Kan gecomprimeerde lucht op deze manier getransporteerd worden zonder dat de druk verloren gaat?

Stel je voor dat je twee evengrote tanks hebt; Tank 1 gevuld met gecomprimeerde lucht en één lege tank (tank 2).

Wanneer je vanuit tank 1 lucht laat stromen naar tank 2, is tank 2 dan in staat om alle gecomprimeerde lucht op te vangen, én weer terug te transporteren naar tank 1, waar het vandaan kwam?

Zie tekening voor overzicht.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Het beste antwoord

De lucht zal stromen zolang de druk ongelijk is.
Zodra er meer lucht in het lege vat terecht komt zal deze meer en meer tegendruk gaan geven.

Stel even dat beide tanks even groot zijn dan zit er op het moment dat de helft van de lucht is overgestroomd evenveel lucht in de ene als in de andere tank. De druk in beide tanks is dan gelijk. Vanaf dat moment zal er dus geen lucht meer stromen.

Bij evengrote tanks zul je dus slechts de helft van de lucht kunnen vervoeren.

Is de ontvangende tank 9 x zo groot als de bron-tank dan zul je maximaal 90% kunnen vervoeren enz.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Stel dat de ontvangst-tank 10 maal zo groot is; komt de lucht dan trager uit de bron-tank als de ontvangst-tank 100 maal zo groot zou zijn? Of is de maximale ontsnappingssnelheid al bereikt bij een tank die 10 maal zo groot is?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
De snelheid waarmee de lucht uit een tank stroomt is afhankelijk van het drukverschil. Dat verschil zal het grootst zijn wanneer de bron-tank nog vol is, en de ontvangst-tank leeg. Echter is er een bepaalde weerstand, hoe meer sneller de luchtstroom, hoe meer weerstand er zal dus een bepaald evenwicht zijn waarbij de lucht niet sneller uit de tank kan stromen. Waar dat punt precies ligt is van veel omstandigheden afhankelijk en is niet zo 1-2-3 te zeggen. Met 2 even grote tanks zal de helft van de lucht zich verplaatsen.

Met een ontvangst-tank die 10x zo groot is is er 10x zoveel lucht nodig om dezelfde tegendruk op te bouwen als die in de bron-tank.
De druk in die ontvangst-tank blijft dus langer laag. Er is dus langer een groter drukverschil. De luchtsnelheid zal dus ook trager afnemen in vergelijking met de evengrote tank.
Daar staat tegenover dat er wel meer lucht naar de grote tank moet stromen. Dit maakt dat de luchtstroomstroom langer aanmoet houden. Welk van de twee het meeste invloed op de tijdsduur heeft: de snellere luchtstroom, of de grotere hoeveelheid lucht... ik weet het eerlijk gezegd niet.