Hoe kan het dat sommige mensen een hoger niveau doen ( bijv vwo) en dus slimmer zijn dan andere mensen zijn hun hersenen beter ontwikkelt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry seemeermin, maar het is lang geleden dat ik zulke grote vooroordelen heb gelezen...
Powergen
11 jaar geleden
Lijkt wel of vmbo'ers alleen maar willen afwassen ofzo
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en alsof vwo'ers geen idee hebben van wat er in de keuken gebeurt... alsof die daar nooit komen en niet gewoon prima kunnen koken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ert1: Seemeermin probeert hiermee te bewijzen dat iemand op het vmbo veel praktischer is ingesteld en veel beter met zijn handen kan werken (er wordt alleen vergeten dat je ook vmbo-t hebt en daar doen ze ook weinig met die handjes) en dat vwo'ers alleen maar met hun hoofd kunnen werken. Totaal onzin natuurlijk en als het een antwoord was geweest waren er heel veel minnen gekomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha Duthcheese, die is goed!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
locman: dutcheese is niet serieus, seemeermin waarschijnlijk wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Seemeermin wilde volgens mij gewoon een cliché aanhalen en clichés zijn altijd extremer gebekt dan de algemene werkelijkheid. Het is net zoals bij het verhaal van de ambtenaren. Er wordt vaak gezegd 'pak hunne stylo af en ze zijn verloren' of 'geef de bediende een baksteen en hij bijt er zijn tanden op stuk'
Uiteraard gaat ook die uitspraak niet op voor iedereen maar dit is gewoon een gezegde om de mythe rond de zogenaamde onomkeerbare domheid van de arbeider en de zogenaamde onomkeerbare intelligentie van de bediende te ontkrachten. En wat gebeurde er met seemeermin?
Die zwijgt hier in alle talen....
wie is hier nu de slimste? Hahahahahaha Anyway.... Have Fun Any Way!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja seemeermin, het blijven enorme vooroordelen waarbij je hele groepen over 1 kam scheert. Het slaat echt nergens op!

Het beste antwoord

Omdat mensen (gelukkig maar denk ik) heel complex in elkaar zitten. Er is dmv trainen iets te bereiken en door zg talent.

Het trainen zou ieder gemotiveerd persoon kunnen doen en daarmee bereikt hij dan het voor hem maximaal haalbare.

Heel bot durf ik toch te beweren dat het maximaal haalbare gewoon niet voor iedereen gelijk is en dan kun je oefenen tot je een ons weegt het helpt je niet.

En dan zijn zijn er in het kennisgebied (wat je intelligentie zou kunnen noemen) ook nog grote verschillen. De ene persoon leert moeiteloos een taal maar begrijpt niks van bijv rekenen of heeft geen ruimtelijk inzicht. Een ander heeft het weer andersom en een derde (de bofferd) kan het allemaal moeiteloos.

Maar ze hebben bijv allemaal weer helemaal geen gevoel voor muziek en dat heeft weer iemand anders die verder niet goed is in talen en absoluut niet kan rekenen (alleen als voorbeeld).

De term intelligentie hangt aan bepaalde zaken waar iemand goed in kan zijn, en mensen die veel van die zaken goed kunnen noemen we daarom intelligenter dan mensen die die zaken minder goed kunnen.

Maar een groot aantal kwaliteiten worden niet meegewogen bij een intelligentie test. Of iemand dus muzikaal is of sociaal voelend of verschrikkelijk goed in een bepaalde sport.

Intelligentie is dus maar 1 aspect en ik denk dat mensen hier (behoorlijk) in kunnen verschillen, net zo als in al die andere aspecten die een mens een mens maken.
En het komt dus door aanleg die al dan niet is ontwikkeld. Want je kunt nog zoveel aanleg hebben als je er niets mee doet komt er ook niets uit.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi

Andere antwoorden (10)

Iedereen is anders en iedereen doet wat hij kan. VWO betekent niet dat die gene slimmer is. Iemand met VWO kan alleen vaak sneller dingen begrijpen en kan meer opvangen in 1. Maar dat maakt helemaal niet uit... je doet wat je kan!
11 jaar geleden
Het heeft niet altijd te maken met het denk en werkniveau.
Soms is iemand totaal niet geinteresseerd in school. Hij of zij zou het qua verstand best kunnen, maar bijvoorbeeld qua persoonlijkheid of interesse niet. Vaak zie je die mensen op latere leeftijd door ontwikkelen. De zogenoemde laatbloeier!

Ik ken zeer intelligente mensen, die nooit gestudeerd hebben! En daarbij, streetwise is ook een belangrijke 'opleiding'.... niet alles is op school te leren en het soort opleiding zegt niks over wat je kunt en waar je toe in staat bent!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een hoger niveau onderwijs volgen is geen garantie voor slimmer zijn. Meestal betekent het alleen maar dat die persoon zijn/haar hersens beter gebruikt en dat hij/zij beter in staat is grote hoeveelheden theorie op te nemen.

De vraagstelling is gebrekkig dus ik ga ervan uit dat met het tweede deel van de vraag bedoeld wordt "hoe kan het dat mensen die een hoger niveau doen hun hersenen beter ontwikkelen".

Ook dit is niet juist. Hoger onderwijs volgen houdt niet per definitie in dat de hersenen zich beter ontwikkelen. Wel onthouden deze mensen over het algemeen meer theoretische informatie.

Slim zijn is juist het gebruiken van alle mogelijke middelen om een doel te bereiken. Dus ook bij het ontbreken van theoretische achtergrondinformatie het doel bereiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is wel een beetje een link met ontwikkeling van de hersenen. Een tekort aan voedingsstoffen in je kindertijd zorgt voor een lager IQ, evenals een teveel aan gifstoffen.
Vooral in arme landen zie je dit. De hersenen van baby's worden aangetast doordat ze bv uit bedelen worden genomen en dus veel uitlaatgassen inademen. Als ze bv op 2 jarige leeftijd geadopteerd worden is het al te laat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je dat vooral in arme landen ziet verklaart dat niet waarom 50-60% van de kinderen in Nl naar het vmbo gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het niveau van het Nederlandse vmbo is hoger dan dat van de middelbare scholen in 'arme landen'.
Ik geef les aan een universiteit, maar het is ongeveer Nederland MBO niveau.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, en wat is je punt? De vraag gaat over kinderen hier, niet over kinderen in 'arme landen' en je antwoord geeft een argument over kinderen in 'arme landen'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het punt is dat hersenen wel degelijk kunnen achterblijven in ontwikkeling door een tekort aan voedingsstoffen of de vernieling in geholpen worden door een teveel aan gifstoffen.
Gelukkig komt dat in Nederland inderdaad veel minder voor.
De vraag was naar de relatie tussen ontwikkeling van de hersenen en intelligentie en ik zei dat die relatie er wel kan zijn. 'Een beetje' voegde ik er aan toe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap je punt wel maar dat is hier gewoon niet relevant gezien het grote aantal kinderen op het vmbo en het extreem kleine aantal kinderen wat in Nederland een tekort aan voedingsstoffen heeft (of teveel aan gifstoffen). Jouw argument kan dus geen antwoord zijn op de vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ert: door het gebruik VWO maakt de vraagsteller duidelijk dat het om mensen in Nederland gaat, het verschil in intelligentie dus tussen Nederlanders onderling.
De ene mens is in aanleg intelligenter dan de andere mens. Zijn/haar vermogen om de wereld te begrijpen en dingen te leren zijn in aanleg beter aanwezig.
Verder spelen motivatie, en concentratievermogen en sociale intelligentie ook een rol.

Ieder mens heeft een plafond, en een bepaalde aanleg, en we zijn allemaal nodig in deze wereld, dat is heel mooi. Stel je voor dat er alleen maar professoren waren...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wie unief gedaan heeft is niet noodzakelijk slimmer dan wie dat niet gedaan heeft.
Ik ben er van overtuigd dat een goed geheugen beter is dan hoge intelligentie.
Ik ken een man die tot 14 jaar heeft schoolgelopen en die is de intelligentste van mijn vrienden. Maar hij onthoudt alles wat hij leest.
Ik heb in mijn vriendenkring ook een universitair die nummer 1 in de straat nog niet vindt. :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hun hersenen zijn niet beter ontwikkeld maar van nature anders geprogrammeerd en daardoor kunnen ze ook andere zaken op een andere manier en aan een ander tempo verwerken.
Daardoor lijkt het alsof ze slimmer zijn maar daarom is dat nog niet zo.
Want het is niet omdat iemand een bepaalde richting volgt en ook hoge punten scoort in die richting dat die persoon ook écht alles begrepen heeft wat die leert.
Sommige mensen leren gewoon makkelijk van buiten.

Je komt er later nog wel achter dat slim zijn een heel ruim begrip is waar heel veel misvattingen over bestaan.

Trouwens wat is dat?
Slim zijn.
Ik heb dat altijd zo'n overroepen uitdrukking gevonden.
Volgens mij is iedereen, algemeen bekeken, op een unieke specifieke manier even slim of even dom.
Het is maar hoe je jouw brein instelt om er naar te willen kijken ;-)

Anyway.... Have Fun Any Way!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De hersenen van een intelligent persoon zijn niet beter ontwikkeld. de netwerken zijn anders aangelegd!
Zie hersenen als een computer. In computers zit ook veel verschil. Meer bestanden, sneller oppikken van bestanden via het netwerk, groter geheugen met meer invulling, beter creatief programma enz.
Het inrichten van de menselijke computer begint al vanaf de geboorte. De natuur van het kind, de genen van de ouders/familie en de opvoeding beginnen te bepalen hoe het kind in het leven staat. Elk kind is nieuwsgierig en dus ook leergierig. Veel ouders zullen vaak hebben verzucht;
" ik wordt stapeldol van de hele dag;'waarom? hoe kan dat'? Indien een moeder er steeds op in gaat en ook uitlegt 'waarom' zal zo'n kind steeds meer informatie krijgen en dat zet zich vast in een bestandje dat op één of andere manier vaak weer tevoorschijn gehaald wordt.
Mijn zoon bijv.heb ik al als baby zijnde dagelijks voorgelezen. Elke dag begon ik het voorlezen met het ABC liedje. Al kon hij nog niet praten, de informatie van het liedje zette zich toch vast in zijn hersenen. Toen hij begon met praten, kwam na het 'mama',papa' als eerste het alfabet. Hij zong het meteen mee. Doordat hij altijd wou lezen en ik hem dat ook aanbood, daarbij de letters aanwees die erbij hoorde, werd de link al snel gelegd en op zijn vierde las hij al mee met de ondertiteling op tv. Op zijn vijfde las hij in het voorbijgaan al vijftienletterige woorden, in groep 4 zat hij qua leesniveau al op dat van groep 8. Zijn taalnetwerk werd dus veel gebruikt en dan zijn de bestandjes snel uit het geheugen gehaald.
Steeds weer herhalen doet een netwerk sneller de bestandjes tevoorschijn toveren.
Als je makkelijk leest en graag wilt weten, ga je vanzelf je hersenen invullen met data en als je dan ook nog creatief
denkt en zelf oplossingen moet zoeken, heb je de beste vooruitzichten om intelligent te worden.
De eerste jaren van het leven zijn daarom van groot belang. Indien de ouders uit het hoger onderwijs komen, is het vaak zo dat de kinderen dit niveau ook hebben.
Ze vangen in hun prille jeugd al andere info op uit hun omgeving dan een kind met meer ongeletterde ouders. Ze worden ook vaker gepusht op school goed te presteren en
het is hun vaak ingegeven dat ze dit aan hun stand verplicht zijn. Het karakter van het kind bepaalt dan of ze hierin meegaan.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, sorry, maar ik heb mijn beide zonen gelijk opgevoed en in de beginjaren heb ik ook van alles gedaan maar het resultaat gaat toch uiteen lopen omdat de ene zwaar dyslectisch blijkt te zijn. Verder heb jij de interesse en de lol erin om je kinderen van alles te leren en dat hoort vaak ook wel bij ouders met een hoge opleiding waarvan de kinderen vaak ook wel slim zijn. Denk jij nu echt dat jouw kind niet zover zou zijn met lezen als jij niets had aangeboden? Veel ouders houden hun hb kinderen zelfs tegen en NOG leren die lezen voor ze naar school gaan. Met 5 jaar de ondertiteling kunnen lezen is zo apart dat het vreemd zou zijn om dat aan de boekjes en je abc te wijden want dan zouden toch wel 75% van de kinderen dat moeten kunnen. Het zit er bij jouw kind gewoon in en omdat jij je kind stimuleerde kwam het er nog eerder uit maar als jij dat niet had gedaan was jouw kind heus ook wel zover gekomen, misschien dan niet groep 8 nivo in groep 4 maar in groep 5 maar het uiteindelijke nivo in groep 8 zou elkaar niets hebben ontlopen. Volledig onthouden van letters en boeken en je kind niet naar school sturen is natuurlijk wat anders.
amc
11 jaar geleden
Tja, dyslectie merk je pas later en dan heeft stimulatie om te lezen ook geen effect. Het kind ziet het dan namelijk niet. Ik leerde mijn kind bewust zo vroeg lezen omdat iedereen in mijn mans familie dyslectisch was, althans alle jongens. Zowel de zonen als de kleinzonen. Ik wou dat voorwezen en omdat een kind tot zijn derde het meest en makkelijkst leert, dacht ik; 'baat het niet, dan schaadt het niet'. Omdat ikzelf altijd graag en veel las, heb ik hem het lezen zo leuk mogelijk gemaakt en we deden het dan ook spelenderwijze. Gelukkig heb ik hem nooit hoeven stimuleren, hij wou het zelf omdat hij het leuk vond. Mijn knul is zeker niet hoogbegaafd, want hoofdrekenen en tafels kreeg ik er niet in. (misschien omdat ik er zelf een hekel aan had? :)
Gelukkig is er wiskunde, logisch rekenen en hoewel ik dit nooit begreep, hij wel! Hij denkt creatief en dat maakt hem intelligent. Zelf ben ik weleens benieuwd of hij zo ver gekomen was zonder al de aandacht die ik hem gegeven heb. Hij heeft nl. een autistische stoornis ( is daarvoor op zijn 9de gediagnosticeerd). Op de basisschool was men op de hoogte. Scoorde cito op havo-vwo met hoog bovengemiddeld IQ maar haalde de brugklas HAVO niet.
Het VMBO-t was ook op de hoogte maar hij doorliep relaxed deze school en sloot af met hoge cijfers. Is doorgestroomd naar HAVO 4 en daar zit hij nu. Weer geen onvoldoendes, geen problemen en deze school heb ik niets over zijn autisme gezegd. Wilde hem een kans geven 'normaal' gezien te worden. Ik heb tot nu toe niets gehoord van de school over moeilijkheden, alleen dat hij wel erg individualistisch was :). Zijn ADHD is hij overheen gegroeid en zelfs ik twijfel serieus over zijn vermeende autisme. Daarom dus mijn twijfels of hij het zonder mijn instinctieve structuur die ik hem altijd bood en mijn stimulatie ook zover geschopt had. Ik heb ook altijd 'ritalin'
ed geweigerd, hoewel het me vanwege de ADHD bijna opgedrongen werd. Ik denk dan ook niet dat voor elk kind geldt dat intelligentie er altijd wel uitkomt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt dyslectie ECHT niet voor zijn door vroeg te beginnen met lezen. Ik heb juist heel veel aangeboden aan dit kind en dat heeft misschien resultaat gehad maar niet voldoende. Jouw kind heeft gewoon geen dyslectie, net zoals mijn oudste dat niet heeft en de halve mannelijke kant van mijn familie wel. Resultaten uit het verleden.... Een kind moet ergens wel voor open staan en dat stond jouw kind op dat moment. Als het open staat voor wiskunde en je biedt dat aan dan leert dat kind dat maar het is niet gezegd dat dat kind het later niet ook snel had opgepikt. Denk je nu werkelijk dat als iedereen lezen aanbiedt aan elke kind onder de vier dat dan elk kind ook de ondertiteling leest met vijf?
Beter ontwikkeld, uiteraard, maar ook in aanleg vaak beter in staat OM zich te ontwikkelen.

