is liefde wetenschappelijk (door psychologie of wiskunde) te bewijzen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat bedoel je precies? Of je het gevoel van liefde voor iemand kan meten, meten hoeveel liefde er tussen 2 mensen bestaat, of verliefdheid kan aantonen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wetenschapelijk bewijzen dat het gevoel, liefde, echt bestaat... bvd je beweert dat je van iemand houdt, onafhankelijk van hoe zij/hij zich gedraagt; je beweert dat je ervoor van haar/hem niets terug verwacht; dat je altijd de beste voor haar/hem wilt; dat zij/hij -met of zonder je- altijd gelukkig wordt. hoe kan je geliefde wetenschapelijk weten dat dit echt het geval is? 'hoe kunnen we de waarheid van deze aanspraak wetenschappelijk meten?'

Het beste antwoord

Liefde is een persoonlijk gevoel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Liefde in de zin van 'houden van' is niet aantoonbaar.
Maar verliefdheid - de periode dat je echt hoteldebotel bent - is wel aantoonbaar. Er gebeuren dan namelijk hele vreemde dingen in je hersenen. Je bent niet meer in staat om zaken objectief te bekijken. Je hebt geen honger meer. Je kunt niet meer slapen en toch bruis je van de energie.

Er worden hormonen en neurotransmitters (oa. fenylethylamine, noradrenaline, adrenaline, endorfine, dopamine en oxytocine) in de hersenen aangemaakt als de persoon het doelwit van de verliefdheid ziet. De hormonen die vrijkomen zijn verslavend, waardoor de persoon de geliefde zo vaak mogelijk wil zien. Het is een emotionele reactie, vaak irrationeel en primitief. Bijna iedereen kent deze wetenschappelijke verklaring van verliefdheid. Toch houdt men er in het dagelijks leven nauwelijks rekening mee. Als er sprake is van verliefdheid zegt men niet "het is maar gewoon een kwestie van hormonen". Deze wetenschappelijke kennis heeft dus geen invloed op de dagelijkse werkelijkheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is triest, maar liefde bestaat ook al niet. Geen god, dee duivel en geel liefde.
Lust bestaat, en verliefdheid bestaat. Dat was een aantal theedrinkers en geitenwollensokkendragers een doorn in het oog, vandaar dat door de toenmalige damesbladen en herenbladen de liefde werd verzonnen en dat werd ingevoerd om de verkoop te stimuleren.
Dit is een onzinnig verhaal in deze vorm, mar aan de andere kant is het precies zoals het is gegaan. De dames- en herenbladen waren toentertijd de galante literatuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:.(
liefde kan niet bestaan wanneer niemand erin gelooft
amigo
13 jaar geleden
eh.... en hoe zit dat dan met de band tussen ouders en kinderen, dat is geen van beide
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Mion, ik zou zeggen dat dat de echte en enige vorm van liefde die er bestaat, de anderen gaan niet verder dan handel :) deze liefde is niet gelimiteerd aan onze ouders, wij/zij ervaren dezelfde soms ook voor anderen.... mijn vraag heeft betrekking tot deze, de echte 'liefde'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Weldone, door biologische redenen denkt u?
er zijn genoeg datingsites die een match proberen te berekenen en daar toch in de praktijk heel vaak niet in slagen.
maar andere liefdes zijn weer prima te verklaren zoals de onvoorwaardelijke liefde van ouder en kind.
liefde heeft ook veel met geluk te maken als je gelukkig word van een persoon of situatie zal je die meer liefhebben dan iets waar je niet gelukkig van word.

poeh lastig onderwerp mijn antwoord is zeker niet volledig maar misschien helpt het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat is niet te doen. Liefde is een gevoel een aantrekking tot een persoon
13 jaar geleden
Jazeker. Zoals Loenie al aangaf: fenylethylamine. Wat om die reden ook het liefdesmolecuul genoemd wordt.