolatievermogen.
Daarmee is intelligentie nog lang niet compleet benoemd.
Zo heb je verbale intelligentie, cogniteive intelligentie, performale intelligentie en ga zo maar door.
Je echte IQ, is dus een gewogen gemiddelde over de hele linie.
Slim zijn is toch wat anders, buitengewoon slimme mensen hoeven helemaal niet een hoog IQ te hebben, ze kunnen alleen zeer goed overweg met dat stuk (je) sterk ontwikkeld verstand en buiten dat uit in de goede zin van het woord.
Voorbeeldje, ik was voor onderzoek in een TU en tesste daar een aantal fysische zaken.
Toen we gingen lunchen was een stel studenten en assistenten beszig met een schakeling met een oscilloscoop. Toen we na het lunchen terug kwamen, zaten ze nog steeds met hetzelfde probleem, een storing die ze niet onder controle kregen.
Ik zag dat de signaaldraad die van de schakeling naar de scoop liep, het kabeltje kruiste waar de insturingsignaal van de patroongenerator doorheen liep en begreep ogeblikkelijk dat dat de oorzaak van de afwijkende meetresultaten was.
Zo vroeg ik, wil het niet lukken? Neen was het gefrustreerde antwoord.
Ik pakte toen de signaalkabel en legde die anders neer zodat de kabels elkaar niet meer kruisten.
Daarmee was de storing verholpen, dit tot vreugde van de club onderzoekers.
Ik zou deze mensen absoluut niet onintelligent willen noemen, mensen die theoretische natuurkunde studeren hebben vaak een (heel) hoog IQ..
Het was echter niet slim om draden met signaal en die van de detectie elkaar te laten kruisen.
Daarom kunnen ook hele intelligente mensen onhandig (niet slim) bezig zijn.
Slimme mensen zoeken vanaf de basis, intelligente mensen zoeken het soms zo ver dat ze het probleem voor hun neus niet zien.
Maar goed dat er slimme, slimme intelligente en intelligente mensen zijn, dat maakt het wel gezelliger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slim is wat je uit je mogelijkheden haalt. Intelligentie hetgeen je als bagage hebt meegekregen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slim bestaat alleen in de beoordeling, intelligent is een maat voor potentieël.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen verschil. Intelligent is het moeilijke woord voor slim. Iemand die slim is, is ook intelligent en andersom.