Waarom kiezen mensen vaak altijd de makkelijkste weg?

Mensen denken vaak niet na en nemen daarom de eerste weg en dat is vaak de makkelijkste weg.
Ik heb het idee dat we ons het prettigst voelen om de makkelijkste weg te kiezen omdat daarbij in onze ogen de minste opstakels komen. Natuurlijk is dit een eerste gedachte en is het vaak zo dat het helemaal niet zo is. Althans, dat die weg waarschijnlijk even gemakkelijk of stoef zal verlopen als die andere weg.

Waarom kiezen wij dan in eerste instantie altijd voor de makkelijkste weg die ons als eerste opkomt? Is dit ook een soort evolutionair gedrag omdat het lijkt dat, dat de makkelijkste weg is zonder of weinig obstakels?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (10)

Hoe kom je bij die stelling? Er zijn ook mensen die de moeilijk(st)e weg kiezen. Zoals ikzelf bijvoorbeeld. Ik ben nogal perfectionistisch en met een moeilijkere weg bereik ik vaker een mooier of beter resultaat. Dus ga ik juist niet voor de makkelijke weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, het is niet altijd zo. Maar vaak zie ik in mijn omgeving dat wel gebeuren.
Ik vind het erg leuk dat jij in tegenstelling tot mijn stelling dus de moeilijkste weg kies.
Ik herken mezelf helemaal niet in wat je schrijft.
Ik denk over belangrijke zaken altijd na, weeg af en beslis pas als ik zeker ben.
In sommige gevallen is er de tijd niet voor en eerlijk gezegd zijn dat ook de gevallen dat ik wel eens de verkeerde beslissing wil nemen, of achteraf denk dat het wel een erg makkelijke keuze is geweest. Maar ook dan zijn de 'goeie' en 'slechte' beslissingen in evenwicht.

Ik zie dat je al 3x het predicaat goeie vraag hebt gegeven, maar volgens mij is je vraag niet op de werkelijkheid gebaseerd... Althans niet op MIJN werkelijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus je zegt, dat wat Dounja hierboven schrijft, het makkelijkste is voor Dounja... Precies zoals ze dat beschrijft is dusdanig handelen het aller-makkelijkste voor Dounja... Kun je dat volgen?...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jij schreef: "In sommige gevallen is er de tijd niet voor en eerlijk gezegd zijn dat ook de gevallen dat ik wel eens de verkeerde beslissing wil nemen, of achteraf denk dat het wel een erg makkelijke keuze is geweest. Maar ook dan zijn de ‘goeie’ en ‘slechte’ beslissingen in evenwicht." En achteraf toch na-denken of het de juiste keuze is geweest. Terwijl je goeie en slechte beslissingen in evenwicht zijn. Dat zou dan toch niet moeten leiden tot na-denken of het wel de juiste is geweest?
vaak altijd... (tja als dat mogelijk is)

Het is niet vaak altijd, maar altijd... Iedereen kiest altijd, maar dan ook altijd en zonder uitzondering de makkelijkste weg... Dat kan zijn door het meteen goed te doen of om het uit te stellen, of om het af te stellen, maar altijd en zonder uitzondering kiest men voor de makkelijkste weg...

De makkelijkste weg is alleen ter beoordeling van degene die kiest... Mensen die erbuiten staan, noemen die weg namelijk bijna zonder uitzondering dat anders dan degene die kiest...

Als iemand slaagt summa cum laude, dan is dat voor die persoon de makkelijkste manier van afstuderen...

En als je het niet eens bent met dit antwoord van XiniX, dan keur het af of verwerp het, dat is dan voor jou de makkelijkste manier om te handelen...

Voor mij was dit waarlijk de makkelijkste manier om dit te beantwoorden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het om willen draaien: waarom zouden mensen de moeilijkste weg kiezen? Dat gebeurt toch alleen als er voordelen aan verbonden zijn?
Welnu, dat is ook het antwoord.

Als mensen niet nadenken over de gevolgen van de weg die ze kiezen, is dat een kwestie van leefwijze. Er zijn nu eenmaal mensen die bijna nergens over nadenken.
14 jaar geleden
Ik vind dat je alle mensen nogal over één kam scheert. Zijn dit de mensen die jij persoonlijk kent? Want dan zou ik je aanraden om misschien eens verder te kijken dan je neus lang is. Er zijn heel wat mensen die absoluut niet voor de makkelijkste weg kiezen, maar de moeilijkere weg waar juist vaak aan het einde meer voldoening te vinden is.
Dit geldt in de belangrijkere beslissingen ook voor mijzelf.
En als je hier op GV af en toe de antwoorden eens leest zie je dat er hier ook heel wat mensen zijn die zeker niet de makkelijkste weg kiezen. Bijv. Dounja is daar een heel goed voorbeeld van met een studie en een huishouden met 4 kinderen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens. Er zijn veel mensen die de makkelijke weg kiezen, maar is dan nou altijd leuk? Vast niet. +1
er zijn er ook velen die altijd en eeuwig de meest moeilijke weg kiezen.....
En dan blijkt na veel gehannes dat het veel eenvoudiger en ook beter had gekund....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms heb je geen keuze en moet je de weg bewandelen die voor jou is weg gelegd. Het maakt eigenlijk niet uit of het nou de makkelijke of de moeilijke weg is het gaat erom hoe je die weg bewandeld, wat je er van kunt leren en wat je met de lessen des levens doet.

En wat voor de één makkelijk lijkt kan voor de ander heel moeilijk zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze te lui zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak is er geen alternatief en kiezen we de weg die we vanzelfsprekend vinden! Pas veel later komen we dan tot de conclusie,dat het of makkelijker of juist veel moeilijker had gekund!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is nog altijd een keuze die je maakt, mensen die de 1e en makkeijkste weg kiezen, kiezen ervoor om hun eigen hachje te redden. Zelfs als ze zo zelfde persoon vinden met die instelling, kunnen ze nog niet liefde ondervinden,en van elkaar houden. De makkelijkste weg houdt in dat er niet aan de gevolgen die het kan hebben word nagedacht, ze maken die keuze uit eigenbelang.
Gevaarlijk zulke mensen, voor anderen.