Hoe kan het dat sommige mensen een hoger niveau doen ( bijv vwo) en dus slimmer zijn dan andere mensen zijn hun hersenen beter ontwikkelt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Omdat mensen (gelukkig maar denk ik) heel complex in elkaar zitten. Er is dmv trainen iets te bereiken en door zg talent. Het trainen zou ieder gemotiveerd persoon kunnen doen en daarmee bereikt hij dan het voor hem maximaal haalbare. Heel bot durf ik toch te beweren dat het maximaal haalbare gewoon niet voor iedereen gelijk is en dan kun je oefenen tot je een ons weegt het helpt je niet. En dan zijn zijn er in het kennisgebied (wat je intelligentie zou kunnen noemen) ook nog grote verschillen. De ene persoon leert moeiteloos een taal maar begrijpt niks van bijv rekenen of heeft geen ruimtelijk inzicht. Een ander heeft het weer andersom en een derde (de bofferd) kan het allemaal moeiteloos. Maar ze hebben bijv allemaal weer helemaal geen gevoel voor muziek en dat heeft weer iemand anders die verder niet goed is in talen en absoluut niet kan rekenen (alleen als voorbeeld). De term intelligentie hangt aan bepaalde zaken waar iemand goed in kan zijn, en mensen die veel van die zaken goed kunnen noemen we daarom intelligenter dan mensen die die zaken minder goed kunnen. Maar een groot aantal kwaliteiten worden niet meegewogen bij een intelligentie test. Of iemand dus muzikaal is of sociaal voelend of verschrikkelijk goed in een bepaalde sport. Intelligentie is dus maar 1 aspect en ik denk dat mensen hier (behoorlijk) in kunnen verschillen, net zo als in al die andere aspecten die een mens een mens maken. En het komt dus door aanleg die al dan niet is ontwikkeld. Want je kunt nog zoveel aanleg hebben als je er niets mee doet komt er ook niets uit.

Iedereen is anders en iedereen doet wat hij kan. VWO betekent niet dat die gene slimmer is. Iemand met VWO kan alleen vaak sneller dingen begrijpen en kan meer opvangen in 1. Maar dat maakt helemaal niet uit... je doet wat je kan!

Het heeft niet altijd te maken met het denk en werkniveau. Soms is iemand totaal niet geinteresseerd in school. Hij of zij zou het qua verstand best kunnen, maar bijvoorbeeld qua persoonlijkheid of interesse niet. Vaak zie je die mensen op latere leeftijd door ontwikkelen. De zogenoemde laatbloeier! Ik ken zeer intelligente mensen, die nooit gestudeerd hebben! En daarbij, streetwise is ook een belangrijke 'opleiding'.... niet alles is op school te leren en het soort opleiding zegt niks over wat je kunt en waar je toe in staat bent!

Een hoger niveau onderwijs volgen is geen garantie voor slimmer zijn. Meestal betekent het alleen maar dat die persoon zijn/haar hersens beter gebruikt en dat hij/zij beter in staat is grote hoeveelheden theorie op te nemen. De vraagstelling is gebrekkig dus ik ga ervan uit dat met het tweede deel van de vraag bedoeld wordt "hoe kan het dat mensen die een hoger niveau doen hun hersenen beter ontwikkelen". Ook dit is niet juist. Hoger onderwijs volgen houdt niet per definitie in dat de hersenen zich beter ontwikkelen. Wel onthouden deze mensen over het algemeen meer theoretische informatie. Slim zijn is juist het gebruiken van alle mogelijke middelen om een doel te bereiken. Dus ook bij het ontbreken van theoretische achtergrondinformatie het doel bereiken.

Er is wel een beetje een link met ontwikkeling van de hersenen. Een tekort aan voedingsstoffen in je kindertijd zorgt voor een lager IQ, evenals een teveel aan gifstoffen. Vooral in arme landen zie je dit. De hersenen van baby's worden aangetast doordat ze bv uit bedelen worden genomen en dus veel uitlaatgassen inademen. Als ze bv op 2 jarige leeftijd geadopteerd worden is het al te laat.

De ene mens is in aanleg intelligenter dan de andere mens. Zijn/haar vermogen om de wereld te begrijpen en dingen te leren zijn in aanleg beter aanwezig. Verder spelen motivatie, en concentratievermogen en sociale intelligentie ook een rol. Ieder mens heeft een plafond, en een bepaalde aanleg, en we zijn allemaal nodig in deze wereld, dat is heel mooi. Stel je voor dat er alleen maar professoren waren...

Wie unief gedaan heeft is niet noodzakelijk slimmer dan wie dat niet gedaan heeft. Ik ben er van overtuigd dat een goed geheugen beter is dan hoge intelligentie. Ik ken een man die tot 14 jaar heeft schoolgelopen en die is de intelligentste van mijn vrienden. Maar hij onthoudt alles wat hij leest. Ik heb in mijn vriendenkring ook een universitair die nummer 1 in de straat nog niet vindt. :-)

Hun hersenen zijn niet beter ontwikkeld maar van nature anders geprogrammeerd en daardoor kunnen ze ook andere zaken op een andere manier en aan een ander tempo verwerken. Daardoor lijkt het alsof ze slimmer zijn maar daarom is dat nog niet zo. Want het is niet omdat iemand een bepaalde richting volgt en ook hoge punten scoort in die richting dat die persoon ook écht alles begrepen heeft wat die leert. Sommige mensen leren gewoon makkelijk van buiten. Je komt er later nog wel achter dat slim zijn een heel ruim begrip is waar heel veel misvattingen over bestaan. Trouwens wat is dat? Slim zijn. Ik heb dat altijd zo'n overroepen uitdrukking gevonden. Volgens mij is iedereen, algemeen bekeken, op een unieke specifieke manier even slim of even dom. Het is maar hoe je jouw brein instelt om er naar te willen kijken ;-) Anyway.... Have Fun Any Way!

