Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Nou,eigenlijk niet geloof ik want dat gaat dan uiteindelijk aan jouw geweten knagen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

wraak nemen niet, voor jezelf opkomen wel.
als je wraak neemt, verlaag je je tot hetzelfde niveau als degene die je onrecht heeft aangedaan.
dat is iets wat even enorm kan bevredigen, maar op den duur kan je hier niet trots op zijn.
de beste wraak is toch om een fijn leven te lijden en gelukkig te zijn.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Effe tussendoor: hoe kan je nou een fijn leven lIJden met een lange ij??? ;-)
Verder een +
Rieneke1
13 jaar geleden
haha sorry, je hebt gelijk, dank voor de plus :)
Het eerste gevoel is vast op beide: JA
Ik denk echter dat het op de lange termijn niet goed is voor je zelfvertrouwen omdat je moeite krijgt omdat je zulke "slechte" dingen moet doen om een probleem aan te pakken. Vervolgens zal je ego er ook niet beter van worden
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
C+
Wraak kan heel zoet zijn. Ooit is het voor mijn ego en zelfvertrouwen erg goed geweest en tot op de dag van vandaag kan ik er soms nog om glimlachen.
Let wel, ik heb niemand schade berokkend, maar op dat punt in mijn leven was het voor mijn welbevinden nodig. Het was een privé kwestie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor je ego is het wel goed, die wordt dan groter. Je echte zelf verdwijnt echter meer naar de achtergrond. Zelfvertrouwen wordt alleen groter als je dat gebaseerd heb op je ego.

Een betere oplossing is de ander vergeven, of als ie doorgaat met rottige dingen hem/haar een spiegel voorhouden.

Toegevoegd na 9 minuten:
Een goed voorbeeld van wraak nemen dat goed is voor je ego en zelfvertrouwen is het over en weer beschieten van elkaar tussen Israel en Palestina, of Noord en Zuid Korea.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wraak voelt even goed. Maar als je rationeel denkt, en je je ook goed kan inleven in de situatie van de 'tegenpartij' dan kom je misschien wel tot het besef dat vuur met vuur bestrijden helemaal geen zin heeft.
Wees liever positief over de situatie, en schuif al die negativiteit naar het vakje 'ervaringen' in je brein. Leer van alles wat je meemaakt en laat 'het duiveltje' niet de macht en kracht krijgen! Dit is het zeker niet waard!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wraak is niet goed vòòr je ego, maar het is een zaak ván het ego, dat doordrenkt is van het besef ´Ja maar Ik dan´, ´Ik pik dit niet´, ´Ik ben er ook nog´!
Zelfvertrouwen is, het woord zegt het al, een kwestie van vertrouwen in het Zelf.

Vertrouwen in wie jij ten diepste bent.

Vertrouwen in je ego lijkt me een doodlopende straat. Je komt je Zelf daar snoeihard in tegen, vaak met een buil op je kop omdat je niet uitkeek waar je werkelijk liep, maar spreekwoordelijk alleen achter dat ego aan rende.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk is hier een dubbel antwoord op mogelijk.
In eerste instantie wel. Want een eerste emotie nadat iemand je iets heeft aangedaan is dat je diegene terug wilt pakken. Oog om oog, tand om tand.
Maar wraak geen slechts een korte genoegdoening. Op het moment dat je het hebt gedaan kun je ook alweer spijt krijgen dat je je hebt verlaagd tot hetzelfde niveau als diegene die jou iets heeft aangedaan.

Het is veel beter voor je ego om geen wraak te nemen, afstand te nemen van je eerste wraakgedachte en boven de situatie / persoon proberen te staan. Dan heb je pas echt zelfvertrouwen. Dat jij weet dat je er ook wel bovenop komt zonder wraak te nemen en alleen maar sterker uit deze situatie za komen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding