hier staat precies wat je kunt zien en wat de benaming is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan er maximaal 2 zien. Een normale, en een grotere, zwakker & met omgekeerde kleurenvolgorde.

[http://www.keesfloor.nl/artikelen/zenit/rb/index.htm]
De genoemde waarde geldt voor de 'gewone' regenboog, de zogeheten hoofdregenboog. Vaak is er tegelijkertijd daarbuiten een grotere maar zwakkere bijregenboog zichtbaar (figuur 1), die een omgekeerde kleurenvolgorde bezit en een straal heeft van 51 graden. Binnen de hoofdboog en buiten de bijregenboog is het extra licht; daarentegen is de hemel of de bewolking waartegen de bogen zich aftekenen, tussen de beide bogen donkerder dan binnen de hoofdboog of buiten de bijboog. De lichte plekken en de zogeheten donkere band van Alexander, - genoemd naar Alexander van Aphrodisias die hem rond het jaar 200 van onze jaartelling als eerst opmerkte, - vormen een even wezenlijk onderdeel van het regenboogverschijnsel als de beide bogen zelf; hij is in de figuur 1 goed te zien, zij het dat het in dit geval de rotsen donkerder zijn en niet de hemel.