Waarom onthouden mensen negatieve verhalen langer dan de positieve verhalen?

Als je iemand iets deelt over een ruzie of gezellige momenten, valt het me op dat de negatieve verhalen langer onthouden worden. Vooral als het naasten van je zijn aan wie je het vertelt... Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

negatieve verhalen maken blijkbaar meer indruk. Het roept sterkere emoties op waarschijnlijk dan positieve verhalen, en blijft het daardoor beter hangen. Dit lijkt me de meest logische verklaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dingen die afwijken van wat normaal is, onthoud je beter. Met je naasten kun je gewoonlijk goed opschieten, dus als het een keer wat minder gaat, dan blijft dat meer in je gedachten hangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een positief verhaal is leuk om te horen.maar t vertellen van een negatief verhaal heeft meer functies.delen van emoties die erbij gepaard gaan kan verlichtend werken,en geruststellend dat meer mensen op de hoogte zijn van wat er kan gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit kan uit goede bedoelingen zijn.
Als jij bijv. met je broer of je beste vriend(in) normaal goed op kan schieten, dan heb je het vaak over de leuke dingen die jullie samen doen.
Als je dan plotseling vertelt over een ruzie blijft dit verhaal hangen, en zal iemand anders later vragen of jullie de ruzie nog hebben bijgelegd.