Het precieze geheim van intelligentie is nog lang niet ontrafeld- daarvoor is het veel te complex, met zowel nature- als nurture-invloeden (aangeboren en omgeving), maar we weten inmiddels dat mensen die hoog scoren op intelligentietests, meer grijze en witte stof in hun hersenen hebben die zorgt voor de communicatie tussen de cellen onderling. Letterlijk : verbanden leggen. Er is echter ook weer een verschil tussen mannen en vrouwen, dus heel duidelijk is het allemaal nog niet.

WEL duidelijk is dat mensen die op de hogere vormen van onderwijs over het algemeen beter zijn uitgerust om veel en snel te leren, maar ook zij moeten er gewoon voor werken. De 'paadjes' in hun hoofd slijten echter blijkbaar sneller in.

Intelligente mensen hebben echter niet meer hersenen of meer hersenoppervlak/meer windingen ; het lijkt vooral de sámenstelling van de hersenen die bepalend is voor de intelligentie. En die wordt grotendeels al voor de geboorte zowel langs erfelijke lijn als door invloeden van buitenaf (stress, medicijnen, voeding) OOK al in de baarmoeder, bepaald. En wat er na de geboorte met die aanleg gebeurt, bepaalt dus voor een groot deel de omgeving waarin iemand opgroeit.

Toegevoegd na 1 minuut:
Waarbij nog maar even ten overvloede gezegd moet worden dat intelligentie GEEN garantie / graadmeter is voor succes in het leven of zelfs in de carrière, maar daarover is op GV al heel veel geschreven.
Intelligente mensen kunnen buitengewoon dom doen, waar minder intelligente mensen bloed-efficient met hun 'beperkte middelen' om kunnen gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iemand met een gemiddelde intelligentie (begaafd), wat weer afhankelijk is van verschillende factoren zoals bijv. Voeding! en aanleg, Inlevingsvermogen (belangrijk), doorzettingsvermogen, motivatie en een goede sociale ontwikkeling kan net als hoogbegaafde scholieren gewoon zijn VWO diploma halen. Waar een wil is is een weg, soms ver weg maar hij is er!