De hersenen van een intelligent persoon zijn niet beter ontwikkeld. de netwerken zijn anders aangelegd! Zie hersenen als een computer. In computers zit ook veel verschil. Meer bestanden, sneller oppikken van bestanden via het netwerk, groter geheugen met meer invulling, beter creatief programma enz. Het inrichten van de menselijke computer begint al vanaf de geboorte. De natuur van het kind, de genen van de ouders/familie en de opvoeding beginnen te bepalen hoe het kind in het leven staat. Elk kind is nieuwsgierig en dus ook leergierig. Veel ouders zullen vaak hebben verzucht; " ik wordt stapeldol van de hele dag;'waarom? hoe kan dat'? Indien een moeder er steeds op in gaat en ook uitlegt 'waarom' zal zo'n kind steeds meer informatie krijgen en dat zet zich vast in een bestandje dat op één of andere manier vaak weer tevoorschijn gehaald wordt. Mijn zoon bijv.heb ik al als baby zijnde dagelijks voorgelezen. Elke dag begon ik het voorlezen met het ABC liedje. Al kon hij nog niet praten, de informatie van het liedje zette zich toch vast in zijn hersenen. Toen hij begon met praten, kwam na het 'mama',papa' als eerste het alfabet. Hij zong het meteen mee. Doordat hij altijd wou lezen en ik hem dat ook aanbood, daarbij de letters aanwees die erbij hoorde, werd de link al snel gelegd en op zijn vierde las hij al mee met de ondertiteling op tv. Op zijn vijfde las hij in het voorbijgaan al vijftienletterige woorden, in groep 4 zat hij qua leesniveau al op dat van groep 8. Zijn taalnetwerk werd dus veel gebruikt en dan zijn de bestandjes snel uit het geheugen gehaald. Steeds weer herhalen doet een netwerk sneller de bestandjes tevoorschijn toveren. Als je makkelijk leest en graag wilt weten, ga je vanzelf je hersenen invullen met data en als je dan ook nog creatief denkt en zelf oplossingen moet zoeken, heb je de beste vooruitzichten om intelligent te worden. De eerste jaren van het leven zijn daarom van groot belang. Indien de ouders uit het hoger onderwijs komen, is het vaak zo dat de kinderen dit niveau ook hebben. Ze vangen in hun prille jeugd al andere info op uit hun omgeving dan een kind met meer ongeletterde ouders. Ze worden ook vaker gepusht op school goed te presteren en het is hun vaak ingegeven dat ze dit aan hun stand verplicht zijn. Het karakter van het kind bepaalt dan of ze hierin meegaan.

Beter ontwikkeld, uiteraard, maar ook in aanleg vaak beter in staat OM zich te ontwikkelen. Het precieze geheim van intelligentie is nog lang niet ontrafeld- daarvoor is het veel te complex, met zowel nature- als nurture-invloeden (aangeboren en omgeving), maar we weten inmiddels dat mensen die hoog scoren op intelligentietests, meer grijze en witte stof in hun hersenen hebben die zorgt voor de communicatie tussen de cellen onderling. Letterlijk : verbanden leggen. Er is echter ook weer een verschil tussen mannen en vrouwen, dus heel duidelijk is het allemaal nog niet. WEL duidelijk is dat mensen die op de hogere vormen van onderwijs over het algemeen beter zijn uitgerust om veel en snel te leren, maar ook zij moeten er gewoon voor werken. De 'paadjes' in hun hoofd slijten echter blijkbaar sneller in. Intelligente mensen hebben echter niet meer hersenen of meer hersenoppervlak/meer windingen ; het lijkt vooral de sámenstelling van de hersenen die bepalend is voor de intelligentie. En die wordt grotendeels al voor de geboorte zowel langs erfelijke lijn als door invloeden van buitenaf (stress, medicijnen, voeding) OOK al in de baarmoeder, bepaald. En wat er na de geboorte met die aanleg gebeurt, bepaalt dus voor een groot deel de omgeving waarin iemand opgroeit. Toegevoegd na 1 minuut: Waarbij nog maar even ten overvloede gezegd moet worden dat intelligentie GEEN garantie / graadmeter is voor succes in het leven of zelfs in de carrière, maar daarover is op GV al heel veel geschreven. Intelligente mensen kunnen buitengewoon dom doen, waar minder intelligente mensen bloed-efficient met hun 'beperkte middelen' om kunnen gaan.

Iemand met een gemiddelde intelligentie (begaafd), wat weer afhankelijk is van verschillende factoren zoals bijv. Voeding! en aanleg, Inlevingsvermogen (belangrijk), doorzettingsvermogen, motivatie en een goede sociale ontwikkeling kan net als hoogbegaafde scholieren gewoon zijn VWO diploma halen. Waar een wil is is een weg, soms ver weg maar hij is er!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100