Depot sterker dan oraal? (anti psychotica)

Een vriend van mij krijgt depot prikken voor zijn psychose.
Nu gaat het binnenkort weer beginnen met pillen.
Mijn vraag is, moet hij oppassen als hij weer begint met pillen? Ik heb ergens gelezen dat depot prikken veel sneller werken, en dat pillen soms de helft niet in het bloed opnemen.
Kan hij weer terugvallen in een psychose?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (2)

Het gaat erom dat de werkzame stof in de hersenen terecht komt. Bij prikken gaat het goedje direct de bloedbaan in en van daaruit is het binnen een minuut waar het moet zijn. Pillen duren ongeveer 45 minuten voordat ze helemaal zijn opgenomen in het bloed. Dat de stof niet opgenomen wordt komt zelden voor.

Nadeel van pillen is vooral dat de patient kan vergeten ze in te slikken. Bij sommige psychoses heb je te maken met een verwardheid waardoor prikken beter is: de arts heeft er dan zicht op dat het medicijn wel genomen wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat om depotmedicatie. Die wordt in de spier geïnjecteerd en vormt daar een reservoir van waaruit gedurende één tot meerdere weken de werkzame stof geleidelijk afgegeven wordt. Zie het antwoord van Bastanovum.
Het depot , gegeven in doorgaans de M. Gluteus (bilspier)
staat langzaam de werkzame stof (imap oid) af en geeft in het begin per tijdseenheid meer af dan aan het eind van de periode.
Dat betekent dat de spuit in het begin werkzamer is dan aan het eind, het depot wordt immers kleiner.
Ga je op pillen over , dan is -mits juist ingenomen- over de lange tijd gemeten de hoeveelheid werkzame stof in het bloed stabieler, maar over de korte tijd gemeten juist NIET.
De spuiten worden gegeven omdat mensen met psychische aandoeningen soms vergeten hun medicijnen in te nemen.
Als je vriend op de pillen gezet wordt, is er vertrouwen dat hij de pillen op de juiste wijze inneemt.
Korte tijd na inname is de werkzame dosis in hebt bloed wat hoger en als ze zijn uitgewerkt zijn wat lager, dus hetzelfde effect als bij de spuit maar dan op een dag in plaats van per maand.
De heftiger schommelende dosis oraal ingenomen kan
dus andere werkingen en bijwerkingen hebben
dan de spuit, zelfs als correct wordt ingenomen.
Er hangt dus zeer veel af van de therapietrouw en - zeker in het begin - zou toezicht op zijn medicijn gebruik zeer gewenst zijn.
Een ander aspect is dat mensen soms teveel medicijnen in een keer innemen en (ernstig) in de problemen kunnen raken, net als bij het niet innemen maar dan om een totaal andere reden.

Ik raad aan dat als het met de pillen niet goed lukt , de arts te vragen weer op de spuit over te gaan.

Ook geef je aan dat niet alle werkzame stof bij pillen wordt opgenomen. Dat is inderdaad een probleem en hangt ook nog eens af van het lichaam van de persoon en wat er bij gegeten/ gedronken wordt.

Dat zijn allemaal problemen die de injectie voorkomt.
Die heeft echter als nadeel dat op de plek van de spuit weefselreacties kunnen ontstaan die oa. pijn geven, ook langer na de reactie.
Dat komt niet door de prik zelf maar door de werkzame stof.
Hopelijk is het zo wat begrijpelijker.