Als het perfectionisme voortkomt uit een vorm van autisme, dan is die kans wel aanwezig.

Ook kunnen jongeren met perfectionistische ouders eerst gaan rebelleren en daarna zelf perfectionistisch worden.
Zonder te weten waar het perfectionisme vandaan komt is hier echter niet eenduidig op te antwoorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Perfectionistische ouders kunnen dit gedrag zeker meegeven aan hun kinderen. Wanneer je als kind ook al alles zo perfect mogelijk van je ouders moet doen, of wanneer je ziet dat je ouders zelf ook alles perfect willen doen, en het nooit goed genoeg is, dan neem je dit langzaam over.

De kans is groot dat het zo gaat, maar het is niet altijd zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Kinderen komen vaak in opstand tegen zulke extreme eigenschappen van hun ouders, en zullen er alles aan doen om zo niet te worden.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Nee dat hoeft niet. In mijn familie zit zo'n ouder echtpaar en die hebben een dochter die dat ook is maar hun zoon is heel anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zo uitpakken.. maar de kans is groot dat kinderen van perfectionistische ouders faalangst hebben (ze leren van jongsaf aan dat ze het niet goed genoeg doen, volgens de ouders kan het altijd beter).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet per definitie. Gedrag is niet 100% over erfbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hoeft niet. Juist omdat de ouders zo perfectionisten zijn kunnen de kinderen onzeker van worden waardoor ze chaotisch worden.
Dit is ook afhankelijk van hoe de ouders de perfectionisme overdragen aan de kinderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Toen ik op de basisschool werkte verbaasde het me zelfs, want de kinderen met de 'rijke' ouders waren stuk voor stuk de kinderen met de grootste mond en haalde over het algemeen ook slechtere punten dan kinderen van ouders met een gemiddeld inkomen.
Ik denk dat als ze ouder zijn het misschien wel kunnen gaan over nemen, maar als ze noch zijn absoluut niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijdens onze opvoeding zijn we vaak dag en nacht rond onze ouders. Zij zijn voor ons, onze grootste voorbeeld om het leven te leren ontdekken. Zeker tot een jaar of 16. De pubertijd is misschien wel om ons los te maken van onze ouders, maar dan nog hebben zij een enorme invloed op ons.

Zo gaat het zeker nog door tot ver in onze volwassenheid.

Ik vind het dus helemaal niet vreemd dat wij vaak op onze ouders lijken (uitzonderingen daar gelaten). Sterker nog ik zou het vreemd vinden als dit niet zo was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Perfectionisme is erfelijk inderdaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker weten. In enkele gevallen niet als het kind misschien iets mankeert ofzo. Maar dat krijgen ze gratis van hun voorbeeldmodellen mee. Ik kan me voorstellen dat de kinderen in hun pubertijd daar tot op zekere hoogte bewust van worden en er misschien tegen verzetten. Maar dat is dat een lastige klus.
Overigens hoeven perfectionistische kinderen niet persé perfectionistische ouders te hebben.